(12.20 hodin)
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Dalším přihlášeným do rozpravy je pan kolega Koudelka. Prosím.
Poslanec Zdeněk Koudelka: Vážený pane předsedající, vážená Sněmovno, dovolím si zareagovat na předřečníka jednak konkrétním návrhem. Aby tento návrh zákona mohl být projednán do voleb, navrhuji, aby lhůta pro projednání byla zkrácena o 20 dnů.
Dále bych reagoval na jeho další argumenty. Já naopak považuji za přirozené, pokud ústava dala krajským zastupitelstvům zákonodárnou iniciativu, že krajská zastupitelstva využijí této zákonodárné iniciativy, byť to samozřejmě není nějak limitováno, především ve věcech, které se týkají samosprávy krajů. Pokud tedy kraj, v tomto případě Jihomoravský, došel k názoru, že v některých věcech samosprávy krajů může být rozhodováno na jeho úrovni referendem, vyslovením vůle všech občanů, tak je přirozené, že při absenci zákonného předpokladu pro konání krajského referenda se rozhodl iniciativně podat právě návrh na chybějící zákon, aby tak v budoucnu na jižní Moravě, případně jinde mohla probíhat krajská referenda.
Nakolik je krajské referendum potřebou, to prostě podle mne není věcí státu a této Poslanecké sněmovny, ale je to především věcí konkrétních občanů, případně konkrétních krajských zastupitelstev. Je to tedy věcí krajů. Některé kraje například se rozhodnou, že vůbec nevyužijí krajská referenda, některé kraje budou iniciativně vyhlašovat referenda skrze svá vlastní zastupitelstva a někde využijí možnosti, že krajské referendum bude moci být iniciováno občany. To znamená, návrh Jihomoravského kraje je přirozeným, zvyšuje míru přímé demokracie u nás, a má tedy samozřejmě podporu sociální demokracie.
Pokud se týká těch konkrétních výtek, které uplatnila vláda. Vláda uplatňuje řadu výtek k některým poslaneckým či jiným návrhům, ke kterým se vyjadřuje, nicméně vláda vyjádřila pouze technické výtky, nevyjádřila nesouhlas s tou zásadní myšlenkou, tedy s myšlenkou, aby lidé, občané kraje, mohli na úrovni krajské samosprávy rozhodovat referendem. Technické výtky lze právě napravit při projednávání v příslušném výboru a já ty technické výtky nevidím nijak zásadní. Navíc předkladatel vyjádřil již předem v podstatě určitý záměr, že ty výtky vlády akceptuje a je připraven na úpravu.
Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane kolego. Slovo má pan poslanec Benda. Připraví se pan kolega Jičínský.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane místopředsedo, vážené dámy, vážení pánové, já naprosto chápu, že kolega Koudelka, který je z Jihomoravského kraje, hájí návrh svých krajských zastupitelů. Bodejť by tak nečinil.
Na druhou stranu výhrada, kterou já jsem vznášel, že toto má být činěno převážně z exekutivy, aby právě ten návrh byl kvalitní, podle mého názoru platí. Přece to, že si jedno ze čtrnácti krajských zastupitelstev vzpomnělo, že by bylo vhodné konat krajská referenda, prosím, ať si ho krajské zastupitelstvo jihomoravské uskuteční jako nezávazný plebiscit. To nepochybně může. Ale se závazností zákona je třeba přece toto zkonzultovat s těmi ostatními krajskými zastupitelstvy, nakolik cítí tuto potřebu nebo tuto potřebu necítí. Pokud přijmeme návrh zákona tak, jak je předložen, pak je možné v každém kraji vyvolat příslušné referendum a zdaleka nejenom usnesením krajského zastupitelstva. Takže toto není věc přece jednoho kraje. Já nemám nic proti tomu, že to Jihomoravský kraj inicioval, ale není to otázka jednoho kraje, je to nepochybně otázka celé republiky a má být v tomto směru řešena v této Sněmovně a podle mého názoru k návrhu vlády.
Druhá věc. Představa pana kolegy Koudelky o zkrácení o 20 dnů a snahy projednat to na lednovém plénu… Vidíme, v jaké jsme situaci dneska. Já si jsem téměř jist, že příslušný výbor, ať už to bude ústavněprávní nebo jakýkoli jiný, nemá šanci návrh v reálném čase projednat. Navíc prostě změny, na které vláda upozorňuje, přinejmenším jenom ona část, která se týká možnosti konat referendum jenom na území části kraje, která je naprosto zvláštní, naprosto nebývalá už i s tím, že by pak takové referendum mělo být do jisté míry závazné pro celý kraj, celé krajské zastupitelstvo, to znamená i pro všechny ty občany, kteří nehlasovali, to si vyžaduje přece zásadnější přepracování návrhu zákona.
A proto já navrhuji, aby byl vrácen navrhovatelům k přepracování, protože nevidím jako možné a reálné, abychom ho v čase, který nám v této Sněmovně zbývá, dopracovali. Můžete samozřejmě principiálně hlasovat pro to, že referenda se mají konat co možná vždy a za všech okolností, to je vaše právo, ale myslím, že tím jenom zbytečně zatěžujeme tuto Sněmovnu a zbytečně dáváme naději na něco, co se nepochybně do voleb schválit nepodaří. Proto vás žádám, abyste podpořili tento návrh, který jsem dal, který nesměřuje k odmítnutí tohoto principu krajského referenda, ale směřuje k tomu, abychom nedělali zbytečnou práci, která nebude mít žádný efekt.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane kolego. Slovo má pan poslanec Jičínský a po něm pan kolega Koudelka.
Poslanec Zdeněk Jičínský: Vážený pane předsedající, kolegové, kolegyně, já chci reagovat na to, co říkal můj předřečník, který samozřejmě uvedl řadu vážných námitek a pochybností, ale přesto bych chtěl připomenout, že už svého času jsme v rámci jednání o vytvoření krajské samosprávy jednali o problematice možnosti krajských referend. To není něco, co by nebylo nikdy předmětem jednání. Tehdy nebyla většina, ale ten návrh, že by se na úrovni krajů mohla konat referenda, tu existoval.
Argument, že není vhodné v krátké době do voleb se touto otázkou zabývat, ten pro mě relevantní není. Já si naopak myslím, že my se neustále zabýváme problémem klesajícího zájmu občanů o politiku, včetně o volby, a myslím, že v rámci předvolební kampaně je vhodné uvažovat o tom, jakým způsobem lze zájem občanů o věci veřejné zvýšit. A v tomto směru si myslím, že postoj občanů k referendu také je něčím, co nepochybně bude součástí i politických programů stran v předvolební kampani, a že tedy bude dobré, jestliže v rámci Poslanecké sněmovny a diskuse na parlamentní půdě se o těchto otázkách bude hovořit a občané budou mít i další z důvodů, jak se rozhodovat ve volbách, které straně dají hlas, včetně toho, zda považují za vhodný nebo ne institut referenda, který dlouhou dobu je mezi námi předmětem sporů. A teď zase Senát zavrhl ten návrh referenda, který jsme přijali. Čili nechť tato otázka se stane i předmětem širších společenských diskusí. A diskuse na parlamentní půdě tomu může prospět.
Čili já doporučuji, aby návrh byl postoupen do druhého čtení.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Slovo má pan kolega Koudelka.
Poslanec Zdeněk Koudelka: Dovolím si zase jenom reagovat na pana kolegu Bendu. Pokud šlo o výtku, že návrh Jihomoravského kraje nebyl konzultován s jinými kraji, zazněla tady podle mne poprvé. Nepamatuji se, že vůči jiným krajským iniciativám by tady někdo vznesl tuto výzvu, a nemyslím si, že je zvykem, že jednotlivé kraje své iniciativní návrhy vůči Poslanecké sněmovně mezi sebou konzultují.
Co se týká konkrétně kolegy Bendy. On je z Prahy. Nemá pravdu v tom, že tento zákon by se týkal čtrnácti krajů. Týkal by se jenom třinácti krajů, protože tím, že je Praha městem a zároveň vyšším územně samosprávným celkem, tak na úrovni hlavního města lze použít referendum podle zákona o místním referendu. V podstatě tento zákon napravuje hrubou nerovnost, kdy pan poslanec Benda jako občan bydlící v Praze může rozhodovat o působnostech, které přísluší krajské samosprávě, a já a všichni ostatní, kteří v Praze nebydlíme, toto právo nemáme. Takže zde jde také o vyrovnání hrubé právní nerovnosti.
A co se týká možnosti referenda na části území, to koneckonců obsahuje i stávající zákon o obcích, který umožňuje, aby se místní referendum konalo na části území obce, a dokonce je to obligatorní povinnost tehdy, když se uvažuje o tom, že by se určitá část měla odtrhnout.
***