(Jednání pokračovalo ve 14.30 hodin.)

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Dámy a pánové zahajuji odpolední jednání. Věřím, že jste se občerstvili po náročném dopoledni, a nyní bychom se měli věnovat bodu č. 9. Tím je

 

9.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 154/2000 Sb.,
o šlechtění, plemenitbě a evidenci hospodářských zvířat a o změně
některých souvisejících zákonů (plemenářský zákon), ve znění
pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích
/sněmovní tisk 1058/ - druhé čtení

 

Já prosím, aby z pověření vlády tento návrh odůvodnil ministr zemědělství Jan Mládek.

 

Ministr zemědělství ČR Jan Mládek Vážený pane předsedající, dámy a pánové, cílem předloženého návrhu novely plemenářského zákona je prohloubit plnou slučitelnost plemenářského zákona s právem EU a na základě změny jeho zmocňovacích ustanovení také prováděcích vyhlášek, a to zejména v oblasti šlechtění a plemenitby hospodářských zvířat. Současně předložený návrh novely plemenářského zákona reaguje na nové předpisy Evropských společenství přijaté v této oblasti v letech 2003 až 2005, jejichž požadavky buď zapracovává do plemenářského zákona, nebo jim plemenářský zákon přizpůsobuje. Z tohoto pohledu tedy má vládní návrh novely plemenářského zákona přímý vztah k členství České republiky v Evropské unii a k zajištění závazků vyplývajících z tohoto členství.

Dalším účelem návrhu novely plemenářského zákona je nově a podrobněji upravit problematiku ochrany uchovávání a využívání genetických zdrojů zvířat významných pro výživu a zemědělství, a to zejména s ohledem na novou právní úpravu genetických zdrojů rostlin a mikroorganismů významných pro obživu a zemědělství obsaženou v zákoně č. 148/2003 a s ohledem na potřebu danou i mezinárodními závazky České republiky. Obdobná právní úprava je právě potřebná i pro genetické zdroje zvířat významných pro výživu a zemědělství.

Kromě uvedených změn byly do návrhu novely plemenářského zákona promítnuty výsledky několikaleté aplikace plemenářského zákona a prováděcích vyhlášek v praxi, a to zejména v oblasti šlechtění a plemenitby hospodářských zvířat.

Současně s plemenářským zákonem se navrhuje novelizovat také zákon o správních poplatcích, konkrétně sazebník správních poplatků, kterého se změny v oblasti šlechtění a plemenitby hospodářských zvířat navrhované v plemenářském zákoně přímo týkají. Protože tyto změny spočívají zejména ve zrušení některých správních poplatků a ostatní správní poplatky ponechávají ve stávající výši, lze konstatovat, že tato doprovodná novela sazebníku správních poplatků si nevyžádá zvýšené finanční dopady na podnikatelské prostředí v České republice.

Návrh novely plemenářského zákona projednal zemědělský výbor Poslanecké sněmovny a v rámci jeho projednávání bylo schváleno 14 pozměňovacích návrhů. Vzhledem k tomu, že tyto návrhy zpřesňují a jednoznačněji formulují i záměry předkladatele, souhlasil jsem s nimi a i vám doporučuji předložený návrh novely plemenářského zákona včetně přijatých pozměňovacích návrhů zemědělského výboru k hlasování do třetího čtení.

Děkuji za vaši pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkujeme, pane ministře. Tento návrh, jak už jste pravil, jsme přikázali k projednání zemědělskému výboru. Usnesení máme rozdáno jako sněmovní tisk 1058. Já prosím, aby se slova ujal zpravodaj tohoto výboru pan Josef Řihák.

 

Poslanec Josef Řihák: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Kolegyně a kolegové, zemědělský výbor projednal dne 9. listopadu na své 58. schůzi sněmovní tisk 1058 a přijal usnesení, ve kterém doporučuje Poslanecké sněmovně vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 154/2000 Sb., o šlechtění, plemenitbě a evidenci hospodářských zvířat a o změně některých souvisejících zákonů (plemenářský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, sněmovní tisk 1058, schválit ve znění přijatých pozměňovacích návrhů.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji vám, pane poslanče. Otevírám obecnou rozpravu. Písemné přihlášky do obecné rozpravy nemám, z místa se hlásí pan poslanec Petr Zgarba.

 

Poslanec Petr Zgarba: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych k tomuto zákonu předložil novelu zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů. Fyzicky se jedná o konečnou úpravu režimu návratných finančních výpomocí, které byly poskytovány v letech 1992-1995 a které v průběhu let až do dnešní doby doznaly řadu změn z hlediska splátkového kalendáře, případně bonifikací.

Přednesu krátké zdůvodnění. Dotační politika je od roku 1992 realizována v duchu ekonomické reformy a za řízení orgánů státní správy, Ministerstva zemědělství v součinnosti s Ministerstvem financí ČR. V souladu se zaváděním principů a pravidly dotační politiky v agropotravinářském komplexu byly vedle přímých dotací rovněž poskytovány i zmiňované návratné finanční výpomoci. Nejvyšší objem prostředků návratných finančních výpomocí byl poskytnut v letech 1992-1993, a to v době, kdy transformační změny v podnikatelské sféře gradovaly a současně gradovaly i privatizační změny v agropotravinářském komplexu. Rozhodnutí o poskytnutí návratných finančních výpomocí bylo rovněž zapříčiněno snížením dotačních prostředků v roce 1992 zhruba o jednu třetinu, z částky 16,5 miliardy vyplacené v roce 1991 na částku 11 miliard vyplacených v roce 1992. Rozhodujícím a nosným prvkem pro poskytnutí návratných finančních výpomocí u jednotlivých subjektů byl podnikatelský záměr žadatele, ze kterého vyplývala návratnost poskytnutých prostředků.

V roce 1995 na základě požadavku Poslanecké sněmovny Parlamentu a potřeby řešit situaci právě u příjemců návratných finančních výpomocí bylo vládou rozhodnuto upravit splátkové kalendáře a stanovit určitou úlevu ve splácení těchto poskytnutých návratných finančních výpomocí. V roce 1995 i v následujících letech byly postupně schvalovány úlevy ve splátkových kalendářích formou jak odložení nebo rozložení splátek, tak i prominutím části splátek za stanovených podmínek formou bonifikací. S těmito úlevami byla seznámena jak vláda ČR při jejich schvalování, tak i výbory Poslanecké sněmovny Parlamentu, které žádaly vládu o další řešení ve prospěch příjemců návratných finančních výpomocí.

Realizace dotační politiky v letech 1992-1995 i veškeré změny v poskytování úlev byly řešeny poskytováním úlev na základě rozhodnutí Ministerstva zemědělství a Ministerstva financí. Ve svém důsledku s poskytováním úlev nebyly problémy do doby nabytí účinnosti zákona č. 218, který vstoupil v platnost v roce 2000, v rozpočtových pravidlech České republiky, a tím se vyhrotily vztahy, zvláště závěrem Nejvyššího kontrolního úřadu, který v kontrole číslo 04 z loňského roku konstatoval, že je nutné v tomto režimu zjednat nápravu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP