(9.50 hodin)

Poslanec Miloslav Kala: Děkuji vám paní místopředsedkyně. Dovolte mi, abych k tisku 1052 načetl následující dva pozměňovací návrhy.

První - zařadit nový bod 2 v tomto znění: Bod 2. V § 17 odstavec 3 zní:

(3) Jestliže byla zřízena stavba dálnice, silnice nebo místní komunikace na cizím pozemku a vlastníku této stavby se prokazatelně nepodařilo dosáhnout majetkoprávního vypořádání s vlastníkem pozemku dohodou za cenu stanovenou prováděcím právním předpisem, je příslušný speciální stavební úřad oprávněn na návrh vlastníka stavby zřídit věcné břemeno, které je nezbytné pro výkon vlastnického práva ke stavbě, a to za jednorázovou náhradu ve výši, kterou stanoví prováděcí právní předpis. Důkazem toho, že se nepodařilo vlastníku stavby dosáhnout dohody s vlastníkem pozemku, je písemná výzva k uzavření dohody zaslaná do vlastních rukou vlastníka pozemku, obsahující návrh vlastníka stavby na zřízení věcného břemene, návrh úplaty a upozornění, že neodpoví-li na výzvu vlastník pozemku do 30 dnů ode dne jejího doručení, má se za to, že dohodu odmítá.

Dosavadní body 2 až 22 se označují jako body 3 až 23.

Druhý pozměňovací návrh: Uvést bod 23, dosavadní bod 22 v tomto znění: Bod 23. V § 46 odst. 3 se slova "§ 21 odst. 5" nahrazují slovy "§ 17 odst. 3".

Krátké zdůvodnění: Vzhledem k množství vlastnicky doposud nevyřešených pozemků pod již existujícími dálnicemi a místními komunikacemi je třeba vyřešit výši náhrady za zřízení věcného břemene, v tomto případě na výši, která odpovídá stávajícímu stavu, s tím, že by nemělo dojít k poškození vlastníka pozemku. Návrh legislativní změny předpokládá podle § 46 zákona o pozemních komunikacích zmocnění pro Ministerstvo financí k vydání vyhlášky k provedení § 17 odst. 3 zákona o pozemních komunikacích, ve kterém (ve které?) by byla stanovena výše náhrady za zřízení věcného břemene pod již existujícími dálnicemi, silnicemi a místními komunikacemi. Výše v prováděcí vyhlášce bude stanovena na současné úrovni odpovídající předpisům o oceňování a případnou úpravu výše této náhrady by stanovilo Ministerstvo financí.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Nyní má slovo pan poslanec Tomáš Dub. Připraví se pan poslanec Václav Mencl.

 

Poslanec Tomáš Dub: Děkuji vám, paní předsedající, a přeji hezký den. Dámy a pánové, já si dovoluji načíst pozměňovací návrh, který tematicky nebo filozoficky souvisí s touto novelou zákona, to je s regulací nákladní dopravy, byť se nejedná o dálnice a silnice první kategorie.

Navrhuji tedy v § 23 na konci doplnit odstavec 4, který zní: (4) Pro účely organizování dopravy na území obce může obec nařízením obce vymezit oblasti obce s časovým a druhovým omezením zásobování. V nařízení obce stanoví obec druhy a kategorie silničních vozidel, časové vymezení a činnosti, které jsou předmětem omezení.

Dovoluji si to zdůvodnit takto: Žádný právní předpis dnes neumožňuje obcím dle příslušných zmocnění zákonů vydat obecně závaznou vyhlášku nebo nařízení obce, kterým by mohly obce efektivně řešit problematiku časového i druhového omezení zásobování. Ačkoliv teoreticky lze využít zákona o obcích nebo o hlavním městě Praze a některé činnosti zakázat jako činnost, jež by mohla narušit veřejný pořádek v obci nebo v hlavním městě Praze, praktické použití takto koncipované závazné vyhlášky by bylo problematické. To se negativně projevuje především v centrech měst, kde je dnes podstatná část zásobování praktikována v denní době, a to přesně v těch časech, kdy jsou města nejvíc zatížena individuální dopravou. To se poté projevuje i v provozu veřejné dopravy, neboť zásobovací vozidla často zpomalují nebo i blokují provoz prostředků veřejné dopravy. Navrhovanou změnou získají obce účinný nástroj, jak toto zásobování regulovat při zohlednění místních podmínek. Proto navrhuji dát obcím možnost nařízením obce řešit ty problémy, které jsou pro danou obec v reálné době aktuální, nejlépe tedy časovou a druhovou regulaci zásobování.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní má slovo pan poslanec Václav Mencl, připraví se pan poslanec Ladislav Býček.

 

Poslanec Václav Mencl: Dámy a pánové, pan poslanec Vávra předložil na lavice pozměňovací návrhy k tomuto tisku a já si je osvojuji. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní má slovo pan poslanec Ladislav Býček. Připraví se pan poslanec Václav Votava.

 

Poslanec Ladislav Býček: Vážená paní předsedající, vážení kolegové a kolegyně. Dovolte mi, abych předložil pozměňovací návrh k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Je to sněmovní tisk 1052.

1. Pozměňovací návrh k zákonu č. 13/1997 § 22a odst. 1 novelizační bod 6, nahradit text hospodářského výboru, usnesení výboru č. 355 ze dne 2. listopadu 2005, tisk 1052/1, který nově zní: Provoz elektronického mýtného a výběr mýtného zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.

2. Pozměňovací návrh k zákonu č. 104/2000 Sb. Doplnit v § 2 nový odstavec s textem: Fond zajišťuje provoz elektronického mýtného a výběr mýtného. - Uvést příslušné číslo odstavce.

Krátké zdůvodnění: Doporučuji přenést zodpovědnost za provoz elektronického mýtného a výběr mýtného na Státní fond dopravní infrastruktury, neboť se obávám, že čím později by tato zodpovědnost přešla na státní fond, tím by to bylo složitější, a čím rychleji se tato zodpovědnost převede na fond, tím více se uleví Ministerstvu dopravy, které s obtížemi zvládá celou řadu svých dalších úkolů. Například nereagování na provoz mezinárodní dopravy kamionů na dálnicích po vstupu do Evropské unie, kde jsme několikrát upozorňovali na tento stav a ministerstvo bylo netečné, a proto přišlo do souběhu výběrové řízení na mýtné a příslušné zákony. Za druhé, Pendolino, původně devět souprav, skutečnost sedm, které jsou provozovány s problémy. Přitom nasazení těchto sedmi souprav bylo Ministerstvem dopravy slibováno na mezinárodní přepravu s novým jízdním řádem. A jaká je skutečnost? Skutečnost je taková, že bude provozována jen tuzemská přeprava mezi Prahou a Ostravou, neboť na Slovensko, do Německa či do Vídně nás nechtějí v současném období pustit, snad později. Takže ten nejdražší vlak Pendolino bude provozován mimo jiné i mezi Prahou a Brnem jako … (nesrozumitelné) souprava. Tedy otázka efektivity a návratnosti.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní má slovo pan poslanec Václav Votava, připraví se pan poslanec Břetislav Petr, je zatím posledním písemně přihlášeným.

 

Poslanec Václav Votava: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, dámy a pánové, můj pozměňovací návrh byl rozdán na lavice, proto tedy na něj odkazuji, na jeho písemnou formu. Chtěl bych říci, že se netýká mýtného, a krátce jej zdůvodním.

Jedná se o pozměňovací návrh, který by řidičům stanovil povinné používání zimních pneumatik v období, po něž je jízda po pozemních komunikacích povolena pouze s rozsvícenými potkávacími světly. Tento návrh se opírá o praktické poznatky z praxe. Řidiči, kteří nepoužívají zimní pneumatiky, ohrožují v první řadě sebe, avšak stejně tak i všechny ostatní účastníky silničního provozu. Návrh povinného používání zimních pneumatik v zimních měsících je podle mého názoru zcela namístě, neboť přispěje k bezpečnějšímu provozu na pozemních komunikacích. Uvedu, že prováděcí předpis by měl upřesnit, na jaká motorová vozidla se tato norma vztahuje, a upřesnit i podmínky používání zimních pneumatik.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní má slovo pan poslanec Břetislav Petr.

 

Poslanec Břetislav Petr: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, můj pozměňovací návrh je velice krátký a týká se zákona č. 13/1997. V § 10 odst. 3 se za stávající text vkládá nová věta, která zní: Na dálnici a na rychlostní silnici může být přímo připojena i pozemní komunikace, která slouží k napojení strategické průmyslové zóny.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP