(14.30 hodin)
(pokračuje Zaorálek)

Takže nechám hlasovat o námitce, kterou pan poslanec Nečas vznesl proti hlasování číslo 156, které se týkalo Zlínského kraje.

 

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, přijmout námitku pana poslance Nečase, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 159. Přítomno je 175 poslanců, pro hlasovalo 117, proti 7. Námitka byla přijata.

 

My můžeme nyní opakovat hlasování, které se týká bodu číslo 99. Je to předloženo paní poslankyní Šojdrovou, týká se to Zlínského kraje, tisk 1032. Návrh paní poslankyně Šojdrové zněl, abychom tento bod zařadili pevně na středu 14.prosince jako první bod odpoledního jednání.

 

Zahajuji hlasování. Kdo je pro pevné zařazení bodu číslo 99, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 160, přítomno je 175 poslanců, pro hlasovalo 121, proti 2. Návrh byl přijat.

 

Teď už snad můžeme opravdu ukončit pořad schůze a já mohu vzít bod číslo 2. Bod číslo 2 je přerušený bod

 

2.
Návrh zdravotně pojistného plánu Všeobecné zdravotní pojišťovny
České republiky na rok 2005 a návrhy zdravotně pojistných plánů
zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven na rok 2005 spolu s vyjádřením
vlády a doplňující souhrnnou informací o očekávaných výsledcích
hospodaření systému veřejného zdravotního pojištění v roce 2005
/sněmovní tisk 976/

 

Prosím, aby u stolku zpravodajů zaujali své místo pan ministr zdravotnictví David Rath a také zpravodaj výboru pro sociální politiku a zdravotnictví poslanec Jozef Kochan. Uvítat bych chtěl také ředitelku Všeobecné zdravotní pojišťovny Jiřinu Musílkovou. Její účast byla schválena Poslaneckou sněmovnou již ve čtvrtek 24. listopadu.

My jsme v projednávání tohoto bodu pokračovali ve čtvrtek 24. listopadu, kdy jsme všeobecnou rozpravu přerušili, a budeme nyní pokračovat v té přerušené rozpravě. Já vám sdělím, jaké tady mám přihlášky zminula. Jsou to přihlášky: pan poslanec Miloš Patera, Jaromír Schling, Svatomír Recman, Jozef Kubinyi, Michal Doktor. A mám tady také už další přihlášky pana poslance Vladimíra Říhy, Petra Tluchoře a Lucie Talmanové. Toto jsou přihlášky do probíhající všeobecné rozpravy, a já poprosím pana poslance Miloše Pateru. Připraví se pan poslanec Jaromír Schling. Máme tady ještě asi dalších osm devět přihlášených. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Miloš Patera: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně, kolegové, úvodem své řeči bych rád omluvil dílčí hendikep svého hlasu, poněvadž jsem nachlazen, ale pevně věřím, že kvalitu mého vystoupení to nijak dramaticky neovlivní.

Dostává se nám ke schválení zdravotně pojistný plán Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky na rok 2005 a návrhy zdravotně pojistných plánů zaměstnaneckých pojišťoven na rok 2005. Nikomu v této Sněmovně již nepřijde divné, že tento základní ekonomický dokument pro hospodaření pojišťoven je nám předkládán v době, kdy již fakticky předmětné období minulo. Je neuvěřitelné, že zdravotně pojistný plán na rok 2005 je nám předkládán na sklonku listopadu téhož roku. Na druhé straně je třeba pochválit vládu a předsedu Poslanecké sněmovny, že na rozdíl od zdravotně pojistného plánu na rok 2004 nám vůbec tento materiál předložili k projednávání v daném roce. Bohužel, děje se tak v době, kdy Ministerstvo zdravotnictví uvalilo na Všeobecnou zdravotní pojišťovnu nucenou správu.

Důvody zavedení nucené správy by se daly shrnout do několika málo bodů:

1. Není dodržen schválený zdravotně pojistný plán v souladu se zákonem č. 551/91 Sb., o všeobecném zdravotním pojištění.

2. Není naplňován rezervní fond ve výši 1,5 % průměrných ročních výdajů základního fondu.

3. Rozpočet VZP musí být sestaven a realizován tak, aby výdaje nepřevýšily příjmy, to je rozpočet vyrovnaný.

4. VZP zřídila v údajném rozporu se zákonem dceřinou společnost VZP, a. s., která se zabývá komerčním pojištěním.

(V sále je stále značný hluk.) Mohu vás požádat?

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: (Zvoní.) Kolegyně a kolegové, prosím, pan poslanec Patera zmínil, že je indisponován. Prosila bych o klid, abychom mu umožnili vystoupení. Prosím, abyste se ztišili a usadili se do svých poslaneckých lavic a věnovali pozornost přednášejícímu.

 

Poslanec Miloš Patera: Děkuji. Náhodný kolemjdoucí pak musí zákonitě nabýt dojmu, že se VZP chová jako hospodářský lump, který nerespektuje zákonné normy, a Ministerstvo zdravotnictví, které má nad touto institucí dohlížet, je naopak jako ostražitý hlídač. Tak to ale není. Ministerstvo zdravotnictví, vláda i parlament dlouhodobě vědí, že hospodaření VZP nemůže být hospodaření běžné firmy, poněvadž její výdaje jsou ovlivňovány parametry nastavovanými v zákonech, nepříznivou a proměnlivou strukturou pojištěneckého kmene a různými ministerskými vyhláškami. Všeobecná zdravotní pojišťovna průběžně několik let upozorňuje na tuto skutečnost ve svých výročních zprávách, v rozborech hospodaření a při každoročním projednávání zdravotně pojistných plánů, a to prostřednictvím zástupců státu ve správní radě. Marně. Správní rada stála každoročně před dilematem, zda naplnit rezervní fond, a nechat tak peníze pojištěnců ležet ladem na účtu, anebo zda tyto finance efektivně využít pro zákonně rychlejší úhradu poskytovatelům zdravotní péče, mimo jiné. Zde je třeba doplnit, že k naplnění rezervního fondu nikdy nedošlo ani ze strany státu, který pojišťovnu zřizoval, jak to bylo přislíbeno při jejím vzniku. Vše se tudíž dělo s vědomím vlád, ministerstva, parlamentu a s jejich tichou tolerancí. Všichni si byli totiž vědomi, že se jedná o chybu systému a ten je třeba koncepčně změnit, a to včetně zavedení vládní koncepce zdravotnictví. Stávající vláda to tvrdila mj. ještě v tomto létě.

Dovolím si říci, že tři ze čtyř důvodů nucené správy jsou na VZP přímo nezávislé a jejich dodržování má v rukou naopak Ministerstvo zdravotnictví. Pokud se jedná o pojišťovnu VZP, a. s., pak vzniku této společnosti předcházely renomované právní rozbory a souhlasná stanoviska z Ministerstva financí. Pokud bych chtěl kdykoli VZP něco vyčítat, pak rozhodně nikdy ne vznik tohoto komerčního subjektu, který významným způsobem vylepšuje hospodaření, a v budoucnu bude jeho vliv jednoznačně narůstat. Hovořit v této souvislosti o pojišťování aut je nemravné a zavádějící, poněvadž se touto činností pojišťovna VZP nezabývá.

Z čeho mám však faktickou obavu, je ztráta veřejnoprávního charakteru Všeobecné zdravotní pojišťovny. Hospodaření VZP je pod neustálou kontrolou správní a dozorčí rady, které jsou koncipovány na tripartitních principech, které zajišťují širokospektrální odborný i politický náhled. Jsou zde zastoupeni zástupci zaměstnavatelů, státu a pojištěnců, kteří musejí hledat a najít společný konsensus, chtějí-li se na čemkoli domluvit. To je samozřejmě správné, poněvadž je to nutí k diskusím, hledání argumentů a také k naslouchání argumentům druhých. Běhá mi však mráz po zádech, pokud je správní rada účelově měněna jenom proto, aby bylo možno zajistit dostatečnou hlasovací mašinérii pro prosazení čehokoliv. Včera pro odvolání ředitele, zítra pro znárodnění nemocnic nebo ambulantních praxí. V tisku se navíc dočítáme, kdo jak bude ve správní radě hlasovat, jako by se jednalo o ne přemýšlivé lidi, ale o bezmozkové stranické hlasovací mašiny.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP