(17.50 hodin)
(pokračuje Němcová)

V hlasování pořadové číslo 29, které zahajuji, se táži, kdo je pro návrh na zkrácení lhůty na tři dny. Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování pořadové číslo 29. Přítomno 131, pro 109, proti 3. Tento návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že návrh zákona jsme přikázali k projednání rozpočtovému výboru a lhůtu pro jeho projednání jsme zkrátili na tři dny. Děkuji opět navrhovatelům i panu zpravodaji. Končím projednávání bodu č. 7.

 

Můžeme se věnovat dalšímu bodu, tak jak jsme si schválili náš program. Tímto bodem je bod

 

8.
Návrh poslanců Vladimíra Dlouhého, Tomáše Úlehly, Miroslava Váni,
Ladislava Šincla, Kateřiny Konečné, Ladislava Mlčáka, Václava Mencla,
Martina Bursíka a Libora Ambrozka na vydání zákona, kterým se mění zákon
č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon)
/sněmovní tisk 96/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

 

Upozorňuji tedy ještě jednou, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 96/1.

Prosím, aby předložený návrh zákona za navrhovatele uvedl pan poslanec Vladimír Dlouhý. Prosím, pane kolego.

 

Poslanec Vladimír Dlouhý: Vážená předsedající, vážená vládo, vážení kolegové a kolegyně, já bych si dovolil velice stručně v několika větách uvést novelu zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, stavební zákon.

Tato změna je velice prostá a spočívá v podstatě ve zrušení písmene e) v § 15, což ve své podstatě znamená, že nevzniknou nové speciální stavební úřady. Tyto úřady by byly naprosto nadbytečné, protože současný stav je naprosto vyhovující. Zákonodárce zde předpokládal sloučení dvou procesů - zákona o integrovaném povolování a prevenci a zákona stavebního. Toto však není možné, protože ani zákon o integrované prevenci s tímto nepočítá. Jsou to dva naprosto na sobě nezávislé procesy. Samozřejmě nezanedbatelná je i ta skutečnost, že nevznikne nový úřad a ušetří se tak samozřejmě finanční prostředky i lidské prostředky, a dále, že nedojde ke vzdálení procesů od míst, kde se skutečně dějí. Současné stavební úřady mohou plně pracovat a plně rozhodovat o těchto věcech.

To jest vše a navrhuje se to podle § 90 odst. 2, protože co nejbližší účinnost této novely je samozřejmě pro všechny, kteří toto očekávají, velice žádoucí.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Vladimíru Dlouhému. Prosím nyní o zpravodajskou zprávu pana poslance Radko Martínka. Prosím.

 

Poslanec Radko Martínek: Vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, ne že by mi dělalo nějakou radost, abychom novelovali zákon, který platí od 1. ledna letošního roku. Navíc je to norma poměrně složitá, to znamená tak jak jsem si ověřil na jednotlivých stavebních úřadech, tak samozřejmě bude trvat určitý čas, než jednotlivé stavební úřady vstřebají novou normu, která je diametrálně odlišná od minulého stavu.

Původní záměr tohoto odstavce byl v tom, aby vzniklo vlastně integrované rozhodování, které by ulehčilo sta, ale právě díky tomu, že v jiných zákonech není na to pamatováno úplně přesně, tak by toho kýženého stavu pravděpodobně dosaženo nebylo. A v tomto případě se shoduji s předkladateli tohoto návrhu, že pak je lepší ten stávající stav, který samozřejmě vyhovuje a umožňuje celý systém řešit, aby byl protažen i do dalšího období, minimálně do té doby, než se sjednotí zákony životního prostředí s novým stavebním zákonem. Ale to bychom pravděpodobně nechali už potom na nějakou větší změnu, pokud se ukáže v praxi, že jsou některé věci, které jsou potřebné v novém stavebním řádu upravit.

Takže z toho důvodu doporučuji, abychom schválili tento návrh a abychom ho schválili také v navrhovaném zkráceném řízení, což mimo jiné zamezí tomu, abychom eventuálně ještě nějakým způsobem ten zákon opravovali, a tím pádem samozřejmě zesložiťovali situaci pro stavební úřady.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Otevírám obecnou rozpravu. Nemám žádnou písemnou přihlášku. Táži se tedy na přihlášky z místa. Jako prvního registruji pana poslance Pavla Hrnčíře. Prosím, máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Pavel Hrnčíř: Děkuji. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, nedá mi, abych přece jenom neokomentoval zpravodajskou zprávu pana zpravodaje k tomuto poměrně krátkému zjednodušení, zlepšení novely stavebního zákona.

Poslanecká sněmovna na přelomu roku 2005 - 2006 projednávala nový stavební zákon vypracovaný tehdejšími bývalými ministry panem Paroubkem a panem Martínkem. Oběma bývalými ministry bylo slibováno, že nový stavební zákon přinese zjednodušení stavebního řízení, zkrácení lhůt a snížení byrokracie. Jako tehdejší zpravodaj nového stavebního zákona jsem varoval před falešnými nadějemi a na zřetelných faktech jsem vyvracel mýty, které byly v určitém předvolebním období o tomto zákonu šířeny. Mimo jiné jsem uvedl, že nový stavební zákon obsahuje určitou zlomyslnost, a tou byla platnost 1. 1. 2007. Řekl jsem tehdy, že praktické dopady občan zjistí, až už tady tato vláda nebude. Tento fakt se naplnil. V tomto případě bych řekl naštěstí.

Už dosavadní zkušenosti krátkodobé potvrzují, že nový stavební zákon je nepřehledný, administrativu vůbec nesnížil, ba právě naopak. Už nyní máme ohlášení ze stavebních úřadů, v různých časopisech, obecních zpravodajích a podobně, že například ohlášení stavby rodinného domku stavěného svépomocí není jednodušší. Stavebník musí předkládat dále plno razítek, vyjádření a povolení. Vůbec nic se nezlepšilo. V odborných časopisech investoři dokládají, že negativní zkušenosti s novým stavebním zákonem, byť v této krátké době, už nyní převládají.

Závěrem, dámy a pánové: Mým cílem vystoupení nebylo činit nějak odborné závěry. Na to, vskutku souhlasím, potřebujeme lhůtu mnohem, mnohem delší. Minimálně pravděpodobně rok. V každém případě děkuji předkladatelům, že toto zjednodušení a vylepšení předložili, ale jeden fakt je patrný už dnes: cíl nového stavebního zákona snížit byrokracii rozhodně naplněn nebyl.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: O slovo se hlásí pan zpravodaj. Prosím, má slovo. Pan kolega Radko Martínek.

 

Poslanec Radko Martínek: Vážená paní místopředsedkyně, poprosil bych vaším prostřednictvím o drobné vzkazy svému předřečníkovi, který zase prokázal, že ještě neztratil úplně vtipné kaše, a má jistý deficit, protože teď nahrává tady panu premiérovi při interpelacích, tak že se trošku vrátil do doby, kdy kritizoval vládu, takže to musíme vzít tady z tohoto pohledu. Ale myslím si, že ta jeho řeč si vlastně odpověděla sama, protože v závěru pan kolega Hrnčíř řekl, že v této chvíli nejsou možná žádná odborná stanoviska, odborné názory na to, jaký bude, a jakým způsobem stavební zákon bude působit, není možné sdělit.

A tak to také ve skutečnosti je. Já jsem v posledních čtrnácti dnech objel myslím poměrně značné množství stavebních úřadů a hlas je jednoznačný. Není tam žádné odsouzení nového systému. Samozřejmé je, že to je nový systém. Nicméně v této chvíli pan kolega Hrnčíř zajisté také ví, že stavební úřady vesměs rozhodují ještě ze starého zákona a podle starých řízení, takže sami představitelé těchto stavebních úřadů mi sdělili, že ještě nemůžou říci konkrétní praktické zkušenosti s novým zákonem.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP