(9.40 hodin)
(pokračuje Kubinyi)
Dále se komise bude zabývat výběrem expertů, kteří by měli posoudit hospodaření VZP z odborného hlediska.
Předpoklad ukončení činnosti vyšetřovací komise podle zadání Poslanecké sněmovny by měl být 30. dubna 2006 s tím, že na dubnové schůzi Poslanecké sněmovny bude předsedou předložena zpráva o průběhu a výsledcích vyšetřování vyšetřovací komise.
To je z mé strany všechno, děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Zahajuji všeobecnou rozpravu. Nemám žádnou přihlášku, rozpravu končím.
Přistoupíme k rozpravě podrobné. Pan kolega Kubinyi.
Poslanec Jozef Kubinyi: Pane předsedající, jediný návrh na usnesení z mé strany je, že Sněmovna by tento časový harmonogram měla vzít na vědomí. Myslím, že není potřeba ho schvalovat. Nevím. Nejsem si jist procedurálně, jestli je nutné, aby ho Sněmovna schválila. Buď schválit, nebo vzít na vědomí.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Přiznám se, že teď si nejsem také jist. Myslím, že můžeme schválit předložený časový harmonogram. Harmonogram byl zpětně, nebo je i pro futuro? I pro futuro. Takže pro jistotu schválíme.
Usnesení zní: "Poslanecká sněmovna schvaluje předložený časový harmonogram k postupu vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny k prošetření hospodaření Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky."
Zahájil jsem hlasování číslo 178. Kdo je pro? Kdo je proti?
Ze 174 pro návrh 146, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Děkuji, pane kolego.
Měli bychom pokračovat body číslo 136, 137, 138, 139, 140. Zahajuji projednávání bodu číslo
136.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 89/1995 Sb.,
o státní statistické službě, ve znění pozdějších předpisů,
a další související zákony
/sněmovní tisk 1095/ - třetí čtení
Prosím, aby vedle místopředsedy vlády a ministra financí Bohuslava Sobotky zaujal místo u stolku zpravodajů také zpravodaj rozpočtového výboru kolega Miroslav Máče. Pozměňovací návrhy byly rozdány jako sněmovní tisk 1095/2.
Otevírám rozpravu. Do rozpravy se hlásí pan kolega Doktor. Prosím.
Poslanec Michal Doktor: Děkuji za udělené slovo. Já vás nebudu dlouho zdržovat, vážené kolegyně, kolegové, nicméně chci nejen vám, ale i veřejnosti osvětlit své hlasování už v průběhu jednání na půdě rozpočtového výboru a chci tímto vystoupit před závěrečným hlasováním, resp. před hlasování v třetím čtení, k usnesení rozpočtového výboru.
Usnesení rozpočtového výboru kromě jiného také zahrnuje pasáž týkající se navržených změn k zákonu 337/1992 Sb., resp. zákonu o správě daní a poplatků, která je součástí usnesení rozpočtového výboru, a já bych chtěl zcela nahlas a zřetelně říci, proč jsem byl jediným poslancem, který hlasoval proti přijetí této části a proč také nemohu podpořit tuto část ani v závěrečném hlasování v režimu třetího čtení.
Poslanecká sněmovna Parlamentu na tomto místě mnohokrát diskutovala na téma penále a úroků z prodlení, které jsou součástí správy daní a poplatků. Několikrát tady z toho místa zaznělo, že výše penále a poplatků, které jsou následně placeny, je naprosto nesrovnatelná s tím, jaký sankční režim je uplatňován v okolních zemích. Já, ale i pan ministr financí jsme z tohoto místa také slibovali, že je nutné zvážit tyto sankce a uvést je do souladu s tím, co je uplatňováno v okolních zemích. Marná sláva, považuji za měřenou součást konkurenceschopnosti daňového prostředí nejen daň samotnou, ale také režim sankcí, který je uplatňován. Bohužel, vážené kolegyně a kolegové, výsledkem usnesení, které bylo přijato rozpočtovým výborem, a návrh, který je před vámi na stole, je další přitvrzení, další zhoršení sankčního režimu.
Zatímco v dosud platném režimu je úročení uplatňováno pouze prvních 500 dnů, navrhovaná změna rozšiřuje toto sankční období až na dobu pěti let a úleva, která byla slibována ve věci uplatňovaného penále, není tak významná, aby se po dopočtení těch uplatněných pěti let podnikatelé, resp. všechny osoby povinné platit daň, a to jsme popravdě řečeno my všichni, daňoví poplatníci této země, dočkali nějaké úlevy. Jinými slovy, neleží před námi žádná avizovaná úleva. Leží před námi sankce, která je daleko tvrdší, ještě tvrdší než dosud uplatňovaná. Neleží před námi naplněný příslib, ale leží před námi ještě tvrdší karabáč než ten, který je uplatňován dosud.
Říkám to především proto, že mimo jiné jsme se tady v minulosti velmi často přeli o výši daňových nedoplatků, které jsou v systému výběru daní správy daní a poplatků v České republice. Vzpomínám si na dobu, kdy byla sociální demokracie stranou opoziční. Bylo to téma velmi oblíbené především ve vystoupeních pana Miloše Zemana. A chtěl bych vám říci, že od doby, kdy vládne sociální demokracie, daňové nedoplatky utěšeně rostou. A já bych zde mohl stát a dávat to za vinu vám, kdyby ovšem nebylo pravdou, že zhruba 60 až 70 % těch daňových nedoplatků, resp. toho celkového čísla, je neutěšený stav, který roste sám od sebe z podstaty, kterou jsou vypočítávány právě sankční poplatky uplatňované v režimu správy daní a poplatků. A vy zde navrhujete přijmout režim, který tento systém ještě prohloubí, zvýší objem vyměřeného penále a prodlouží dobu, po kterou budou počítány úroky. Z dnešních 500 dnů na pět let.
Myslím, že je to krok nesprávným směrem, a prosím vás, abyste tuto část usnesení rozpočtového výboru nepodpořili, protože jsme nikdy veřejně z tohoto místa neřekli, že v režimu správy daní a poplatků ještě přitvrdíme. Naopak pan ministr financí a většina vystupujících v této části rozpravy slibovali, že přijmeme takový režim správy daní a poplatků, resp. sankcí, který je obdobný v sousedních zemích. Návrh, který máte před sebou, nemá nic společného s tím, jak jsou uplatňovány sankce v Německu, Rakousku, ve vyspělých zemích Evropské unie.
Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane kolego. Kdo se další hlásí do rozpravy? Žádnou přihlášku nevidím, proto rozpravu končím. Chci se zeptat pana ministra, zda hodlá vystoupit se závěrečným slovem. Ne.
Pane zpravodaji, buď závěrečné slovo, nebo proceduru. Takže proceduru, prosím.
Poslanec Miroslav Máče: Při hlasování o tisku 1095 ve třetím čtení doporučuji postupovat podle následujících kroků:
1. Hlasovat okruh nezbytných legislativně technických úprav obsažených v pozměňovacích návrzích B1 až B13, a to společně jedním hlasováním.
2. Hlasovat okruh pozměňovacích návrhů, které se týkají novelizace zákona o zemědělství, tj. A1 a F, a to o každém samostatně.
3. Hlasovat okruh pozměňovacích návrhů, které se týkají novelizace zákona o správě daní a poplatků, tj. pozměňovací návrhy pod písmenem C. Doporučuji hlasovat jako celek, tedy C1 až C3 společně jedním hlasováním, pokud nebude požadováno hlasování oddělené. Potom hlasovat o A2, eventuálně ve znění přijatého C.
***