(17.50 hodin)

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji paní poslankyni Věře Jakubkové, o slovo se hlásí pan kolega Ludvík Hovorka. Prosím.

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Vážená paní předsedající, vážení páni ministři, vážené dámy, vážení pánové, Státní fond dopravní infrastruktury vznikal v době, kdy existoval Fond národního majetku a kdy příjmy z tohoto fondu byly řádově několik desítek miliard i více korun. Tehdy se zrodila myšlenka, aby vznikl Státní fond dopravní infrastruktury, aby se peníze, které jsou neopakovatelné, příjmy, které přicházejí z privatizace, aby se neprojídaly, ale aby se využívaly pro výstavbu dopravní infrastruktury. To samozřejmě umožňovalo, aby stabilní příjmy státního fondu byly poměrně nízké. Všude ve vyspělých evropských zemích je podstatná procentní část výnosu z uhlovodíkových paliv a maziv ze spotřební daně, tedy z motorových benzinů a nafty, investována do financování dopravních staveb. Čím větší je výnos této spotřební daně, tím více peněz jde na financování dopravních staveb a samozřejmě někde i do veřejné dopravy. U nás tento podíl na výnosu spotřební daně, který je příjmem Státního fondu dopravní infrastruktury, je pouhých 9,1 %, což je nesrovnatelně méně než v jiných evropských zemích.

Pokud chceme udržet současné tempo rozvoje výstavby dopravních sítí, musíme současný podíl zvýšit minimálně na 40 %, abychom v polovině roku nestáli před problémem, že se nebude dostávat finančních prostředků na již rozpočtované stavby, protože navržené příjmy z privatizace jsou zatím, pokud vím, nejisté. A nejistota bohužel ohrožuje i budoucnost rozvoje dopravních sítí a konkurenceschopnost České republiky. Proto si myslím, že vláda bude muset najít odvahu k tomu, aby se ten procentní podíl, který jde do rozpočtu SFDI, zvýšil zhruba na 40 %, byť by to bylo postupně, jak tady navrhoval pan zpravodaj. Ale já věřím, že vláda tuto odvahu rozhodně musí najít co nejdříve, a proto ji také o to žádám.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Hovorkovi. Prosím o další přihlášku. Paní kolegyně Alena Páralová má slovo.

 

Poslankyně Alena Páralová: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně a kolegové, já bych ráda jenom uvedla na pravou míru slova, která zde přednesla paní poslankyně Věra Jakubková. Paní poslankyně uvádí v souvislosti s tím, že chce snížit částku na akci stupeň Přelouč II, toto: "Městský soud v Praze rozsudkem ze dne 28. 2. 2006 zrušil rozhodnutí ministra životního prostředí, kterým povolil udělení výjimky." Toto rozhodnutí Městského soudu v Praze bylo uskutečněno pouze na základě administrativní chyby a bezpochyby dojde ke změně tohoto rozhodnutí. Dále zde paní poslankyně uvádí: "Neexistence tohoto rozhodnutí je přitom překážkou vydání stavebního povolení." Není tomu tak, stavební povolení bylo již vydáno a je právoplatné, nedojde tedy ke zdržení.

Dále bych chtěla říci, že záměr vybudovat stupeň Přelouč II je součástí strategického dokumentu Program rozvoje Pardubického kraje, a já bych zde jménem zastupitelů Pardubického kraje chtěla vyřídit Poslanecké sněmovně, aby tento návrh nepodpořili. Dále tento záměr je jednou z priorit strategického plánu ekonomického rozvoje města Pardubic. V neposlední řadě Strana zelených se přece prezentuje jako proevropská a vybudování labské vodní cesty až do Pardubic je součástí transevropské dopravní sítě a je v přístupové smlouvě k Evropské unii.

Proto prosím, nepodpořte návrh paní poslankyně Věry Jakubkové. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji paní poslankyni Aleně Páralové. O slovo se hlásí pan zpravodaj Karel Sehoř.

 

Poslanec Karel Sehoř: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, já bych se chtěl vyjádřit, i když ještě nebyly načteny pozměňováky paní poslankyně Jakubkové, tak byly rozdány všem na stůl, takže je máte všichni k dispozici. Já bych chtěl říci, že fond se nechová macešsky ani k železničním přejezdům, ani k cyklistickým stezkám. Začali jsme kdysi od třiceti milionů, postupovali jsme na šedesát, na sto, dneska jsme na sto padesáti. Já nevidím žádný důvod. Samozřejmě, každý by byl radši, kdyby to bylo o těch padesát zase víc, možná o sto víc, ale kdo to řekne. Prostě jsme dneska na sto padesáti a prostě je to tak navrženo u fondu a i hospodářský výbor s tím souhlasil.

Co se týká přejezdů, dáváme tam sto padesát miliónů a další peníze do přejezdů se dávají v rámci staveb, takže je jich daleko víc. Je to možná tři sta milionů. Takže není to tak, že bychom na ně zapomněli a čekali na někoho, kdo nám řekne, že se tomu musíme věnovat.

Co se týká stupně Přelouč, tak zase je to tak, že jak Ministerstvo dopravy, tak Státní fond dopravní infrastruktury stojí za touto stavbou, čili ti odborní garanti stojí za tou stavbou. Při schvalování státního rozpočtu, resp. při debatě o státním rozpočtu jsme mluvili o tom, že bychom vlastně měli respektovat názor těch odborných garantů.

Poslední poznámka. Státní fond při schvalování rozpočtu to má tak, že se hlasuje jenom jednou. V případě, že projdou pozměňováky, zase ten odborný garant by to měl posoudit; jinými slovy, je to něco jako vrácení k dopracování.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Pan kolega Oldřich Vojíř má nyní slovo.

 

Poslanec Oldřich Vojíř: Vážená paní předsedající, pane ministře, dámy a pánové, já už vás nebudu dlouho zdržovat, nicméně si nemohu odpustit určitou poznámku či ohlédnutí se nad existencí tohoto fondu.

Tento fond existuje šest let, jak víme, a jeho rozpočet stále a stále roste. Myslím si, že je to možná na druhé straně jeden z mála fondů, u kterého lze říci, že všechny tyto prostředky skutečně chodí buď do investic, nebo do udržování dopravní infrastruktury, kterou bezesporu, chceme-li se rozvíjet a chceme-li se rozvíjet rychlým tempem, tak musíme i rychle investovat. Jinak to prostě není možné. Takže tento fond má určité opodstatnění, i jeho výdaje mají určité opodstatnění.

Ale v čem je problém. Bylo zde řečeno, že Fond národního majetku - který mimochodem už neexistuje, zanikl a jeho, řekněme, zbytková aktivita je dnes přičiněna k Ministerstvu financí - z velké části, ne-li drtivě, financoval právě tu příjmovou stránku Státního fondu dopravní infrastruktury. Opakovaně křížem politickým spektrem jsme žádali tu první vládu, druhou, dneska je to de facto třetí vláda, která existuje při existenci tohoto fondu, o to, aby přemýšlela o tom, jak zajistit rozumné prostředky na příjmové stránce tohoto fondu, ale na druhé straně musíme být také vedeni myšlenkou, jak nezadlužovat jinou stránku veřejných rozpočtů. To, co je tady navrhováno mým ctěným kolegou, že bychom mohli zvýšit příjem s 20procentním výběrem daně na 40 % daně, samozřejmě znamená, že někde to bude chybět. Bude to chybět ve státním rozpočtu, to je logické. To je to samé, jako kdybych řekl: vy se zadlužte, a my budeme bez dluhu. Ale ty prostředky jsou jedny, to všichni víme. To není řešení.

Řešení, které já bych viděl, je nastavení klíčových priorit v horizontu čtyř pěti let, říci, toto jsou skutečně priority, které máme zafinancovat v tomto období, říci, jestli na to máme, či nemáme zdroje, ať už vlastní nebo cizí, v tomto případě myslím zdroje např. z Evropské unie na takovéto projekty, aby to byly projekty ve vyváženém mixu, to znamená silnice, železnice, případně vodní cesty, a vše ostatní by muselo být upozaděno.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP