(15.20 hodin)
(pokračuje Recman)
Za druhé, rovněž Ministerstvo zdravotnictví a ve svém důsledku zejména vláda neřešily zadlužení veřejného zdravotnictví, neřešily růst dluhů VZP, a jako argument chci uvést, že v podstatě vláda nedala nikdy negativní stanovisko k předloženým zdravotně pojistným plánům VZP, konkrétně na období let 2003, 2004, 2005. Tyto zdravotně pojistné plány byly předloženy do Poslanecké sněmovny, ale bohužel nebyly projednány. Změna nastala až s novým ministrem zdravotnictvím panem doktorem Rathem, kdy se situace radikálně změnila. Jsem přesvědčen o tom, že pokud bude zpracována koncepce zdravotnictví, pokud se dopracuje zdravotně pojistný plán na rok 2006, bude situace řešena.
Za třetí. Zmínil jsem, že na této situaci má svůj podíl i Poslanecká sněmovna. Musím říci, že z mého pohledu Poslanecká sněmovna neplnila dostatečně svoji kontrolní funkci vůči vládě, neplnila dostatečně svoji kontrolní funkci vůči zdravotním pojišťovnám, a to tím, že dosud neprojednala zdravotně pojistné plány na léta 2004 a 2005, že nevyvíjela dostatečný tlak na vládu, aby v řádném termínu předložila Poslanecké sněmovně zdravotně pojistný plán VZP na rok 2006. Jsem přesvědčen, že pokud bychom chtěli situaci vyřešit, musí - a teď myslím tyto tři instituce společně - v termínu do voleb 2006 učinit alespoň dva kroky. Tím prvním rozumím, že by měla být přijata dílčí opatření, která by měla zabezpečit a konsolidovat současný stav tak, aby se nezhoršoval, a za druhé připravit a nastartovat kroky, které postupně povedou ke zlepšení situace ve zdravotnictvím včetně výrazného zlepšení finančních toků.
Vážené kolegyně a kolegové, chci z tohoto místa shrnout přístup poslaneckého klubu KSČM a poslanců k celé této problematice. Poslanecký klub KSČM podpořil a podpoří všechny kroky vlády, Poslanecké sněmovny i našich zástupců ve správní radě VZP, které povedou ke konsolidaci a následně ke zlepšení stavu ve Všeobecné zdravotní pojišťovně a v českém zdravotnictví jako celku. Samozřejmě jsme si vědomi toho, že nemůžeme v této chvíli podepsat vládě bianko šek. Jako základní podmínku pro řešení situace poslanci KSČM vnímají, že situace musí být řešena ve prospěch pojištěnců, a ne na jejich úkor, že základní podmínkou je, aby pacienti nebo pojištěnci se nestali rukojmím při řešení problémů zdravotnictví, aby se nestali rukojmím v předvolebním boji.
Chci připomenout, že poslanci KSČM podpořili za prvé jednorázové oddlužení zdravotních pojišťoven včetně VZP ve výši 3,8 mld. Kč ze zdrojů, které poskytla Česká konsolidační agentura, za druhé podporují zvýšení platby ze státního rozpočtu za státní pojištěnce, za které platí pojistné stát, kdy se toto pojistné zvýšilo od 1. ledna letošního roku, za třetí podpořili zřízení vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny k prošetření hospodaření VZP. Jsem přesvědčen o tom, že naši zástupci se v komisi aktivně podílejí na její práci. Za čtvrté vnímáme jako pozitivní krok předsunutí platby státu za pojištěnce ve VZP v prvním čtvrtletí letošního roku. Pokud si dobře uvědomuji, je to ve výši asi 3 mld. Kč.
Na druhé straně jsme přesvědčeni o tom, že když jsme podpořili a podporujeme takto přijaté kroky, máme právo žádat po vládě řešení uvedených problémů, a to především vypracování jasné koncepce zdravotnictví v České republice, její předložení Poslanecké sněmovně a projednání v jejích orgánech. Jsem přesvědčen o tom, že je to jeden z rozhodujících úkolů, které by měla vůči Poslanecké sněmovně splnit vláda. Bohužel, znovu musím podotknout, že za celých 12 nebo 13 let od roku 1993, od vzniku České republiky, žádnou takovou koncepci žádná z předchozích vlád nepředložila. Za druhé jsem přesvědčen, že existující problémy je třeba řešit nejen řadou dílčích kroků, které jsme projednali, které předložila vláda, které komunisté podpořili, ale komplexním řešením celé uvedené situace na úseku zdravotnictví jako celku.
Vážené kolegyně a kolegové, pro takovéto řešení jsou poslanci KSČM připraveni hlasovat, takovéto návrhy opatření jsme připraveni podpořit. Jsem přesvědčen o tom, že pokud se spojí naše síly, a teď mám na mysli síly exekutivy, Sněmovny i VZP, podaří se nám stabilizovat situaci ve zdravotnictví ještě do voleb v roce 2006 a po volbách nastartovat situaci tak, aby došlo ke zlepšení zdravotní péče, došlo ke zlepšení finančních toků ve zdravotnictví a k oddlužení Všeobecné zdravotní pojišťovny.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Nyní prosím pana poslance Oldřicha Vojíře, připraví se poslanec Petr Kott. Prosím, máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Oldřich Vojíř: Děkuji, pane předsedo. Vážení členové vlády, dámy a pánové, jelikož rozprav kolem zdravotnictví a především nucené správy VZP jsme absolvovali již mnoho, a přestože bylo položeno z tohoto místa za prvé několik otázek, za druhé padlo několik logických a podložených argumentů, tak stejně Ministerstvo zdravotnictví, potažmo vláda, nekoná. Děje se pouze jediné. Děje se to, s čím bohužel dle mého soudu do křesla ministra zdravotnictví usednuvší pan ministr Rath přišel, a to je - vypořádat si "staré účty". A já si myslím, že to je cesta velmi špatná, protože kdyby si je chtěl vypořádávat mezi jednou a jednou osobou, tak řeknu budiž, ale on si je vypořádává na úkol mnoha tisíců a milionů občanů České republiky.
Já jsem se vždy snažil položit otázky, na které bych dostal srozumitelnou a podloženou odpověď. I dnes tak učiním. Ptal jsem se opakovaně na to, kde je ten koncept, který by nám nastínil a ukázal, že je tu rozumná úvaha o tom, co má udělat vláda, co má případně udělat Poslanecká sněmovna a co bezesporu musí udělat nejen Všeobecná zdravotní pojišťovna, ale obecně všechny zdravotní pojišťovny. Takový koncept jsem nikdy neviděl ani jsem o něm neslyšel. Je mi to velmi líto, protože kdyby takový koncept existoval, tak já možná překvapím některé své kolegy i oponenty. Já si umím představit, že bude některý ředitel odvolán. To není ten problém. Problém je, za jakých podmínek, za jakých událostí a v podstatě, proč má být odvolán. Jestliže někdo svým konáním, v tomto případě Ministerstvo zdravotnictví, de facto vytvoří propad, chcete-li ztrátu, a pak za to potrestá ředitele příslušné organizace a řekne "ty jsi tu ztrátu měl eliminovat", tak je to nesmysl. To víme všichni, a takto se nedá řídit vůbec nic.
Opakovaně se tedy ptám, kde je ten koncept. Žádal jsem pana ministra, aby nám takový koncept do Sněmovny předložil, byť na pěti šesti stránkách, odrážkově napsaný. Myslím si, že opravdu není svým způsobem čas na to, aby se psala koncepce stostránková, není to dokonce ani cílem.
***