(Jednání pokračovalo ve 14.53 hodin.)

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Dámy a pánové, myslím, že pětiminutová pauza právě uplynula, a my můžeme pokračovat v interpelacích. Já bych nyní požádal pana poslance Miloše Kužvarta, který je další v pořadí, aby přednesl svou interpelaci na ministra Libora Ambrozka ve věci hodnocení záměru výstavby vodního díla D-O-L. Připraví se pan poslanec Jan Klas. Prosím pana poslance Melčáka.

 

Poslanec Miloš Melčák: Děkuji vám, pane předsedo, za velkou míru tolerance. Mám pocit, že těch Milošů už je tady tolik, že už se jeden druhému pleteme.

Dovolte mi, vážený pane ministře, abych se na vás obrátil se svojí interpelací a řekl, že v těchto dnech přinesla média zprávu, že byl dokončen výzkumný úkol s názvem Krajinně-ekologické, ekonomické a vodohospodářské hodnocení záměru výstavby vodního kanálu Dunaj-Odra-Labe, který jste zadal a jehož cílem údajně mělo být shromáždění argumentů, jejichž pomocí má Ministerstvo životního prostředí dosáhnout zrušení územního hájení trasy tohoto koridoru a vypovězení Dohody o hlavních evropských vodních cestách mezinárodního významu, která je známá pod názvem AGN.

Jedná se o záměr, který je mimo jiné součástí naší přístupové smlouvy k Evropské unii a je mu v současně době věnována pozornost Parlamentního shromáždění Rady Evropy. Dovolím si odkázat na dokumenty Parlamentního shromáždění číslo 10730 a číslo 10738. Je zdůrazňována funkce tohoto koridoru např. při řešení narůstajících deficitů vody v dotčeném území, tj. funkce, která by měla být z hlediska ekologie hodnocena velmi pozitivně. V tomto světle se mi jeví zadání citovaného výzkumného úkolu jako podivné a případné využití jeho výsledků jako kontraproduktivní či nestandardní. Dovolte mi proto několik otázek.

Domníváte se, pane minstře, že se má vůbec hovořit o výzkumném úkolu, pokud je řešitelům uloženo, k jakým cílům mají dospět?

Za druhé. Byli v kolektivu řešitelů zastoupeni odborníci z oblasti dopravy, např. z Ředitelství vodních cest České republiky, odborných projekčních ústavů a nevládních organizací, jejichž cílem je poskytování relevantních a objektivních informací o tomto záměru, např. z Českého plavebního a vodocestného sdružení či ze Sdružení Porta Moravica?

Za třetí. Pokud tomu tak nebylo, hodláte - (Předsedající: Čas, prosím, pane poslanče.) Ano. Dočtu ten odstavec.

Pokud tomu tak nebylo, hodláte zadat informovaným odborníkům zpracování důsledného oponentního posudku citovaného výzkumného úkolu nebo požádat pana ministra dopravy, aby takový posudek zadal on sám?

Děkuji vám zatím, pane ministře, za zodpovězení těchto otázek.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: A teď bych poprosil pana ministra Libora Ambrozka, který má k dispozici pět minut na reakci na tuto interpelaci.

 

Ministr životního prostředí ČR Libor Ambrozek: Pane předsedo, kolegyně a kolegové, je tomu skutečně tak. Ministerstvo životního prostředí zadalo před třemi lety projekt v rámci prostředků na vědu a výzkum, projekt VAV/610/0203, Krajinně-ekologické, vodohospodářské, ekonomické a legislativní hodnocení záměru výstavby kanálu Dunaj-Odra-Labe. Je to, jak napovídá název, hodnocení především z toho hlediska, jaké by zamýšlená akce, která stále žije ve snech mnoha regionálních politiků a především zpracovatelů projektu, mezi které patří pan Kubec, který ty projekty stále nabízí a domáhá se nějakých prostředků na oponentní posudek, a my jsme chtěli mít konkrétní argumenty, jaké důsledky by případná vodní cesta Dunaj-Odra-Labe mohla mít. Ta myšlenka je několik set let stará a podle závěrů pracovní skupiny se ukazuje, že ten dopad na životní prostředí by byl velmi zásadní a navrhovaná akce by byla v rozporu v jakékoli myslitelné variantě jak se směrnicemi Evropské unie o ochraně přírody, tak se zákonem o ochraně přírody a krajiny v platném znění.

Zpracovatelé přinesli argumenty, že i ekonomická kritéria jsou naprosto nereálná, a musím říci, že i v některých krajích, jako jsou Pardubický a Olomoucký, řada obcí má stále problémy s hájením trasy pro toto fiktivní dílo, protože je jim bráněno v jakémkoli dalším rozvoji, je jim bráněno v realizaci protipovodňových opatření, a proto jsme přesvědčeni, že by hájení této trasy mělo být v územních plánech opuštěno, protože tento projekt nemůže nikdy dostat souhlasné stanovisko ani Ministerstva životního prostředí, ať už ho povede jakýkoli ministr, ani Evropské komise z titulu ochrany přírody.

Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím, pan poslanec Melčák má možnost využít čas na doplňující otázku.

 

Poslanec Miloš Melčák: Děkuji vám, pane předsedo. Čili se obracím znovu na pana ministra Ambrozka a položím mu ještě dvě otázky.

Domníváte se, pane ministře, že je účelné upustit od hájení příslušného pruhu území a tím jej uvolnit pro jiné aktivity? Nelze za úsilím o zrušení dohody AGN vidět snahu uvolnit dotčené pozemky ke spekulativním účelům?

A druhá otázka. Jste přesvědčen, vážený pane ministře, že by prestiži České republiky prospělo již jen jednání o odstoupení od dohody AGN, která představuje dokument určující kvalitativní parametry jednotlivých záměrů a jejich prioritu z hlediska celoevropských potřeb? Uvědomujete si, že zařazení projektu D-O-L do tohoto dokumentu jakožto záměru nejvyšší priority je pro Českou republiku významnou výhodou, totiž argumentem, na jehož základě můžeme úspěšně požadovat přiměřeně vysoké příspěvky z mezinárodních fondů? Podle mého názoru je dokonce projekt koridoru Dunaj-Odra-Labe jediným velkým evropským projektem, který můžeme na našem území nabídnout.

Děkuji všem za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Prosím ještě jednou pana ministra Ambrozka.

 

Ministr životního prostředí ČR Libor Ambrozek: Je samozřejmě škoda, že by to mohl být jediný velký projekt, který jsme schopni na našem prostoru nabídnout. Já jsem rád, že se upustilo od projektů trochu na východ od nás na obracení sibiřských řek na jih, i když to také určitě byl zajímavý nápad, ale jeho dopady na životní prostředí, na vodní režim a na obyvatelstvo by mohly být dalekosáhlé, a my se snažíme především řídit principy předběžné opatrnosti.

Co se týká dohody AGN, tam by pro Českou republiku vyplýval závazek pouze v případě, že bychom měli úmysl tento záměr uskutečnit. Já doufám, že k tomu nedojde, protože skutečně nepovažuji za reálné, aby na našem území byl dodržen ponor 2,8 metru na průplavu Dunaj-Odra-Labe vzhledem k vodnatosti našich řek.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP