Začátek schůze Poslanecké sněmovny
15. září 2006 v 10.02 hodin
Přítomno: 171 poslanců
Předseda PSP Miloslav Vlček: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, zahajuji 3. schůzi Poslanecké sněmovny a všechny vás vítám. Tuto schůzi jsem svolal podle § 51 odstavec 4 našeho jednacího řádu na základě žádosti 42 poslanců. Pozvánka vám byla rozeslána ve čtvrtek 7. září 2006.
Prosím, abyste se všichni přihlásili identifikačními kartami a případně mi oznámili, kdo žádá o vydání náhradní karty. Dosud mi nahlásili náhradní karty pan poslanec Šlajs - číslo 2, paní poslankyně Orgoníková - číslo 13, pan poslanec Tluchoř - číslo 10, pan poslanec Vanoušek - náhradní karta číslo 12, pan ministr Pospíšil - náhradní karta číslo 18.
Nyní přistoupíme k určení dvou ověřovatelů. Navrhuji, abychom určili poslance Karla Šplíchala a poslankyni Kateřinu Jacques. Má někdo jiný návrh? Návrhy nevidím.
Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí, aby ověřovateli byli pan poslanec Karel Šplíchal a Kateřina Jacques, nechť stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování číslo 1 z přítomných 153 poslanců pro návrh 149, proti nikdo. Konstatuji, že jsme ověřovateli 3. schůze Poslanecké sněmovny určili poslance Karla Šplíchala a poslankyni Kateřinu Jacques.
Sděluji, že do zahájení schůze požádali o omluvení své neúčasti na jednání tito poslanci: paní poslankyně Bayerová - rodinné důvody, pan poslanec Bürgermeister - pracovní povinnosti starosty, pan poslanec Dědič - pracovní povinnosti starosty města, pan poslanec Liška - rodinné důvody, paní poslankyně Parkanová - bez uvedení důvodů, pan poslanec Snítilý - zdravotní důvody, pan poslanec Cyril Svoboda - zahraniční cesta, pan poslanec Šimonovský - léčebný pobyt, pan poslanec Martin Tesařík - pracovní povinnosti starosty města.
Z členů vlády - pan premiér Mirek Topolánek, návštěva ostravského regionu, pan ministr Kalaš - neodkladné pracovní úkoly, pan ministr Řebíček, pan ministr Říman - jednání v regionu, pan ministr Šedivý - služební zahraniční cesta v Německu, pan ministr Štěpánek - zdravotní důvody, pan ministr Tlustý - setkání ministrů financí středoevropských zemí, paní ministryně Vicenová - nezbytná účast na dlouhodobé připravované resortní akci, pan ministr Julínek - neodkladné pracovní záležitosti.
Nyní přistoupíme ke stanovení pořadu 3. schůze, jehož návrh je uveden na pozvánce. Připomínám, že podle § 54 odstavec 7 zákona o jednacím řádu rozhodne Sněmovna pouze o pořadu uvedeném v žádosti. Nelze navrhovat žádnou změnu, ani doplnění pořadu.
Nyní budeme hlasovat o celém návrhu pořadu 3. schůze Poslanecké sněmovny, jak byl písemně předložen.
Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s navrženým programem, nechť stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování číslo 2 z přítomných 171 poslanců pro návrh 164, proti nikdo. Pořad schůze byl schválen.
Nyní přistoupíme k bodu
1.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb.,
o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 41/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede pan místopředseda Petr Nečas. Prosím, pane místopředsedo, ujměte se slova.
Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Petr Nečas: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dámy a pánové, vládní návrh novely zákona o spotřebních daních řeší čtyři hlavní okruhy problémů. Především obsahuje úpravu sazeb spotřebních daní z tabákových výrobků tak, aby bylo od 1. 1. 2007 dosaženo minimálních sazeb daně stanovených pro členské státy Evropské unie. K tomuto datu končí totiž přechodné období, které bylo vyjednáno v rámci přístupové smlouvy mezi Českou republikou a Evropskou unií.
Dále v souvislosti s potřebou uvést daňová zvýhodnění pohonných hmot s obsahem biopaliv do souladu se směrnicí 2003/1996 Evropských společenství se některá daňová zvýhodnění, která buď dosud nebyla notifikována, nebo jejich platnost končí, zrušují.
Poslední dvě navržené změny zákona o spotřebních daních se již souladu s komunitárním právem netýkají. Jedná se o úpravy, které jsou v působnosti jednotlivých členských států.
V prvé řadě se jedná o barvení a značkování minerálních olejů, které je dnes upraveno zákonem č. 136/1994 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Dosavadní předpisy se zrušují a jejich ustanovení přebírá do zákona o spotřebních daních. Uvedená praxe je v jiných členských státech obvyklá. Po věcné stránce až na dvě výjimky se úprava barvení a značkování zmíněných olejů nezmění. První výjimkou je zavedení zásady, že barvit a značkovat se budou moci jen na základě povolení vydaného správcem daně. Druhou výjimkou je zavedení povinnosti barvení a značkování minerálních olejů používaných pro vodní dopravu v těch případech, kdy jsou tyto minerální oleje osvobozeny od daně. Toto opatření je v souladu se směrnicí číslo 95/60 Evropských společenství, která ukládá povinnosti barvit a značkovat všechny minerální oleje, u kterých se uplatňuje daňové zvýhodnění.
Další úprava zákona o spotřebních daních byla vyvolána zvyšujícím se počtem kontrolních zjištění, podle kterých se do pohonných hmot přimíchávají jiné nezdaněné výrobky, např. xylen, toluen apod.
***