(16.20 hodin)
(pokračuje Kvapil)
K tomu vláda pouze poznamenává, že na pořízení předmětných věcí se nepodílejí ani obce a že výnos z daně z nemovitosti, jíž jsou nemovitosti, byty a nebytové prostory zatíženy, plyne do rozpočtu obcí.
A dále - navržená právní úprava je odůvodněna snahou odstranit zdlouhavost převodu majetku státu na obce podle dosavadní právní úpravy. U tohoto bodu se zastavím. V tomto směru se s navrhovateli ztotožňuji, že někdy v některých případech, a jistě jich není málo, zůstávají tyto majetky na území obce zbytečně dlouho bez toho, že by měly řádného vlastníka, který by se o ně staral. Nicméně tento návrh toto přímo také neřeší. Mám za to, že by bylo na místě, bude-li tento návrh propuštěn do druhého čtení, stanovit povinnou lhůtu, do které musí Ministerstvo financí se vyjádřit k případnému převodu na obce, protože dnes tato stanoviska ze strany Ministerstva financí bývají vydávána za několik měsíců, případně i za několik let. Proto mám za to, že nejméně v tomto bodě by bylo možné ve druhém čtení návrh Senátu využít k tomu, aby byla stanovena lhůta, do které musí Ministerstvo financí dát své vyjádření k převodu na obce. A pokud by tak neučinilo, tak by ze zákona platilo, že stanovisko je kladné.
Jak už jsem řekl, návrh na zamítnutí ani na vrácení nehodlám podat, ale pokud bude tento návrh propuštěn do druhého čtení, toto je téma, se kterým by bylo možné ve výborech pracovat. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji zpravodaji pro prvé čtení panu poslanci Tomáši Kvapilovi. Otevírám obecnou rozpravu. Nemám do ní písemné přihlášky, ale registruji přihlášku pana ministra Cyrila Svobody. Prosím, pane ministře, patří vám tedy první slovo v této rozpravě.
Ministr vlády ČR Cyril Svoboda Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové, tento návrh má možná blahodárný úmysl, ale je to návrh veskrze podle mého názoru špatný. Dědictví znamená, že majetek se nabývá ke dni úmrtí zůstavitele. Dnem smrti se nabývá majetek. Majetek nabývá buď ten, který je dědic, není-li dědice nebo jestliže dědici odmítnou dědictví, tak ho nabývá stát. To znamená, že nabývá ke dni úmrtí. Z tohoto důvodu, jakmile dáme jakýkoli další subjekt, který do toho vložíme tím, že mu vznikne nějaký nárok ve lhůtě, že má tento majetek převzít, vstupuje fakticky ten další subjekt do dědického řízení. V dědickém řízení mají právo dědici na ochranu. Mohou podávat žaloby vůči sobě, mohou se domáhat případně žalobou na vydání proti neoprávněnému dědici. Vždy má být žalován ten, který nabyl ke dni úmrtí. A proto mohou nastat případy, kdy stát z dobrých důvodů nemůže tento majetek převést na obec, protože probíhá ještě nějaký spor nebo potenciálně existuje nějaký spor mezi dědici. Z tohoto důvodu zavést institut, že se v nějaké lhůtě musí Ministerstvo financí vyjádřit k tomu, že majetek převede na obec, znamená, že se opět zavádí něco umělého do řízení, které tyto lhůty nezná.
Podle mého názoru může být metodický pokyn Ministerstva financí, může být jasná vůle tlačit na to, aby stát převáděl tento majetek na obce, ale zavádět tento institut do zákona znamená, že deformujeme dědické řízení, které už po staletí, dokonce můžeme říci po tisíciletí funguje na určitých principech. A tento princip by to znovu deformoval.
Můj návrh je, abychom byli velmi opatrní. Proto sám za sebe tento návrh podpořit nemohu, protože jako bývalý státní notář vím, jaké komplikace to může přinést. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji. To byl první řečník v obecné rozpravě, pan ministr Cyril Svoboda. Žádám tedy o další přihlášky do rozpravy. Dalším je ministr financí Miroslav Kalousek. Prosím, pane ministře.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za slovo, paní předsedající. Pane premiére, vážené kolegyně, vážení kolegové, návrh je prezentován jako návrh, který má zefektivnit pohyb s majetkem, který pochází odúmrtí, a částečně také na podporu obcí. Chtěl bych s tím polemizovat a říci, že je to návrh, který postihuje daňové poplatníky v celé řadě obcí ve prospěch některých daňových poplatníků v jiných obcích. Návrh naprosto nesystémový a nespravedlivý. Jako poslanec této Poslanecké sněmovny si dovolím navrhnout jeho zamítnutí.
Lze předpokládat, že státu zůstane majetek pouze obtížně realizovatelný, zatímco samozřejmě obce si vyberou majetek komerčně využitelný. To je logické a dikce návrhu to také předpokládá. Nicméně stát ponese veškerou tíhu dědického řízení a zůstane mu pouze majetek, kde pravděpodobně na konci vypořádání zůstane minus. Situace, kdy celková výše majetku sice na začátku podle ocenění převyšuje výši dluhů, nicméně po ukončení řízení má majetek prodejní hodnotu mnohem nižší a stát musí hradit veškeré dluhy, je situace velmi častá. Rovněž stát nese veškeré náklady na dědické řízení.
Argument, že se zkrátí převod majetku, je argument, který mohu obtížně přijmout, protože délka primárně závisí na délce dědického řízení a s tím souvisejících úkonech. Dovoluji si přitom také připomenout, že novela zákona o majetku státu přece jenom toto období významně zjednodušila a zkrátila.
Chci tedy polemizovat s formulací, která je uvedena v návrhu zákona, že návrh nemá žádný dopad na státní rozpočet. Má výrazný dopad, a výrazně negativní dopad. Je zjevné, že pokud by se tato úprava stala společenskou realitou, zvýšil by se nárok na státní rozpočet, naprosto nesystémově by se zvýhodnily některé obce. Myslím si, že máme mnohem průhlednější systém dotačních titulů než dotační systém pomocí náhodných odúmrtí.
Prosím tedy o podporu návrhu na zamítnutí.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu ministrovi Kalouskovi. Zeptám se, zda se hlásí někdo další do rozpravy. Pan kolega, prosím.
Poslanec Miroslav Svoboda: Děkuji, paní předsedající. Vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, dovolte jenom stručnou poznámku k tomuto tisku, neboť kolega Kalousek mi vzal většinu argumentů z úst, tak jen pro upřesnění.
Jménem názoru sociální demokracie, resp. rozpočtové skupiny - my se také domníváme, že tento materiál nese všechny negativní znaky kvalitního materiálu, to znamená, že jsme proti tomu, aby tento materiál šel do dalšího čtení. Předběhl mě kolega Kalousek v tom, že dal návrh na zamítnutí. My jsme také pro zamítnutí tohoto materiálu. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: To byl pan poslanec Miroslav Svoboda, kterému děkuji za slovo, a ptám se na další přihlášky. Není-li žádná, končím obecnou rozpravu a budeme se věnovat tedy návrhu na zamítnutí. Ještě musím přivolat naše kolegy a vás všechny požádat o chvíli trpělivosti.
***