(18.10 hodin)
Poslanec Miroslav Opálka: Děkuji pěkně. Takže se vrátím k té tabulce. Když si ji prohlédnete, tato tabulka je vlastně vypočítána na současnou vysokou nemocnost, nepočítá se v podstatě se žádnou progresí, regresí, ničím. Čili nemá žádný vývojový stupeň a nebere v úvahu ani nový zákon. Já jsem se pokusil tento případ vcelku jednoduše vyřešit. Pokud jsme v propadu 4 miliard, doporučím v podrobné rozpravě úpravu odvodu v roce 2009 ne na 1,4 ale na 1,7 %. A můžeme v roce 2009 řešit situaci, jestli ten stav bude jiný, nebo nebude jiný, a přistoupit případně k další novele.
Co se týká privatizace 14 dnů nemocenské, Slovensko 50 %, já bych chtěl říci, že ve Spolkové republice Německo je náhrada nemocenské šest týdnů za 100 % a nikomu to nevadí. A kdybychom šli po těch státech dále - Rakousko, Holandsko, Francie - tak zjistíme, že všude platí zaměstnavatelé, a daleko více, než je v tomto návrhu, který by měl platit v České republice.
Nepodařilo se v tomto zákoně však jedno, i když to byl záměr: sjednotit jednotlivé systémy, které legislativně existovaly, a vytvořit jednotné prostředí pro všechny zaměstnance. I tento problém, který jsme vyřešili třeba u toho, za co byla Sněmovna neustále kritizována, že poslanci, senátoři, členové vlády pobírají měsíc plného platu a až pak nastupují na nemocenskou… Tak toto bylo odňato. Podařilo se k tomu přidat ještě státní zástupce, soudce, hejtmany, starosty, primátory a ostatní uvolněné zastupitele, ale nejsou tam všechny skupiny. Snažím se to vyřešit také svým pozměňujícím návrhem, který s dovolením v podrobné rozpravě předložím či se k němu přihlásím.
Problém, jestli tedy zaměstnavatelé budou více zatíženi. Pravdou je, že více zatížen bude stát o organizace nad 25 zaměstnanců, které dosud celou tu agendu v podstatě od prvního dne nemoci až do ukončení nemoci vedly, protože po 14 dnech tuto agendu přebírá stát. Tím v podstatě zaměstnavatelům uvolňuje ruce k jiné činnosti a ubírá náklady. Co se týká malých zaměstnavatelů do 25 osob, nechal jsem si předložit expertizu dopadu změn nemocenského pojištění na administrativu podnikatelů. Já předpokládám, že panu ministrovi je známa, protože byla zpracována na Ministerstvu práce a sociálních věcí. A ač jsem tomu sám předtím nevěřil, musím konstatovat, že to srovnání současné administrativy, kdy malé organizace musí každý měsíc uvádět v seznamech jednotlivé zaměstnance, vyměřovací základ a všechny ty údaje, které s tím souvisí… Ty v podstatě odpadnou v novém systému, protože se bude tato činnost vykazovat pouze v souhrnu za jedno čtvrtletí a těch údajů bude méně. Ale přesto doporučuji a také navrhnu v podrobné rozpravě systém, aby v tom prvním roce, roce 2007, zaměstnavatelé do 25 osob měli aspoň o jednu desetinu procenta snížení tohoto odvodu. Čili jestli vezmeme průměrný plat 20 tisíc, tak by to mělo být 200 korun měsíčně krát 12 na každého zaměstnance.
Myslím si, že rčení práce kvapná málo platná by mohlo být uplatňováno v tomto parlamentu téměř na každý zákon, protože vždycky se některé skupině vyjde vstříc, jiná se cítí být poškozená. Já musím říci, že na tomto zákonu se pracovalo přes tři roky. Netvrdím, že je vyšperkován ve všem, ale jak jsem informován, našlo se v řadě případů výkladové řešení mezi ministerstvem a Českou správou sociálního zabezpečení. A odložení tohoto zákona v podstatě znejisťuje současné zaměstnavatele, ale i Českou správu sociálního zabezpečení, která byla státním rozpočtem už v tomto roce vázána investovat do určité sítě a je připravena spustit nový systém.
Já si myslím, že jádro pudla je někde jinde, a dovolte mi, abych citoval z programového prohlášení vlády, která nezískala důvěru, na straně 17 předposlední odstavec poslední věta: "Pod správu zdravotních pojišťoven budou propojeny systémy zdravotního a nemocenského pojištění." Já si myslím, že ten odklad má sloužit jenom k tomu, aby se realizoval tento strategický cíl.
Děkuji za pozornost. (Potlesk v levé části sněmovny.)
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji za slovo, pane poslanče. Ještě jednou se zeptám, jestli si někdo přeje vystoupit v rozpravě obecné. Není tomu tak, takže tímto obecnou rozpravu končím.
Předpokládám, že závěrečných slov se pan předkladatel i paní zpravodajka budou chtít ujmout až po rozpravě podrobné. Zahajuji tedy podrobnou rozpravu, do které mám zatím dvě přihlášky. A dovolím si, než udělím slovo prvnímu přihlášenému, v tomto případě první přihlášené, upozornit ty kolegy a kolegyně, kteří využili možnosti rozdání svých pozměňovacích návrhů na lavice, že se ještě jednou musí zde z tohoto místa v podrobné rozpravě k těmto pozměňovacím návrhům přihlásit.
Takže do podrobné rozpravy jsou zatím přihlášeni paní poslankyně Páralová a pan poslanec Liška. Udílím tedy slovo paní poslankyni Aleně Páralové.
Poslankyně Alena Páralová: Vážená paní místopředsedkyně, členové vlády, kolegyně a kolegové, dovolte mi předložit pozměňovací návrhy k právě projednávanému tisku číslo 36.
Nejprve se přihlašuji ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu, který jste dnes dopoledne obdrželi na lavice. Jak jsem již uvedla v obecné rozpravě, v novém zákoně o nemocenském pojištění a zákonech, které se změnily v souvislosti s ním, je celá řada problémů, nedostatků a chyb. Proto zde předkládám komplexní pozměňovací návrh, který odkládá účinnost zákona o rok, tedy na 1. ledna 2008. Získali bychom tak čas v klidu odstranit jeho chyby.
Dále předkládám následující pozměňovací návrhy k usnesení výboru pro sociální politiku č. 5 ze dne 27. září 2006.
Za prvé. K bodu 5, Změna zákona o státní sociální podpoře: Za novelizační bod 4 se vkládají nové body 4a, 4b, 4c a 4d, které znějí: "4a. V § 30 odst. 3 písm. b) se slovo "pravidelně" zrušuje a slova "čtyři hodiny denně" se nahrazují slovy "80 hodin měsíčně". 4b. V § 30 odst. 3 písm. c) se slovo "pravidelně" zrušuje a slova "čtyři hodiny denně" se nahrazují slovy "80 hodin měsíčně". 4c. V § 30 odst. 3 písm. d) se slovo "pravidelně" zrušuje a slova "čtyři hodiny denně" se nahrazují slovy "80 hodin měsíčně". 4d. V § 30 odst. 3 písm. e) se slova "čtyři hodiny denně" nahrazují slovy "80 hodin měsíčně"."
Za druhé. K bodu 5, Změna zákona o státní sociální podpoře: Za novelizační bod 5 se vkládají nové body 5a a 5b, které znějí: "5a. V § 30 se odstavec 7 zrušuje. 5b. V § 32 se doplňuje odstavec 3, který zní: "(3) Pokud rodiči pobírajícímu rodičovský příspěvek tato dávka náleží z důvodu péče o dítě, kterému náleží příspěvek na péči, tak v kalendářním měsíci, za který náleží příspěvek na péči aspoň po část měsíce, náleží rodičovský příspěvek ve výši poloviny rodičovského příspěvku podle odstavce 1, nejméně však ve výši rozdílu mezi rodičovským příspěvkem podle odstavce 1 a příspěvkem na péči, je-li příspěvek na péči nižší než polovina rodičovského příspěvku. Vznikne-li nárok na příspěvek na péči za dobu, po kterou rodiči náležel rodičovský příspěvek ve výši podle odstavce 1, vzniká na rodičovském příspěvku za toto období přeplatek ve výši rozdílu mezi rodičovským příspěvkem podle odstavce 1 a jeho výší podle předchozí věty, obdobně dojde k přeplatku při zvýšení výše příspěvku na péči za dobu, za kterou rodičovský příspěvek náležel ve vyšší výši, než činí polovina rodičovského příspěvku."
***