(10.10 hodin)
(pokračuje Severa)

Měl bych návrhů daleko víc, ale zmíním ještě jeden, a to je ten, o kterém se zde dlouho hovoří, a to je vyčlenění inspekce ministra vnitra mimo Ministerstvo vnitra. Jsem rád, že o této otázce se už nedebatuje jako o otázce, ale jako o jistotě, se kterou vyslovili souhlas snad všichni, kteří se k tomu vyjadřovali, nicméně očekával bych, že kroky k tomuto vyčlenění budou velmi rychlé, aby inspekce pracovala, jak má.

Dámy a pánové, jsem přesvědčen, že to, co jsem navrhl, není ani asociální, není to věc, která by omezovala slušné policisty, kteří nebudou nějakým způsobem si ke konci spekulativně zvyšovat svůj příjem. Dokonce tvrdím, že je to ustanovení, které můžeme kdykoliv po půl roce, roce, dvou letech, až uvidíme, že systém byl zaveden a že vnitřní mechanismy si sama policie, samo vnitro zabezpečilo, aby k těmto spekulacím nedocházelo, tak toto ustanovení potom můžeme vypustit.

V tuto chvíli bych si troufal říci, že nechat bez omezení výši výsluhového příspěvku by bylo velmi nešťastné a amorální vůči stavu, který v naší zemi je, a vůči státnímu rozpočtu, který samozřejmě počítá každou korunu.

Já vám děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Také děkuji, pane poslanče. Ještě než udělím slovo dalšímu přihlášenému do podrobné rozpravy, požádám přece jen zpravodaje výboru pro sociální politiku pana kolegu Dimitrova, jestli by mohl usednout ke stolku zpravodajů a sledovat s námi průběh rozpravy v případě, že by padl nějaký návrh, který bychom museli hlasovat.

Nyní žádám pana poslance Františka Bublana o slovo. Děkuji.

 

Poslanec František Bublan: Vážená paní předsedající, vážené dámy, vážení pánové, já si dovoluji přihlásit k pozměňovacímu návrhu, který jste obdrželi v minulých dnech do svých lavic. Předmětem mého návrhu je jednoduché ustanovení, a to je zrušení části 3 navrhovaného zákona číslo 218.

Dovolím si malé zdůvodnění. Obsahem části 3 je změna v zákoně 361/2003 Sb., tedy v zákoně o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů. Změna spočívá v tom, že se vypouští § 115 odstavec 2 a 4. V tomto paragrafu je vlastně ustavení základních platových tarifů pro rok 2006. Pro následné roky, to znamená 2007 a dále, stanovuje tarifní platy svým nařízením vláda. Tak je to v tomto zákoně. Domnívám se, že vzhledem k odložení účinnosti zákona 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, z 1. 1. 2006 na 1. 1. 2007 došlo k věcnému překonání tohoto ustanovení § 115 odstavec 2 a 4. Z tohoto důvodu je možná nadbytečné zbytečně otevírat tento zákon a snažit se o to, aby tato ustanovení byla vyňata. Domnívám se, že novelizace zákona 361 není nutná. Vzhledem k tomu, co zde již zaznělo, bych se i trochu obával toho, abychom tento zákon znovu otevírali a diskutovali zde o tom, zda výsluhy jsou v pořádku, nebo nejsou, nebo zda je snížíme nebo nějakým způsobem omezíme.

Takže moje snaha tímto pozměňovacím návrhem je ta, abychom do tohoto zákona již nesahali. Samozřejmě se nebráním nějaké novele, která by byla možná více promyšlená a systematická v budoucích letech, ale skutečně se asi všichni shodneme na tom, že zákon o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů nutně potřebujeme, protože situace si to vyžaduje. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Já také. Dalším přihlášeným do podrobné rozpravy je pan kolega Opálka. Udílím mu tímto slovo.

 

Poslanec Miroslav Opálka: Děkuji, paní místopředsedkyně. Vážení kolegové, kolegyně, zástupci vlády, napřed bych chtěl velmi krátce reagovat na to, co zde bylo řečeno paní kolegyní Jacques. Myslím, že zástupci KSČM v této Poslanecké sněmovně se snaží zodpovědně přistupovat ke všem zákonům, že zde nejde o žádnou předpojatost.

Chtěl bych také říci, že v roce 1992 jsme zrušili pracovní kategorie A, B apod., že dnes stojíme před značným problémem, jakým způsobem zaměstnanci v těchto kategoriích v hutích, dolech apod. se budou vyrovnávat s postupným nárůstem věku do starobního důchodu atd. Přitom vytváříme další kategorie osob samostatně výdělečně činných a v podstatě zákonem o státní službě zaměstnanců, kteří mají mít své jisté. Já samozřejmě nejsem v zásadě proti, stát potřebuje dobře připravené odborně i morálně své zaměstnance, které ohodnotí, a to v podstatě s sebou nese už historie, když postupně z monarchie přecházela státní správa na zaměstnance. Tolik poznámka.

Co se týká mého hlavního vystoupení, je, že se přihlašuji k tomu, co jste dostali v úterý jako mé pozměňovací návrhy písemně na stůl. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji. Znovu se přihlásil pan poslanec Severa. Nevím, jestli s faktickou, nebo do podrobné rozpravy.

 

Poslanec Pavel Severa: Dámy a pánové, chtěl bych zareagovat na to, co zde řekl kolega Bublan. Zřejmě nepostřehl přesně, co jsem říkal. Jeho pozměňovací návrh reaguje na situaci z výboru, kdy jsme určitým způsobem diskutovali o zákoně jako celku - zda má být nově vytvořen, nově zpracován. Debata je pryč. Já jsem tady jasně řekl, že nikdo - a nevšiml jsem si, že by to někdo udělal - nebude navrhovat odložení zákona. Nicméně zcela určitě se asi shodneme v tom, že záměrem zákonodárce není, aby výsluhový příspěvek byl 45 tisíc. Proto je tady ten strop. Nikdo nehovoří - to možná pan poslanec Bublan měl na mysli - o tom, že by někdo chtěl snižovat výsluhové příspěvky. Procentní částka zůstává. Jediný, koho to postihne, budou ti, kteří by si uměle navyšovali své odměny v posledním roce. Já se domnívám, že my musíme být těmi, kdo zabrání tomu, aby zde byly výsluhové příspěvky neadekvátně vysoké k tomu, co měl člověk v posledním roce za platové ohodnocení.

Proto znovu ubezpečuji všechny: Není to žádné snižování výsluh, není to žádné rušení, pozastavování, odkládání zákona. Stejně tak jako v tisku bylo chybně uvedeno, nevím, kde to pan poslanec Bublan slyšel, že chce někdo jednat o změnách ve výsluhových příspěvcích u vojáků. O tom vůbec nebyla řeč. Čili já zde ubezpečuji, že se jedná pouze o zastropování, tak aby výsluhový příspěvek nebyl zneužíván, a částka, která je uvedena - koeficient 1,25 - se mi nezdá jako částka nízká.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji. Opět s faktickou bude reagovat pan poslanec Bublan. Máte slovo.

 

Poslanec František Bublan: Děkuji, paní předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, nechtěl bych, abychom se pohybovali v nějakých částkách 40 tisíc. Víme, že dnes po 30 letech v novém zákoně je maximální možnost získat 50 %, což při průměrném platu policisty činí nějakých 14 tisíc.

Kdyby se někdo snažil nějak uměle si navýšit, tak se stejně na tu částku nedostane, protože se počítá průměr za poslední, tuším, tři roky. Těch 23 tisíc v pozměňovacím návrhu - na to by si dosáhlo možná několik málo desítek policistů. To by bylo promile toho, co vlastně máme, protože to by se ty platy musely pohybovat kolem 50 tisíc a to je plat maximálně krajského nebo možná okresního ředitele po mnoha letech služby. Abychom se trošku vrátili do reálu, ta čísla jsou takováto.

Určitě mi nejde o to, že bych chtěl někoho zvýhodňovat, ale chci, aby byly rovné podmínky pro policisty i pro vojáky a aby zde nedocházelo k nějaké diferenciaci, že někdo má strop a někdo ten strop nemá.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP