(17.10 hodin)
(pokračuje Krajíček)

A tak se vás, pane ministře, ptám, jak je možné, že jste okamžitě po svém jmenování do funkce a po přijetí kontrolního závěru Nejvyššího kontrolního úřadu neuvalil "nucenou správu" na Fakultní nemocnici Motol. (Potlesk poslanců ODS.) Jak to, že jste nepřijal ani žádná jiná opatření, která by zabránila tomuto jednoznačně prokázanému plýtvání finančními prostředky v rozsahu desítek či stovek milionů korun? To není pouze vaše kompetence, to je vaše povinnost. Uvalení "nucené správy" na Fakultní nemocnici Motol nebo přijetí nějakých okamžitých opatření je jednoznačně opodstatněné ve vazbě na zjištěné skutečnosti a kontrolní závěry Nejvyššího kontrolního úřadu. Jedná se o nezávislého auditora, kterého nelze podezřívat z podjatosti - i když ve vašem případě nevím, nevím. Takový krok bych od vás očekával dříve než uvalení nucené správy na Všeobecnou zdravotní pojišťovnu, pokud bych vám měl uvěřit, že vaše jednání není účelové. Ministerstvo zdravotnictví je zřizovatelem této nemocnice a odpovědnost za její stav je ve vaší gesci. Kdo jiný než vy by měl být iniciátorem okamžité nápravy?

Jak se však ukázalo, očekávat takovýto racionální krok od ministra zdravotnictví, lékaře, který byl v této nemocnici zaměstnán a je s ní spojen takříkajíc pupeční šňůrou, by bylo příliš optimistické. Namísto racionálních kroků můžeme počítat s tím, že bude pokračovat tradice předchozích ministrů zdravotnictví, kteří upřednostňovali investice ve svých rodných nemocnicích. O tom, že tomu tak skutečně bude, nás pan ministr již stačil přesvědčit. Přestože mu byly známy kontrolní závěry Nejvyššího kontrolního úřadu, tak namísto uvalení skutečně potřebné nucené správy na tuto nemocnici požádal vládu o zvýšení spoluúčasti státního rozpočtu o 450 milionů korun na probíhající nepřesně definované investiční akce. Vláda svým usnesením z 16. listopadu 2005 navýšení spoluúčasti státního rozpočtu odsouhlasila a ministru financí uložila uvolnit částku z rozpočtové kapitoly státního dluhu státního rozpočtu na rok 2005. Podotýkám státního dluhu. I když není známo kromě obecných formulací, na co budou tyto peníze použity a co za ně bude realizováno, vláda navýšení spoluúčasti státního rozpočtu odsouhlasila i přesto, že nemocnice neplní již námi schválené zákony o státním rozpočtu v minulých dvou letech a nejsou plněna ani další vládní usnesení přijatá v souvislosti s řešením havarijní situace v dětské fakultní nemocnici v minulých dvou letech. Vláda tato usnesení přijala jen v souvislosti s uměle vyvolaným a mediálně prezentovaným, dá se říci nestoudným požadavkem na prosazení zájmu kohosi realizovat investici v rozsahu, který nebyl nikdy ministerstvem definován a nebyla prokázána jeho potřebnost v souladu s platnými předpisy. Pokud vláda přijala toto usnesení, tak informace, které jste jí poskytl, nemohly být přinejmenším objektivní.

Tato má slova, vážené kolegyně a kolegové, potvrzuje dopis Ministerstva financí podvýboru pro investice ve zdravotnictví, ve kterém na jeho žádost sděluje, že z údajů České národní banky vyplývá, že od počátku tohoto roku do 31. 10. 2005 byly prostředky státního rozpočtu na financování akce 235 na 11 atd., jedná se o energocentrum, čerpány v objemu 17,33 milionu korun, to je 9,96 % rozpočtu pro rok 2005. Podotýkám znovu - 9,96 %! Máme dneska prosinec. Na financování druhé akce s ohledem na její stav nebyly čerpány žádné prostředky státního rozpočtu.

Pro dokreslení svých slov vám uvedu, jak Ministerstvo zdravotnictví problematiku Fakultní nemocnice Motol, která je skutečně vážná, doposud řešilo. Již v roce 2000 zpracovala Fakultní nemocnice Motol investiční záměr pro odstranění havarijní situace v dětské fakultní nemocnici nákladem cca 87 milionů korun. V roce 2001 fakultní nemocnice zadala zpracování koncepční a objemové studie, která navrhla tři varianty řešení. Od roku 2000 do března 2004, tedy do doby, než vláda schválila záměr urychleného odstranění havarijní situace dětské fakultní nemocnice, jistě si na tu dobu všichni vzpomínáme, zpracovala fakultní nemocnice 16 investičních záměrů, které byly předloženy Ministerstvu zdravotnictví, a to vydalo negativní stanoviska pouze k některým z nich. Náklady na jejich zpracování nejsou však vyčísleny, ale nepochybně skutečně existují. Není takový přístup a postup Ministerstva zdravotnictví skutečným mrháním veřejnými finančními prostředky, za které zodpovídá Ministerstvo zdravotnictví? Jak jsem již řekl, čtení kontrolních závěrů není ani trochu veselé čtení.

Pouze závěrem mi dovolte ocitovat text jediného odstavce, který je na straně 3 této zprávy: "Ministerstvo zdravotnictví řádně nezajistilo přípravnou fázi této rozsáhlé investiční akce a jako podklad pro rozhodování vlády o odstranění havarijní situace v dětské fakultní nemocnici předložilo vládě materiál obecného charakteru bez doložení technicko-ekonomických propočtů. Důsledkem nedostatečně provedené přípravné fáze investiční akce bylo vydání rozhodnutí vlády České republiky k odstranění havarijní situace v dětské fakultní nemocnici s finanční spoluúčastí státního rozpočtu ve výši 1 miliarda 69 milionů korun, aniž byly schváleny základní dokumenty věcně a funkčně vymezující tuto rozsáhlou stavbu, to je dokumentace programu, respektive podprogramu a investičního záměru."

Pane ministře, nemělo by přestat Ministerstvo zdravotnictví nutit samotnou vládu k nedodržování jimi schválených předpisů? Docela rozumím tomu, že racionální kroky související se snahou zabránit plýtvání veřejnými finančními prostředky na Ministerstvu zdravotnictví by vám neposkytly v tomto předvolebním období tolik mediálního prostoru pro svoji osobní prezentaci a potažmo prezentaci České strany sociálně demokratické. Mimochodem opět v souladu s dalším rčením o novém koštěti. Pokud byste je provedl, pak bych možná věřil, že vaším prioritním zájmem je skutečně zlepšení stavu českého zdravotnictví, a ne dosažení osobních cílů bez ohledu na postavení jeho klientů.

Pane ministře, také vaše snaha přesvědčit nás o tom, že na funkci ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny chcete získat skutečně kvalitního, zkušeného a schopného manažera, je pro mne z pohledu mých předcházejících slov nedůvěryhodná. Vaše schopnost posoudit jeho kvality nebude velká, a to z toho pohledu, že jste lidi na manažerských pozicích, které přímo řídíte, okamžitě po svém jmenování do funkce neodvolal. Odvolání by nebylo v některých případech postačující. Měl by přinejmenším následovat další osobní trest a někdy možná i trestní oznámení. Existuje totiž studie o manažerech úspěšných a efektivních. První jsou ti, kteří prostoupili strukturou manažerské sítě dříve než ti druzí. Druzí jsou manažery, kteří nedosahují takové slovutnosti jako ti úspěšní, ale jsou pro své firmy nesmírně efektivní.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP