(19.00 hodin)
(pokračuje Dundáčková)
Já rozumím tomu, že po mnoha měsících, ba možná letech, které strávil jako zpravodaj s projednáváním silničního zákona, se mu příliš nechce znovu otevřít tuto problematiku a znovu se probírat možná desítkami či stovkami pozměňovacích návrhů. Na druhé straně dohodneme-li se na určité kultuře, dohodneme-li se na tom, že nebudeme eskalovat počet pozměňovacích návrhů, že zůstaneme u těch základních, které považujeme za zásadní změnit, a znovu podotýkám, že většina mých předřečníků se shodla na tom, že vidí v zákoně chyby, že zákon je chybný, je špatný a že jej máme změnit, tak pak prosím, abychom pro tyto změny nalezli oporu v hospodářském výboru, protože tam si myslím, že patří. Docela určitě tam patří všechny pochybnosti, všechny nedostatky a všechna upozornění, která zde přednesl pan zpravodaj Sehoř a která jsou obsažena v jeho vyjádření, které jsme pravděpodobně dostali všichni poslanci Poslanecké sněmovny, a pokud ne, tak je možné je najít na jeho internetových stránkách. On část těch doporučení, která jako dlouholetý odborník na tuto problematiku dal Sněmovně, tady přednesl.
Pan poslanec Kala tady také mluvil o tom, že považuje hospodářský výbor za správný prostor, kde by měla být diskutována analýza výše pokut v jiných zemích. Já si troufám tvrdit, že hospodářský výbor je také tou platformou, kde by měla být diskutována nejen analýza výše pokut v jiných zemích, ale také různost jejich ukládání v jednotlivých krajích, to, nakolik policie naplňuje, aplikuje a jak aplikuje stávající návrh zákona. A aby k takovéto diskusi a k takovýmto analýzám vůbec mohlo dojít, je zapotřebí například tento návrh zákona propustit do druhého čtení. Pokud to tak neučiníte, doufám, že budeme hledat jiné cesty, že o všech těch pochybnostech, nesprávnostech a chybách, které tady dnes zazněly od každého z vás, budeme dále diskutovat a že najdeme jejich řešení, protože politik není proto, aby diskutoval. Politik je tu proto, aby chyby napravoval. O tom já jsem bytostně přesvědčena a prosím, abyste mne v této jednoduché úvaze podpořili svým hlasováním.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: To bylo závěrečné slovo. Teď ještě poprosím pana poslance Sehoře, který také má možnost se vyjádřit. Prosím, máte slovo.
Poslanec Karel Sehoř: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi vyslovit přesvědčení, že jsme si řekli všechno. (Potlesk, smích.) Já bych si nyní dovolil jenom říci, že v rozpravě vystoupilo patnáct poslanců. Pan poslanec Kala navrhl, aby zákon byl vrácen k dopracování, a kdyby tento návrh neprošel, navrhl zamítnutí tohoto zákona. K návrhu na zamítnutí se připojili další tři poslanci.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Pane zpravodaji, podle jednacího řádu bychom měli podle mne nejdříve hlasovat o vrácení… To byl ale také návrh pana poslance Kaly, že ano. Takže pořadí musí být takové, že nejdříve se musí hlasovat o vrácení, pak o zamítnutí, které tady opakovaně zaznělo z více úst. Takové by podle mne mělo být pořadí hlasování. Souhlasíte?
Já se pokusím svolat poslance. Svolávám všechny, kdo ještě kouří. Prosím, jestli byste se posadili. Klid, soustředění. Byl návrh vás odhlásit, takže vás odhlašuji. Prosím, abyste se znovu přihlásili. Prosím, přihlaste se. První návrh je návrh vrátit předložený návrh navrhovateli k dopracování.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro vrácení tohoto návrhu navrhovateli k dopracování? Kdo je proti?
Hlasování má pořadové číslo 29. Přítomno 156, pro hlasovalo 89, proti 59. To by znamenalo, že tento návrh byl přijat.
To by znamenalo, že jsme ukončili projednávání tohoto návrhu. Myslím, že tedy můžeme ukončit tento bod.
A ještě se vrhneme na bod
21.
Vládní návrh zákona o přijetí úvěru Českou republikou
od Evropské investiční banky na financování protipovodňových opatření
/sněmovní tisk 33/ - prvé čtení
Předseda Sněmovny obdržel žádost vlády o zkrácení lhůty u tohoto návrhu zákona o 30 dnů. Poprosím ministryni zemědělství paní Milenu Vicenovou - která tady asi není, takže to předloží, předpokládám, ministr financí Vlastimil Tlustý. Prosím, jestli byste nám sdělil, oč se jedná.
Ministr financí ČR Vlastimil Tlustý Vážený pane předsedo, dámy a pánové, dovolte mi předložit…
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ale promiňte. Prosil bych trochu více klidu na to projednávání. Prosím.
Ministr financí ČR Vlastimil Tlustý Dovolte mi předložit návrh zákona, který je společným dílem Ministerstva financí a Ministerstva zemědělství. Je to návrh zákona, na základě kterého bude možné sjednat a podepsat smlouvu o přijetí úvěru Českou republikou od Evropské investiční banky, a to na financování protipovodňových opatření, a také zahájit zadávací řízení na veřejnou zakázku Správa finančních prostředků k tomuto účelu. Tento speciální zákon musí být přijat proto, že nakládat s takovýmito finančními prostředky nelze bez zvláštního zákona mimo státní rozpočet, a proto je tedy předkládán právě projednávaný návrh.
Já uvedu velmi stručně základní charakteristiky úvěru, který má Česká republika přijmout. Jeho maximální výše může činit 9 miliard korun, jeho splatnost bude do 30 let. Je určen výlučně na spolufinancování, to znamená mají k těmto účelům být použity i další prostředky, dvou programů, které jsou připravovány Ministerstvem zemědělství, a sice program Podpora prevence před povodněmi II…
Já, pane předsedo, hlasově indisponován považuji hluk této sněmovny za neuctivý.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Kolegové, prosím. Je pozdě, to je jasné. Přesto bych na vás apeloval, abyste umožnili panu ministrovi dočíst…
Ministr financí ČR Vlastimil Tlustý Druhý program Ministerstva zemědělství je Podpora obnovy, odbahnění a rekonstrukce rybníků a výstavby vodních nádrží. Tento úvěr bude čerpán v letech 2007 až 2010 v pravděpodobném harmonogramu, budu to uvádět jako souhrnné částky - v roce 2007 1 miliarda, v roce 2008 1,176 miliardy, 2009 1 miliarda 150 milionů, a v roce 2010 5 miliard 673 milionů. Bude za tím účelem zřízen resortní účet na Ministerstvu zemědělství a správou finančních prostředků na uvedené programy bude pověřen na základě výběrového řízení správce.
Dále mi dovolte uvést, že tento úvěr samozřejmě vstoupí okamžikem čerpání do státního dluhu, a rovněž mi dovolte upozornit, že úroky z něj vyplývající budou samozřejmě rozšiřovat kapitolu Dluhová služba. Nicméně doporučuji Poslanecké sněmovně, aby tento návrh podpořila.
***