(18.10 hodin)
(pokračuje Urban)

Je samozřejmě dobře, že ve Sněmovně je zákon, který umožňuje přimíchávání různých biosložek do motorové nafty a benzinu, respektive přikazuje určitou povinnost v této souvislosti, ale na druhou stranu je určitě k debatě to, co tady již bylo naznačeno mými předřečníky.

Za prvé termín, o kterém uvažuje vláda, tedy 1. 1. 2008. Nepochybně z některých důvodů a argumentů, které tu padly, může být optimální, ale určitě nemusí být optimální z některých dalších důvodů. A divím se, že ministr zemědělství s takovým termínem souhlasí. Já řeknu, proč si myslím, aby to byl termín dřívější, tedy ten, který tady již padl z úst pana poslance Ambrozka - 1. 7. 2007.

Podle mých myslím kvalifikovaných informací by bylo dobré využít letošní sklizeň u řepky a také zásob, které v této chvíli existují a jsou poměrně velké. A jsou velké proto, protože zemědělci předpokládali, že tady již bude nějaký zákon, že to MEŘO prostě bude již využito. Není tady v této chvíli nic. A ta kvalifikovaná informace také říká, že lhůty zpracování těchto zásob jsou limitované. Ty horizonty prostě nejsou nekonečné a pravděpodobně termín 1. 1. 2008 bude znamenat znehodnocení těchto zásob řepky. Já si tedy myslím, že nebrání relativně nic tomu, aby ten termín byl dřívější, a nezdá se mi být příliš tedy ambiciózní.

Ten argument, že je potřeba vytvořit kontrolní mechanismy, zdánlivě působí důvěryhodně, na druhou stranu je potřeba také říci, kdo bude nejen výrobcem těch biosložek, ale také kdo bude osobou, která bude přimíchávat tyto látky povinně do, řekněme, motorové nafty, o které chci hlavně mluvit. Já se domnívám, že to bude společnost ČEPRO, tedy společnost, kde má stát majoritní podíl. A tedy nevidím žádný důvod, aby kontrolní mechanismy a jejich vymýšlení trvalo několik měsíců.

O čem chci ale mluvit s větším důrazem, je, že překvapivě ten plán, ten cíl, je málo ambiciózní. Právě v souvislosti s tím, k čemu se zavázala česká vláda, tedy že Česká republika jaksi indikativně splní ten cíl, že v roce 2020 budeme v České republice mít 20 % energie z obnovitelných zdrojů.

Všichni, jak tu sedíme, víme, že na výrobě elektrické energie toho příliš nezískáme. Mám na mysli ty větrníky, které možná nějaké postavíme, ale to procento se příliš nepohne. Mám na mysli vodní elektrárny, které možná nějaké postavíme, ale s tím procentem to také příliš nepohne. Mám na mysli možná biomasu, ale o tom, kolik se může vypěstovat na volných hektarech v České republice, o tom se tady mluvilo již mnohokrát. Také to s tím procentem až tolik nepohne. Tedy jestli se má tento velmi ambiciózní cíl v České republice splnit, musíme podle mého názoru jít velmi rychle cestou použití obnovitelných zdrojů energie právě v souvislosti s ropou nebo ropnými produkty. Já myslím, že v tom se shodneme. Já tedy říkám, že ten vládní návrh je v tomto málo ambiciózní.

Pan ministr říkal, že tady se vycházelo ze zkušeností Německa. To asi je určitě pravda, ale ne zcela. Protože všechny země okolo nás mají v podstatě systém povinného nebo nějak motivovaného přimíchávání již zaveden a ve všech těchto zemích existuje daňové zvýhodnění využívání biopaliv v dopravě. Česká republika jde svojí vlastní cestou, tedy jakéhosi volného trhu. Je otázka, jestli to bude dostatečně motivační, aby se ta uvedená procenta v těch ambicích naplnila. Tedy Německo, Rakousko, Polsko, Slovensko, všechny tyto země mají daňovou úlevu, tedy nižší spotřební daň na paliva, v nichž je přimíchána nějaká biosložka.

Já si myslím, že platí, že to je věc, která podporuje zemědělce v České republice. Řepky je víc, mnohem víc, než je schopen tento vládní návrh jaksi zpracovat v tom přimíchávání, takže nehrozí, že bychom museli nějaké produkty řepky dovážet. Určitě je to podpora snižování emisí CO2, o tom není pochyb. Je to ale také podpora pro obchodní bilanci České republiky. Prostě o kolik více přimícháme vypěstovaných produktů v České republice, o tolik méně dovezeme.

A z tohoto důvodu já tedy činím závěr, že jsem připraven podpořit tento zákon v prvním čtení, ale zároveň avizuji, že ve druhém čtení předložím pozměňovací návrh, který bude zkracovat účinnost zákona k 1. 7. 2007 a bude zvyšovat ty navrhované povinné podíly přimíchávání v jednotlivých letech, tedy jak v roce 2008, tak v letech následujících.

Myslím si, že možná zelení mohli mluvit silnějším hlasem ve vládě, že my teď za ně jaksi, když to řeknu obrazně, tady musíme plnit určité ambicióznější cíle, tak abychom se mohli zodpovědně podívat do tváře tomu závazku, že v roce 2020 budeme v České republice využívat 20 % energií z obnovitelných zdrojů.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Milanu Urbanovi. Slova se ujme zatím poslední přihlášená, paní poslankyně Kateřina Konečná. Prosím, paní kolegyně, máte slovo.

 

Poslankyně Kateřina Konečná: Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi jenom dvě velmi krátké poznámky k tomuto návrhu zákona.

My jsme se tady, pane ministře, asi před čtyřmi měsíci velmi ostře bavili právě o výrobcích biopaliv, o možnosti přimíchávání a o nemožnosti kontroly a možnosti velkých daňových úniků. O tom jsme tady vedli řeč několik dní. Nakonec já jsem za to velmi vděčná této ctihodné Sněmovně, že dostála zdravému rozumu a ten návrh, ten původní návrh, neschválila, a tudíž k této kauze LTO dojít nemohlo.

Na druhou stranu, vy jste mi tehdy, pane ministře, ne ještě jako ministr, říkal, byť jste nebyl ve vládě, tak od té doby, co v ní jste, se stavíte za to, že připravíte kvalitní návrh toho, aby to bylo jinak, aby k té kontrole docházelo. To, co vy nám tady dneska předkládáte, je sice zvětšení sankcí, možná větší možnost dokazování, na druhou stranu sami celníci již dneska zcela otevřeně říkají, že je to opět to samé, co jsme tady měli. Prostě nikdo nezkontroluje, a dokud oni sami nebudou na těch tancích sedět, kde se to bude míchat, tak nedokontrolují, kolik se čeho kdy a jak nalilo. Nehledě na to, že tu samotnou směs můžete přimíchat opravdu až poslední měsíc v roce, a přesto splníte dané množství.

Proto bych požádala tuto ctěnou Sněmovnu, aby tento návrh byl přikázán také kontrolnímu výboru, který má na starost tuto oblast daní, kontroly daní, výběru daní a celní správy, tak aby se na to podíval nejen výbor pro životní prostředí a nebrali jsme to pouze z oblasti životního prostředí, ale také z pozice té kontrolní složky, abychom těmto věcem předešli. Stejně tak jako si myslím, že tak jak o tom mluvil tady pan ministr Gandalovič, i zemědělci k tomuto návrhu mají co říci, protože se jich to týká. A já bych se velmi přikláněla k tomu, abychom tento návrh přikázali ještě zemědělskému výboru.

Principiálně nemáme problém s návrhem, který jste připravil, souhlasíme se všemi vašimi vyjádřeními. Je třeba se postavit odpovědně k ekologické politice státu. Na druhou stranu nemůže po nás chtít, abychom to dělali bez kontroly a s možností obrovských daňových úniků.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP