(16.20 hodin)
(pokračuje Langer)

Z tohoto důvodu jsme na Ministerstvu vnitra vytvořili projekt zvaný Fond obnovy a rozvoje techniky hasičského záchranného sboru a sboru dobrovolných hasičů, tak abychom skutečně dali šanci na základě jasného konceptu, v jasném časovém horizontu tu nelichotivou situaci v oblasti techniky u sboru dobrovolných hasičů změnit.

A ten koncept je poměrně jednoduchý a věřím, že se nám jej podaří udržet. V tuto chvíli a v letošním roce je to částka 200 mil. Kč, která je určena pro profesionální hasiče a nákup cisteren s tím, že podmínkou dalšího nakládání a udělení této dotace a cisterny je závazek, že tato cisterna zhruba po čtyřech letech bude předána sboru dobrovolných hasičů. Jinými slovy, příjemcem investic u profesionálů budou pouze ty jednotky, které budou garantovat předání té techniky potom dobrovolným hasičům. V tomto roce u profesionálů je to skutečně 200 mil. Kč a myslím si, že to je částka velmi výrazná. A současně jsme v letošním roce také navýšili částku, která jde jako přímá dotace pro jednotky sboru dobrovolných hasičů, která v roce 2007 dosáhne částky 150 mil. Kč. A to je výrazně více, než tomu bylo v minulosti. A to je ta částka, kterou lze použít jako dotaci do výše 50 % nakupované techniky, maximálně do částky 2 mil. korun.

Toto je systém, který chceme udržet dlouhodobě a který nám umožní, takto rozložen v čase, postupnou obměnu techniky u sboru dobrovolných hasičů. Myslím si, že pokud udržíme tu částku 200 mil. Kč pravidelně ročně a 150 mil. Kč na dotaci, máme jasný výhled, že se nám podaří situaci změnit.

Nicméně problém není jen u techniky, a vy jako bývalý profesionál to víte velmi dobře. Problém je také u zajištění samotné činnosti, protože nepovažuji za korektní, když stát si něco u těchto lidí, kteří pracují o svém volnu, objednává, aby tito lidé, když zasahují na ochranu života, zdraví a majetku občanů, službu, kterou poskytují, neměli aspoň v základní úrovni pokrytu finančně. A to je částka neinvestiční dotace, která v letošním roce bude ve výši 55 mil. Kč. A tady musím říci, že se nám bohužel nepodařilo ji navýšit a že ani tuto částku v této výši nepovažuji na dostatečnou a i tam vzniká dluh státu vůči jednotlivým jednotkám, protože počet výjezdů je samozřejmě vyšší, než odpovídá této částce, a ta musí být potom dokrývána z obecních rozpočtů.

Nicméně u takových událostí, jako byla například vichřice Kyrill, jsme připraveni a v tuto chvíli probíhá jednorázová podpora, probíhá teď kvantifikace nákladů, které byly spojeny se zásahem jednotek sboru dobrovolných hasičů i profesionálních hasičů. A máme připraveno a dohodnuto s Ministerstvem financí, že z položky veřejná pokladní správa z rezervy ve výši 100 mil. Kč by byly uvolněny prostředky na dokrytí nákladů spojených s takovouto jednorázovou akcí. Nicméně ministerstvo podporuje samozřejmě i občanská sdružení prostřednictvím grantů, a v letošním roce je to v celkové výši 25 mil. Kč.

Ale co bych já uvítal na půdě Poslanecké sněmovny, je reakce na problém, který se nám začíná objevovat stále častěji, že ze strany některých zaměstnavatelů dochází k diskriminaci dobrovolných hasičů, protože zaměstnavatel si říká, zda se mu vyplatí nebo nevyplatí zaměstnávat hasiče, který mu drží pohotovost a musí být připraven k výjezdům a leckdy v pracovní době prostě vyjíždí. A tady se domnívám, že by řešení mohlo existovat, nicméně neumím teď kvantifikovat jeho rozsah. Myslím si, že debata v příslušném výboru nebo podvýboru by byla zcela na místě, jak například zlepšit postavení dobrovolných hasičů zaměstnanců, v podobě toho, že by se stát podílel na hrazení jejich sociálního a zdravotního pojištění a tak je učinil jakoby zajímavější pro zaměstnavatele, pro to, aby je zaměstnával.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Můžeme ukončit tuto interpelaci. A protože paní poslankyně Vlasta Bohdalová mi sdělila, že stahuje svou interpelaci na paní ministryni Kuchtovou, tak rovnou udělím slovo panu poslanci Jiřímu Hanušovi, který má v úmyslu interpelovat ministra Jiřího Čunka ve věci, jaká bude skutečná pomoc obcím a krajům postiženým živelní pohromou. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Hanuš: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Chtěl bych požádat pana místopředsedu vlády a ministra pro místní rozvoj o odpověď na otázku, jak bude řešena pomoc obcím, krajům a městům, které byly postiženy vichřicí v nedávné době. Slyšel jsem jeho vyjádření v televizi, že je zřízen nějaký program či fond, a dočetl jsem se, že vláda uvolnila zhruba 200 mil. Kč na tuto záležitost, že tento program je určen na rekonstrukci nebo opravu majetku obcí či krajů, který byl zničen pohromou, atd., a že bude zveřejněna, a to do dnešního dne není, podrobnější záležitost včetně nějakých žádostí.

A tady bych si dovolil položit tři otázky - zda by nám pan ministr mohl říci nějaké bližší podrobnosti k této pomoci. Jaká bude třeba forma této pomoci či dotace, půjčka, zda bude povinná spoluúčast obcí atd., na jaký majetek se to skutečně bude pouze vztahovat a jakou formou budou poskytovány tyto pomoci? Jedná se mi o to, zda to bude obligátně limitkou, nebo převedením financí přímo na účet do rozpočtu obcí. A jestli, a to je myslím věc, která by mohla zajímat nás všechny, už je dneska znám rozsah těchto škod, aspoň předběžný objem, jakého se to asi bude týkat, a zda tyto finanční prostředky, které jsou uvedeny v usnesení vlády, na to postačí, nebo bude další řešení této pomoci nutné. Děkuji za odpověď.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu kolegovi Hanušovi. A slova se ujme místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj Jiří Čunek. Pane místopředsedo, máte slov.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Jiří Čunek: Děkuji. Co se týká položených otázek, abych nečetl celou odpověď vycházející z jednotlivých zákonů, tak ano, 200 mil. Kč vláda uvolnila. Jsou to peníze, které jsou v rezervním fondu ministerstva, měly být použity k jiným účelům, ale dohodli jsme se, že budou použity na pomoc postiženým obcím. To znamená podle vyhlášeného nouzového stavu obce a města, kde byl vyhlášen nouzový stav, budou dostávat kompenzaci, náhradu ve výši až 100 %. V těch územích, kde nouzový stav nebyl vyhlášen, nicméně i tam jsou ne tak masivní, ale ojedinělé škody na obecním, městském či krajském majetku, tak tam to bude až do výše 80 % škod. A co se týká škod na nemovitostech, které přináležejí krajům, tam by to bylo 50 %.

Chtěl bych ještě říci, že bych rád zapracoval do odškodnění ty obce a města, které by nedostaly z pojištěného majetku veškeré pojištění či byly nějak výrazně kráceny, protože by bylo dobře, abychom podpořili ty, kteří přistupují odpovědně ke správě majetku, tzn. platí pojištění, a kteří tím pádem nebudou za to postiženi, protože pak by to mohlo být tak, že u jednoho majetku, který je nepojištěný, dostanou potom 100 % a u jiného majetku, který je pojištěn, by mohli dostat méně. V těchto případech tedy přemýšlíme nad tím, že bychom jim pomohli také.

Co se týká otázky, kolik škod je. To znamená, že obce, kraje a města ode dneška mohou žádat ministerstvo, a v této chvíli jsou škody ještě příliš zevrubné, pouze odhadované, ale seznam žádostí ještě nemáme.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP