(17.00 hodin)
Poslanec Miroslav Svoboda: Pane předsedající, děkuji za slovo. Vážený pane premiére, vážený zbytku vlády, vážené kolegyně a kolegové, dovolte, abych přednesl určité vysvětlující slovo především k mým pozměňovacím návrhům a především pro ty, které zajímají spotřební daně, resp. diskuse okolo změn ve spotřebních daních.
Ve vládní novele se nacházejí nedostatky, které by opět vedly k rozsáhlým daňovým únikům, tak jako jsme to měli od července 2005. Jedná se o tzv. technické tabáky, jinak dobře známé pod pojmem lehké topné tabáky. To je odpad, který vzniká při odstraňování tabákových žil. Tento odpad se do července 2005 prodával jako tabák na vykuřování skleníků. Tento tabák nebyl zdaněn, ačkoliv se prodával výhradně v trafikách a v obchodech s tabákovými výrobky a používal se masově na ruční i nelegální výrobu padělaných cigaret. Státní rozpočet tím ročně přicházel o miliardy korun.
Od 1. 7. 2005 platí z popudu Generálního ředitelství cel ustanovení, že předmětem daně jsou dle § 101 odstavec 3 písmene d) i ostatní tabáky, které jsou zdaňovány stejnou sazbou jako tabák ke kouření. Na základě tohoto ustanovení byl problém s daňovými úniky při prodeji nezdaněných technických tabáků vyřešen. Ten, kdo je prodával bez daně dál, se dostal do vazby. Nyní má být novelou zákona tento důležitý bod vypuštěn a nahrazen neúčinnou formulací § 101 odstavec 3 písmene c) v odstavci 6.
Formulace tisku 41 má řadu legislativních děr. Vládní návrh by nás opět vracel k předchozímu znění zákona, kdy správce daně musel zjišťovat, zda je výrobek možné kouřit, přičemž u těchto výrobků došel pravidelně k závěru, že jej nelze kouřit, a dále by musel zjišťovat, zda je upravený pro prodej konečnému spotřebiteli. Jinými slovy, novela směřuje ke stejným daňovým únikům, které jsme měli do července 2005, které se nám podařilo vyřešit, a nyní bychom je opět měli umožnit.
Dnes jednáme o tom, jak daně na tabákové výrobky upravit, abychom splnili podmínky Evropské unie. Evropská komise nás kvůli technickým tabákům řadu let kritizovala. Sotva jsme tuto disharmonii vyřešili, tímto návrhem jako základní novelou se vracíme k původnímu stavu a je nám srdečně jedno, co si Brusel myslí.
Hospodářský výbor ve svém usnesení číslo 41/3 v bodech 2 až 4 navrhuje několik pozměňovacích návrhů, jak těmto daňovým únikům zabránit. K těmto pozměňovacím návrhům se vysloveně hlásím, podporuji je a chtěl bych vás rovněž požádat o jejich podporu. Připadá mi totiž tragikomické, že na jedné straně zvyšujeme během méně jak jednoho roku o další desítky procent daně těm, kteří je řádně platí, na straně druhé otevíráme vrata pro daňové úniky.
Musím upozornit na to, že návrh, jak byl předložen Ministerstvem financí, není schopen daňovým únikům zabránit ani za pomoci ustanovení § 101 odstavec 6. Formulace navržená vládním návrhem by opět umožňovala deklarovat tabák nebo tabákový odpad, jako že není určen ke kouření lidmi nebo že není určen k prodeji konečnému uživateli, což by vedlo k tomu, že by nebyl zdaňován. Tyto tzv. technické tabáky by samozřejmě byly prodávány konečnému spotřebiteli a samozřejmě by byly kouřeny lidmi. Nebyla by z nich ovšem odváděna žádná spotřební daň.
Problém technických tabáků je řešitelný, jedině pokud se přijme pozměňovací návrh z usnesení hospodářského výboru 2 až 4 v celku, tedy rozšíříme definice předmětu daně i na ostatní tabák. Tabák je nejen určen pro prodej konečnému spotřebiteli, ale je i prodáván konečnému spotřebiteli, i když je na něm napsáno, že není určen pro prodej konečnému spotřebiteli nebo že není určen ke kouření lidmi. A samozřejmě doplníme sazbu na ostatní tabák.
Doplnění sazby na ostatní tabák je součástí mého pozměňovacího návrhu, který jsem vám nechal rozdat na lavice. Jde o kompromisní variantu sazeb spotřební daně, která zaručí, že v příštím roce skutečně na daních vybereme více. Návrh zvedá sazby tabákových výrobků ale tak, aby se nadále západním sousedům vyplatilo si tyto cigarety jezdit kupovat do České republiky. Výnos ze spotřebních daní z těchto cigaret představuje třetinu výnosu této daně. Pokud bychom sazby zvýšili příliš skokově, tak by rozpočet přišel řádově o 12 miliard korun na spotřební dani z cigaret prodávaných u nás zahraničním klientům. Na druhé straně by o další miliardy Česká republika přišla tím, že by naši občané byli více motivováni jezdit pro levnější cigarety směrem ke Slovensku a směrem k Polsku. Proto navrhuji kompromis, který zaručí, že příští rok vybereme více peněz a nedojde k dramatickým výkyvům na trhu v této komoditě.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Miroslavu Svobodovi. Další přihlášený do obecné rozpravy je pan poslanec Boris Šťastný. To je poslední písemná přihláška v obecné rozpravě. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Boris Šťastný: Vážený pane předsedající, vážený pane premiére, kolegyně a kolegové, ať už hledáme důvody daňové nebo kulturně sociální, cigarety se ve většině zemí řadí mezi povolené návykové látky. Jelikož naštěstí již došlo k pevnému zakotvení zjištění, že cigarety způsobují smrt a vážné zdravotní problémy aktivním i pasivním kuřákům, což uznávají dnes i samotní výrobci, pokoušejí se jednotlivé státy omezit jejich spotřebu za cenu nejrůznějších administrativních a legislativních opatření. Směrnice Evropské unie upravující výši sazeb spotřebních daní z tabákových výrobků, které jsou do předmětné novely transponovány, jsou právě jedním z takových legislativních opatření vedoucím ke snížení počtu kuřáků v jednotlivých členských zemích, a tedy i v České republice.
Připomeňme si zde, že kouření tabáku je nejvýznamnější odvratitelnou příčinou nemocí a smrti v evropském regionu. V České republice žije přibližně 2,5 milionu kuřáků, přičemž každý den jich 50 na následky kouření zemře. Je to každý čtvrtý muž a každá čtrnáctá žena. Cigarety zkracují život v průměru o 15 let. Léčba chorob, jejichž vzniku tabákové výrobky napomáhají, nás stojí ročně odhadem až 25 miliard korun. V důsledku kouření vzniká 25 % všech nádorových onemocnění, 20 % onemocnění srdce, 80 % plicních onemocnění a řada dalších nemocí. Co pokládám však za velice důležité a znepokojující, je zřetelný nárůst kuřáctví u naší dospívající mládeže. Podle výzkumu ve všech velkých českých městech kouří polovina dětí ve věku 12 až 14 let.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane poslanče, já vás na chvilku přeruším a požádám Sněmovnu o klid, a to odleva doprava a odprava doleva. Prosím, nechte svého kolegu v klidu říci, protože myslím, že jde o velmi vážný zákon, o velmi vážné téma. Kdo má jiné téma na starosti, prosím do předsálí.
Prosím, pane poslanče, pokračujte.
***