(17.00 hodin)
(pokračuje Opálka)

Je to jen drobná úprava, jak se píše například v materiálu americké obchodní komory?

Složitá bude samozřejmě i metodika, protože školení nových zaměstnanců na starou právní úpravu bude provedeno postupně během následujícího čtvrtletí. Vyžádá si to tedy dva až tři měsíce, protože nově přijatí zaměstnanci byli školeni na úplně jinou normu než tu, která by měla platit od 1. 1.

V důsledku nedostatku tiskopisů potřebných pro provádění nemocenského pojištění, protože už se žádné nové netiskly, v různých lokalitách, zejména žádosti o dávky nemocenského pojištění, například neschopenek, které jsou součástí žádosti o přiznání nemocenské, budou mít ošetřující lékaři vůbec možnost neschopenku vystavit? A tudíž nelze vyloučit období až šesti týdnů, po které nebudou moci být nemocenské dávky vypláceny zaměstnancům malých organizací, velkých organizací i OSVČ, přičemž je třeba brát v úvahu, že řada domácností žije od výplaty k výplatě.

Nechci zdržovat, ale zvýšené správní náklady souvisí s nutností znovu obeslat například osoby samostatně výdělečně činné, dobrovolné pojištěnce, kde už byli informováni o nových vyměřovacích základech, variabilních symbolech a podobně.

Mohlo by se říci, že teď už je v podstatě pro státní správu jedno, jestli bude platit nový, nebo starý systém, protože legislativní oblast znamená v podstatě možný kolaps celého systému nemocenských dávek.

Chtěl bych upozornit znovu, možná už potřetí, z této tribuny na programové prohlášení vlády v demisi, kde žádala, aby nemocenská přešla pod zdravotní pojišťovny nebo na Sedm statečných reforem, kde se hovoří o úplně jiném systému nemocenské, určité dobrovolnosti.

Chtěl bych upozornit i na problémy starého zákona o nemocenském pojištění v určitém konfliktu s ústavou. Nedočkáme se toho, že v únoru opět poslanci, kteří napadli nový zákoník práce, napadnou starý zákon o nemocenském pojištění, a pak budou mít v krizovém stavu návrh na jiné řešení? Můžeme se taky dočkat řady žalob mzdových firem, které promarnily své výdaje.

Já si myslím, že dohoda, která zde byla uskutečněna, zřejmě hlasováním zvrácena nebude. Přesto jsem považoval za nutné jako zpravodaj v minulém volebním období, který provázel nemalou dobu tento zákon v Poslanecké sněmovně, na některá úskalí upozornit. Těm, kteří mi věnovali pozornost, děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Opálkovi. Ještě jsem zaregistrovala přihlášku pana kolegy Zdeňka Škromacha. Prosím.

 

Poslanec Zdeněk Škromach: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, myslím, že ideální řešení by bylo, kdyby mohl tento zákon naběhnout v plném rozsahu už od 1. ledna. Je pravda, že v rámci rozpočtových opatření a přípravy rozpočtu pro příští rok ještě minulá vláda navrhla vlastně určité řešení, které mělo spíše než věcný charakter charakter fiskální i rozpočtový. V průběhu projednávání přišla nová vláda s návrhem na určité řešení posunu termínu účinnosti tohoto zákona a ve spolupráci i se sociálními partnery jsme dospěli k tomu, že je možný tento odsun; byť tak jak hovořil před chvílí pan poslanec, možná že by stálo za to, kdyby pan ministr se ještě vyjádřil i k té otázce řekněme možností, jestli tedy od 1. ledna nenastanou nějaké problémy v prolongování toho stávajícího systému, jestli to Česká správa zvládne tak, jak to bylo připravováno.

Na základě toho si myslím, že je možné vytvořit ještě určitý prostor pro stabilizaci, nebo řekněme přípravu na zavedení tohoto nového systému, protože realitou je, že stávající systém nemocenského pojištění fungoval za naprosto jiných podmínek a v těchto podmínkách v podstatě tržního hospodářství se stává nereformovatelným a je potřeba skutečně zavést systém nový. Takže to byl také důvod, proč k této změně došlo.

Myslím, že je dobré, když se našel určitý soulad i mezi sociálními partnery, a je možné vlastně jít na toto kompromisní řešení, ale možná že by bylo ještě dobré, kdyby pan ministr tedy v té souvislosti mohl potvrdit, že to nevyvolá nějaký chaos nebo nějaký problém.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Zdeňku Škromachovi. Zeptám se, zda se ještě někdo hlásí do rozpravy. Pan místopředseda vlády Petr Nečas. Prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Petr Nečas: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, samozřejmě že náběh nového systému nemocenské a určité změny, které tady jsou připravovány, to znamená návrh novely zákona, o kterém jsem tady mluvil, který předložila ještě minulá vláda a projednávala současná vláda, že to jsou všechno věci, které situaci konkrétně třeba České správy sociálního zabezpečení neulehčují. Ten samotný fakt, že zákon byl definitivně schválen teprve na počátku léta, samozřejmě velmi zkrátil období přípravy České správy sociálního zabezpečení na zavedení tohoto zákona, protože to samozřejmě znamená zavést úplně nový softwarový systém, určité hardwarové aplikace, které musí být upraveny. Standardní náběhová křivka pro zavedení podobných změn bývá zhruba rok až rok a půl. Česká správa sociálního zabezpečení měla pouze půl roku s tím, že po celou tu dobu musí ve svém periferním vidění mít to, že může dojít ke změnám. Změny byly navrženy, byly projednávány v Poslanecké sněmovně a v Senátu v průběhu letošního podzimu.

Ten samotný fakt, že se platnost tohoto zákona o jeden rok odkládá, tak samozřejmě částečně České správě sociálního zabezpečení ulehčuje situaci prostě proto, že tam běží některé pilotní projekty v oblasti softwaru a hardwaru a tento odklad umožní tyto věci lépe připravit. Na druhé straně je to samozřejmě komplikace, protože Česká správa sociálního zabezpečení počítala s tím, že byť v té modifikované verzi, kterou jsme tady schválili ve Sněmovně, ten systém fakticky začne pracovat od 1. ledna.

Co se týče některých dalších aspektů, na které tady upozornil pan poslanec Opálka, to znamená například tiskopisů. Já mohu ujistit, že situace, před kterou tady varoval pan poslanec, nenastane, protože samozřejmě Česká správa sociálního zabezpečení sleduje celý legislativní proces. Ví, že tato varianta vznikla v Senátu, je jí jasné, že vzhledem k tomu, že k této variantě senátní došlo na základě politické dohody, je velmi pravděpodobné, že bude schválena, takže začala činit patřičné kroky, například i v tom, že byla provedena důsledná inventarizace technických prostředků včetně tiskopisů, s tím, že se počítá s dotiskem nezbytných tiskopisů tak, a že už v podstatě objednávek je, aby byly zaručeny tyto věci na první týdny příštího roku, a tam vznikne samozřejmě dostatečný časový prostor, aby ve chvíli, kdy bude jistota, že tento zákon bude schválen, to znamená někdy ve druhé polovině prosince, aby mohl být zabezpečen celý rok. Čili všechny tyto věci jsou sledovány, jsou realizovány. Česká správa sociálního zabezpečení počítá se všemi variantami, to znamená jak s hypotetickou platností této senátní novely, tak s hypotetickou platností schválení poslanecké verze, respektive verze Poslanecké sněmovny, tak dokonce s hypotetickou platností, že nebude schválena ani jedna z nich, to znamená, že zákon vstoupí v účinnost od 1. ledna.

Ano, svým hlasováním v obou komorách v uplynulých zhruba šesti měsících nebo sedmi měsících jsme to České správě sociálního zabezpečení z tohoto hlediska vůbec neulehčili. Oni v podstatě žonglují se třemi míčky, to znamená s třemi možnými variantami, jakkoliv s rozdílnou pravděpodobností. To znamená, že nejvíce pravděpodobná je senátní verze, více pravděpodobná je tedy verze Poslanecké sněmovny, nejméně pravděpodobná je verze plné účinnosti zákona od 1. ledna. Ale všechny ty technické aspekty budou zajištěny. Jak jsem již řekl, byla provedena inventarizace, byly objednány nezbytné dotisky, a tento systém v případě, že ho odložíme o rok, může úspěšně fungovat ještě příští rok.

A znovu opakuji: Ještě ten jeden z klíčových faktorů, kterého bychom si měli být vědomi, je, že schválením senátní verze zákona při příjmech zhruba 42 miliard korun na předpokládaných výdajích 35 miliard korun vytváříme sedmimiliardový přebytek, kde přesun tří miliard potom do systému sociálních služeb je naprosto realizovatelný. A tímto rozhodnutím, které získalo podporu napříč Poslaneckou sněmovnou, u všech poslaneckých klubů, potom získáme i své finanční náklady, to znamená, že nám opravdu i toto rozhodnutí umožní úspěšně zafinancovat systém sociálních služeb.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP