(17.10 hodin)
(pokračuje Bílý)

Je to včetně odposlechů používaných ředitelství cel. V roce 2003 již to bylo 10 459 a v roce 2004 11 447. Tento zvýšený počet odposlechů je myslím způsoben i tím, že novelou trestního řádu v roce 2002 byla vypuštěna část věty, kde bylo řečeno, že odposlech může být nařízen jen v případě, není-li možno jiným způsobem získat důkazní věc. Tato část věty byla vypuštěna. To znamená, že odposlech může být nařízen kdykoliv, pokud splňuje normu, minimální horní hranici 8 let.

Kontrolní komise v průběhu roku 2004 a části roku 2005 provedla na Úřadu zvláštní činnosti množství kontrolních úkonů, jak je níže zmíněno v harmonogramu kontrol. Komise řešila konkrétní stížnosti občanů, resp. podniků, obsahující podezření na nezákonné použití odposlechu telekomunikačního provozu. Kromě těchto případů provedla komise kontrolu, zda nejsou vedeny odposlechy telefonních čísel mobilních a pevných linek, která byla předložena ústavními činiteli. Celkem za rok 2004 až do současné doby provedla komise, jak jsem již zmínil, 11 kontrolních úkonů, přičemž bylo zkontrolováno 233 telefonních čísel. U kontrolovaných úkonů nebylo zjištěno porušení zákona.

Stálá komise Poslanecké sněmovny pro kontrolu použití operativní techniky Policie České republiky konstatuje, že

1. pověřuje předsedu, aby předložil zprávu o její činnosti na schůzi Poslanecké sněmovny,

2. žádá ministra vnitra, aby informace o použití odposlechů a záznamu telekomunikačního provozu podle § 88 trestního řádu a o použití sledování osob a věcí podle § 158 odst. 3 trestního řádu Policií České republiky byly předávány v termínech - v říjnu za první pololetí a v dubnu za druhé pololetí.

Stálá komise Poslanecké sněmovny pro kontrolu použití operativní techniky Policie České republiky doporučuje, aby

1. kompetence stálé komise Poslanecké sněmovny pro kontrolu použití operativní techniky Policie České republiky, jakož i jiných stálých komisí Poslanecké sněmovny byly upraveny v zákoně č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, dle nových stávajících předpisů, podle nichž jsou prováděny kontrolní úkony.

Paní předsedající, v podrobné rozpravě bych přečetl návrh usnesení.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Zahajuji všeobecnou rozpravu, do které mám přihlášku pana poslance Václava Franka. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Václav Frank: Děkuji, paní místopředsedkyně. Vážení členové vlády, kolegyně a kolegové, rád bych úvodem několika svých poznámek k předkládané zprávě oznámil, že jsem členem stálé komise Poslanecké sněmovny pro kontrolu použití operativní techniky Policie České republiky a že jsem také předkládanou zprávu podepsal jako její ověřovatel. Tím ve své podstatě signalizuji, že nemám problém předkládanou zprávu podpořit. Nicméně sluší se tyto skutečnosti oznámit, a to i přes skutečnost, že nabyté zkušeností mi nedovolují ani k námi předkládané zprávě mlčet.

Jak již bylo naznačeno předsedou komise, trápí nás v podstatě dva okruhy problémů, se kterými se tento kontrolní orgán Poslanecké sněmovny již delší dobu potýká, a zřejmě nebude čas v tomto volebním období celou problematiku právně srovnat.

(V sále je velký hluk.)

Jde především o novelizaci, a tedy legislativní úpravu zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, především ustanovení § 53a, který z hlediska jeho výkladu, který je předkládán Ministerstvem vnitra a zpracován státním zastupitelstvím, je odlišný od výkladu legislativního odboru Kanceláře Poslanecké sněmovny, který si nechala zpracovat komise. Tuto záležitost se nepodařilo dořešit. Dovolím si tvrdit, že je to ke škodě věci a zejména ke škodě tohoto našeho kontrolního orgánu.

Pro úplnost musím podotknout, že tato problematika se netýká pouze výše citovaného zákona, ale například i zákona č. 90/1995 Sb., čili jinými slovy jednacího řádu Poslanecké sněmovny, ale i zákona 141/1961 Sb., trestního řádu. Musím říci, že tato skutečnost mě mrzí o to více, že jsme na ni upozorňovali již při projednávání zprávy naší komise na 23. schůzi Poslanecké sněmovny, a v silách samotné komise není, aby toto legislativní nedorozumění bylo napraveno.

Já na tuto skutečnost upozorňuji, protože jsem přesvědčen, asi jako řada z vás, že jde o vážné skutečnosti, neboť mnohdy může jít, i když v rámci zákona, o jistá omezení základních práv a svobod občanů, byť se můžeme domnívat, že ve prospěch společnosti.

Druhým okruhem je skutečnost neustále narůstajícího počtu nasazených odposlechů od roku 2002. Čísla máte uvedena ve zprávě, nebudu je proto citovat. Nicméně mám trošku obavy, aby tento početní nárůst použití techniky nebyl řešením problematiky někoho jiného. Já například nemohu za to, že máme u některých soudů málo soudců. Já bych těmto číslům rozuměl, kdyby celkový přehled u závažných úmyslných trestných činů měl například výrazně klesající trend. zatím tomu tak ale není.

Vážené kolegyně a kolegové, myslím si, že samotná zpráva stálé komise ve své podstatě vystihuje celkovou její činnost i naznačenou problematiku. Doporučuji vzít zprávu na vědomí, schválit navržené usnesení, a moc se přimlouvám, aby uvedená problematika byla řešena, pokud nám to ještě čas v tomto volebním období dovolí, v co nejkratším možném termínu. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Do rozpravy se hlásí pan poslanec Jiří Bílý.

 

Poslanec Jiří Bílý: Paní místopředsedkyně, děkuji. Pan kolega Frank zde naznačil problémy § 53 v zákoně o policii. Nevím, jestli myslel to, co si zrovna teď myslím já. Tam byly dva nedostatky - možnosti kontroly našeho orgánu bez povolení ministra, a potom kontrolovat i povolování státními zástupci. Toto bylo řešeno tuším asi před třemi měsíci novelou zákona o policii.

Jak zde zmínil pan poslanec Frank, opravdu komisi znepokojuje velký nárůst odposlechů. To číslo 11 tisíc znamená, že na každých 100 tisíc obyvatel je přibližně 110 odposlechů. Vím, že kdyby tu byl ministr vnitra, namítl by, že těch 110 odposlechů není 110 občanů, resp. těch 11 tisíc odposlechů není 11 tisíc občanů. Přesto je to číslo alarmující. Myslím si, že zásah do Listiny práv a svobod občana, které nám zaručuje ústava, by měl být jen ve výjimečných případech. Proto si myslím, že ministr vnitra i vláda by k tomu měli přistupovat tak, že by měly být přesně specifikovány podmínky, mělo by být jasně stanoveno, kdy se může tato technika použít pro získání důkazů proti občanům.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Ptám se, zda se někdo další hlásí do všeobecné rozpravy. Není tomu tak. Všeobecnou rozpravu končím.

Nyní přistoupíme k rozpravě podrobné. Prosím pana poslance Jiřího Bílého, aby přednesl návrh usnesení.

 

Poslanec Jiří Bílý: 1. Poslanecká sněmovna bere na vědomí zprávu o činnosti stálé komise Poslanecké sněmovny pro kontrolu použití operativní techniky Policie České republiky.

2. Žádá ministra vnitra, aby informace o použití odposlechu a záznamu telekomunikačního provozu podle § 88 trestního řádu a o použití sledování osob a věcí podle § 158 odst. 3 trestního řádu Policií České republiky byly předkládány v následujících termínech: v říjnu za první pololetí daného roku, v dubnu za druhé pololetí předešlého roku.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP