(12.50 hodin)
(pokračuje Maršíček)
Zvýšení aktivit organizovaného zločinu je dáno i v souvislostí s neexistencí kontrol na vnitřních hranicích, volným pohybem osob, zboží a kapitálu. Toto je negativní stránka věci. Pozitivnější však může být intenzivnější součinnost s Interpolem, Europolem, Eurojustem a dalšími mezinárodními organizacemi.
Do oblasti organizovaného zločinu patří také nelegální obchod s drogami, obchod s lidmi a nelegální obchod se zbraněmi, výbušninami a nebezpečnými biologickými látkami. U trestných činů této kategorie vykazují policejní statistiky stagnaci. Podle poznatků se však jedná spíše o latentní záležitost obdobně jako u prostituce. Některé i realizované případy svědčí o tom, že snahou skupin organizovaného zločinu je v současné době získat vliv ve společnosti a státních strukturách, pomocí svého korupčního a vlivového potenciálu infiltrovat ekonomické struktury a veřejný sektor České republiky.
Značně riziková je oblast nelegální migrace z hlediska možné infiltrace zločineckých živlů, organizátorů mezinárodního zločinu apod. Podle některých policejních a zpravodajských informací je vyvozováno, že v České republice přibližně působí 70 skupin organizovaného zločinu na mezinárodní úrovni. Už jen proto bude nutné zvážit a případně navrhnout vyšetřovací komisi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky pro činnost ÚOOZ.
K oblasti korupce. Je ve své rozmanitosti v mnoha směrech propojována logicky s organizovaným zločinem k dosažení jeho cílů. Podle policejních statistik došlo v uplynulém období ke snížení počtu zjištěných trestných činů souvisejících s korupcí. Řada nových případů korupce se týkala představitelů státu a obcí. Narůstá počet podezření na trestnou činnost volených a jmenovaných pracovníků veřejné správy a samosprávy.
K činnosti úřadu pro dokumentaci a vyšetřování zločinů komunismu a extremismu. Ve zprávě se opakuje snaha obhajovat zaslepeným antikomunismem motivovanou a dále udržovanou činnost úřadu pro dokumentaci a vyšetřování takzvaných zločinů komunismu. Pokračuje tendenční přístup k problematice tzv. extremismu, projevující se zlehčováním a přehlížením nebezpečné činnosti neofašistických, rasistických a šovinistických skupin a hnutí, která nesporně naplňuje skutkovou podstatu řady v zákoně definovaných trestných činů, a naopak konstruováním krkolomných obvinění, jež by měla ospravedlnit penalizaci některých levicových organizací, hnutí a iniciativ. Jako ostudu lze označit zákaz Komunistického svazu mládeže a přehlížení některých fašistických skupin, které na našem území celkem bez problémů působí. Úřad pro dokumentaci a vyšetřování zločinů komunismu se stále tvrdošíjně domáhá postihu tzv. zločinů komunismu. Na základě výslednosti práce tohoto policejního útvaru je možno konstatovat, že jde spíše o jakýsi druh ideologicko-propagačního úřadu v rámci policie. Myslím si, že i jeho možným zrušením by policie našla finanční prostředky daleko účelněji využitelné.
V závěru ke zprávě o plnění úkolů ze strategie prevence kriminality. Materiál byl předložen Poslanecké sněmovně Parlamentu poprvé. Obsahově k němu nelze mít žádných námitek. Řada úkolů je však z důvodu nedostatku finančních prostředků a slabého personálního obsazení preventisty na okresech a krajích v podstatě nesplnitelná. Chybí, nebo mnohdy na těchto útvarech na úrovni krajů a okresů pracuje pouze jeden preventista.
Dámy a pánové, tolik ke zprávě o bezpečnostní situaci. Navrhuji zprávu vzhledem ke zmíněným nedostatkům nevzít na vědomí. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Kdo se dále hlásí do rozpravy? Pokud nikdo, rozpravu končím.
Přistoupíme k hlasování o návrhu na usnesení, které znovu přečtu: "Poslanecká sněmovna bere na vědomí Zprávu o situaci v oblasti veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti na území České republiky za rok 2005 (ve srovnání s rokem 2004) a Zprávu o plnění úkolů vyplývajících ze Strategie prevence kriminality na léta 2004 až 2007 za rok 2005, včetně priorit na rok 2006."
Já vás odhlásím a poprosím o novou registraci.
Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 57. Kdo souhlasí s tímto usnesením, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo. Hlasovalo 114 poslanců, pro bylo 90, proti 15, takže tento návrh byl přijat.
Děkuji panu místopředsedovi vlády a panu poslanci Kladívkovi.
Nyní, dámy a pánové, mi dovolte jednu otázku. Neberte to jako naléhání, pouze pro informaci, jak naložit dále s časem. Pan ministr obrany přijel, protože má k odůvodnění a uvedení dva materiály - informaci o přeletech a doplněk plánů vojenských cvičení. Jsou to sněmovní tisky 8 a 9. Já se chci zeptat, zdali někdo hodlá vystoupit v rozpravě k těmto materiálům. Pokud ano, tak v tuto chvíli přeruším schůzi. Kdyby se nikdo nehlásil, tak bychom to asi stihli. Ale vzhledem k tomu, že je zasedání organizačního výboru, které začne ve 13.10 hodin, tak vyhlašuji přestávku do 14.30 hodin a budeme po přestávce pokračovat body 52, 23, 12 a 30. Pak budeme pokračovat tak, jak je seřazen schválený pořad.
(Jednání přerušeno ve 12.57 hodin.)
***