(15.40 hodin)
(pokračuje Ambrozek)
Dne 2. 3. pak proběhlo jednání v Drážďanech, kterého se účastnili zástupci zemských ministerstev jak Saska, tak Saska-Anhaltska. Sasko-Anhaltsko mělo k dispozici doklady, že odpady odeslané společností Dux v České republice měly být energeticky využity ve spalovně T.O.P EKO, s. r. o. Ministerstvo životního prostředí sdělilo, že doklady nemohou být pravé. Bylo domluveno, že důkazy německé straně zašleme a budeme požadovat harmonogram vrácení odpadu do Spolkové republiky Německo.
Dne 9. března odešla opakovaná žádost Ministerstva životního prostředí na zemské ministerstvo v Sasku-Anhaltsku a zaslali jsme důkazy o tom, že odpady společnosti Dux nebyly energeticky využity ve spalovně T.O.P EKO, s. r. o.
Dne 21. března bylo zemské ministerstvo v Sasku-Anhaltsku urgováno a informováno o zesílených kontrolních opatřeních na české straně. Byl vyjádřen požadavek, aby kauza Libčeves byla v brzké době uzavřena, neboť česká strana poskytla požadované poslední doklady dne 9. 3. Dopis obsahuje upozornění na možnost požadovat po německé straně úhradu nákladů spojených s přemístěním odpadů na zabezpečené místo. Ve stejný den zástupce zemského ministerstva Saska-Anhaltska pan Hoffmann navštívil Libčeves, kde se s uloženými odpady seznámil.
Dne 22. března proběhlo jednání na Ministerstvu životního prostředí o možnostech exekuce. Jak jsem zmínil, Česká inspekce životního prostředí sice má v kompetenci nařídit uložení odpadů dočasně na zabezpečené místo, ovšem vzhledem k tomu, že byl 6. března, to znamená po zahájení řízení inspekcí, na společnost Bau 24, s. r. o., prohlášen konkurs, nebylo možné tento původně domluvený postup, to znamená výkon rozhodnutí Inspekce životního prostředí o předběžném opatření, použíti, protože by se Inspekce životního prostředí dostala do rozporu se zákonem o konkursu a zákonem o rozpočtových pravidlech.
Druhou variantou tedy zůstalo jednání s městem Louny, protože podle § 79 odstavec 1 písmeno f) zákona o odpadech ochranu životního prostředí, hrozí-li jeho poškození, zajistí obec s rozšířenou působností. Protože úhradu nákladů nelze od odpovědné osoby Bau 24, s. r. o., očekávat, Ministerstvo životního prostředí projednalo s Ministerstvem financí způsob, jak tyto náklady obci uhradit.
Dne 3. dubna pak proběhlo jednání v Lounech za účasti starostky Libčevsi, byli přítomni jak zástupci Ministerstva životního prostředí a České inspekce životního prostředí, tak také zástupci Ministerstva financí. Ministerstvo financí jasně garantovalo, že je schopno městu Louny poskytnout účelovou dotaci. Starosta Loun toto řešení odmítl a odvolával se stále na to, že má konat inspekce, které v tom ovšem rozpor se zákonem bránil. Proto tedy nemohlo být - a já si myslím, že je to škoda - využito už 3. dubna možnosti uložit odpady z Libčevsi na zabezpečené místo.
Dle právního rozboru provedeného odborem legislativy Ministerstva životního prostředí může obec s rozšířenou působností postupovat buď podle ustanovení zákona o odpadech, jak jsem již zmínil, nebo také podle zákona o vodách v případě, že hrozí závažné ohrožení nebo znečištění povrchových i podzemních vod.
Dne 6. dubna - to je rovněž důležité datum - byl Ministerstvem životního prostředí odeslán dopis na zemské ministerstvo v Sasku-Anhaltsku s konstatováním, že bylo z české strany nade vši pochybnost prokázáno, že odpady v Libčevsi pocházejí ze Spolkové republiky Německo, a podle evropské legislativy byla provedena výzva odvézt odpady zpět do Spolkové republiky Německo nejpozději do 30. 4. 2006. Dopis byl zaslán na vědomí rovněž agentuře SAA, to je úřad, který je v Německu zřízený, má sídlo v Bádensku-Württembersku a odpovídá v pochybnostech, když odpad není možné definovat jako odpad některé ze spolkových zemí, to znamená, že je to zastřešující federální úřad, který má vysoké kompetence v oblasti odpadů. Zároveň byl zaslán dopis spolkovému ministerstvu životního prostředí.
Dne 10. dubna zemské ministerstvo Saska-Anhaltska sdělilo, že případ předalo zvláštní agentuře v Bádensku-Württembersku, protože se domnívá, že odpady v Libčevsi nepocházejí jen ze spolkové země Sasko-Anhaltsko, ale mohou pocházet i z jiných spolkových zemí.
Po požáru v Libčevsi 16. dubna německá strana svoji aktivitu zesílila a 19. a 20. dubna proběhlo na spolkovém ministerstvu v Bonnu za účasti federální agentury a úřadu spolkové země Sasko-Anhaltsko jednání, jehož výsledkem bylo, že by si Sasko-Anhaltsko mělo odvézt svou část odpadů, případně se dohodnout o odstranění odpadů v České republice na náklad německé strany. O ostatní část odpadů by se měla postarat tato federální agentura, která je zřízena všemi spolkovými zeměmi formou státní smlouvy.
Pokud bude zvolen odvoz odpadu na zabezpečené místo, zajistí odvoz starostka obce Libčeves z účelové dotace 1,9 milionu korun, jejichž poskytnutí zajistilo Ministerstvo životního prostředí. Dotace je poskytována Ministerstvem financí.
Včera se na Ministerstvu životního prostředí konalo jednání, jehož se kromě zástupců Ministerstva životního prostředí, Inspekce životního prostředí a Policie České republiky účastnily úřady Saska-Anhaltska, federální agentura a zástupce německého velvyslanectví. Dovolil bych si vás nyní seznámit se závěry včerejšího jednání, které jsou velmi důležité.
Bylo dohodnuto, že odpad uskladněný v obci Libčeves s prokázaným původem ze Saska-Anhaltska - před požáry se jednalo o 2100 tun - bude ve čtvrtek 27. dubna, tj. zítra, na jednání v Magdeburku na úrovni zemské ministryně a náměstkyně ministra paní Jiráskové dořešen, odstranění tohoto odpadu bude formou smlouvy. Preferujeme odvoz zpět do Spolkové republiky Německo. V případě, že by to odstranění mělo být na území České republiky, samozřejmě jasnou smlouvu o financování tohoto řešení německou stranou. Německá strana zároveň zítra předloží harmonogram odvozů v případě možnosti, že k němu dojde.
Zbývající odpad v Libčevsi s dosud neprokázaným původem, plasty a textil, bude uložen na mezideponii, bude pokračovat prověřování a zjišťování jeho původu. Proběhne inspekce odpadního textilu německou stranou v Libčevsi, případně na mezideponii. Po prokázání původu odpadu dočasně uloženého v mezideponii bude postupováno stejně jako u odpadu s prokázaným původem ze Saska-Anhaltska. Navíc německá strana uhradí náklady na přepravu a uskladnění na dočasné skládce, v tzv. mezideponii, pokud nebude prokázán německý původ všech odpadů. Další jednání tedy proběhne zítra v Magdeburku.
Rád bych ještě doplnil, jak jsem už zmínil, že 20. dubna na jednání na Ministerstvu financí bylo dohodnuto poskytnutí účelové dotace ve výši 1,9 milionu obci Libčeves na odvezení a dočasné uskladnění nelegálně odvezeného odpadu.
Dnes bylo Ministerstvem životního prostředí dopisem na úrovni náměstkyně Jiráskové obci Libčeves potvrzeno, že odvoz odpadů, který se týká neshořelých odpadů textilu, případných ohořelých odpadů textilů a dále části ohořelých plastů, jedná se o podíl, který odpovídá obsahu asi 72 kamionů z celkového počtu 160 milionů, to je podíl odpovídající asi 45 % odpadu plastových směsí do požáru, možnost začít odvoz tohoto odpadu na mezideponii do doby, jak jsem již zmínil, než s německou stranou bude dohodnut konečný způsob řešení pro tuto část odpadů.
Ještě bych aspoň upřesnil současný stav v Libčevsi, kde probíhá vážení, přepočítávání na tuny. Za prvé v lokalitě silážní jáma je 1200 kubíků ohořelých plastů a komunálního odpadu včetně popele, v lokalitě mezi silážními jámami je asi 500 kubíků ohořelých plastů a komunálního odpadu včetně popele, ve vedlejším silážním prostoru 100 kubíků ohořelých plastů a komunálního odpadu včetně popele, v lokalitě v silážní jámě, kde hořelo v zimě, 1300 metrů krychlových popela a ohořelých plastů a komunálního odpadů a 1700 metrů krychlových ohořelých plastů přemístěných z místa posledního hoření. V hale a okolí je 300 metrů krychlových textilií nedotčených ohněm. Celkově se tedy jedná asi o 4800 kubíků směsi ohořelých plastů a komunálního odpadu včetně popele a 300 kubíků textilií.
Závěrem mi tedy dovolte konstatovat, že na základě klíčového včerejšího jednání by mělo tedy dojít k převzetí asi 55 % odpadů spolkovou zemí Sasko-Anhaltsko. U těch zbývajících 45 % jsem přesvědčen, že na základní informaci, kterou máme k dispozici, dostatečně prokážeme německý původ a i uložení této zbývající části odpadu zafinancuje německá strana.
***