(Jednání pokračovalo ve 14.30 hodin.)
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Vážené paní poslankyně a poslanci, zahajujeme druhou část dnešního jednacího dne. Všechny vás vítám.
Jak jistě víte, čeká nás bod, který je pravděpodobně nejzajímavějším, protože je k němu nejvíce přihlášek z našich řad. Tím je
3.
Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2006
/sněmovní tisk 1128/ - druhé čtení
Prosím, aby tento návrh uvedl místopředseda vlády a ministr financí Bohuslav Sobotka. V tuto chvíli vám zároveň sděluji, že mám 72 přihlášek do rozpravy. Prosím, pane místopředsedo, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Vážená paní místopředsedkyně, vážené poslankyně, vážení poslanci, vzhledem k tomu, že bylo avizováno velké množství přihlášek do rozpravy, pokusím se nezdržovat. Chtěl bych především poděkovat všem výborům, rozpočtovému výboru za projednání pozměňovacích návrhů, které byly přijaty k návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2006. Jak návrh schválila Poslanecká sněmovna v prvním čtení, rozpočet byl schválen s navrženým deficitem 74,4 mld. Kč.
Pokud jde o pozměňovací návrhy, které byly přijaty v jednotlivých výborech, jednalo se o více než 900 podnětů ke změnám v původní vládní rozpočtové předloze. Každý pozměňovací návrh zahrnoval jak zvýšení příjmů, tak zvýšení výdajů, z pohledu salda se tedy jednalo o návrhy, které byly rozpočtově neutrální. Většina navrhovaných úprav, které byly akceptovány rozpočtovým výborem, směřuje k posílení výdajů na reprodukci majetku zejména v programech regionální infrastruktury - tam cca o 3 mld. Kč., u regionálního školství cca o 2 mld. Kč a dále na financování zdravotnických zařízení, sociálních zařízení, financování sportu a kulturních zařízení. Většiny kapitol státního rozpočtu se navržené změny nedotkly, nebo jen v zanedbatelné míře.
Chtěl bych vyjádřit přesvědčení, že při dnešním druhém čtení návrhu státního rozpočtu budou případné další pozměňovací návrhy orientovány tak, aby byly pozitivním prvkem dané etapy rozpočtového procesu a byly vedeny snahou najít racionální a efektivní financování společenských potřeb.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane místopředsedo. Návrh byl rozhodnutím předsedy Poslanecké sněmovny přikázán k projednání rozpočtovému výboru. Usnesení rozpočtového výboru jsme všichni obdrželi jako sněmovní tisk 1128/2 a 1129/2. Prosím nyní o slovo zpravodaje výboru pana předsedu Michala Krause.
Poslanec Michal Kraus: Děkuji, paní místopředsedkyně. Vzhledem k tomu, že mám informaci, že je přihlášeno celkem 60 kolegů do rozpravy, pokusím se být co nejstručnější, protože vše podstatné je obsaženo v usneseních, která jste právě citovala.
Mám za to, že usnesení rozpočtového výboru akceptuje celou řadu nejen poslaneckých návrhů, ale i podnětů z občanské veřejnosti. Předpokládám, že většina návrhů bude všeobecně akceptovatelná. Po podrobné rozpravě vzhledem k rozsáhlosti komplexního návrhu rozpočtového výboru načtu některé pozměňovací návrhy, které se týkají zejména textových úprav, případně změn textu nebo určité korekce některých položek, ale to bude až ve druhém čtení. Domnívám se, že je možné zahájit rozpravu k druhému čtení.
Dovolím si navrhnout určitou proceduru. Nejsem si jist, zda všech 60 diskutujících bude schopno přednést své příspěvky do 19 hodin. Pokud by tomu tak nebylo, doporučuji, abychom dnes jednali tak, aby rozprava k druhému čtení státního rozpočtu mohla být dnes dokončena, to znamená, že by mohlo být jednání i po 19. hodině.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane zpravodaji. Myslím, že je to návrh, který se opírá i o zkušenosti z minulých let, kdy jsme při druhém čtení zákona nechali vystoupit všechny poslance a jednali jsme i po 19. hodině. Předpokládám podobný průběh i dnes.
Oznámila jsem, že mám v tuto chvíli 73 přihlášek do podrobné rozpravy. Tuto rozpravu otevírám. Jako prvního prosím o slovo pana poslance Petra Bratského. Po něm bude hovořit pan poslanec Vladimír Doležal a jako třetí paní poslankyně Vlasta Parkanová.
Poslanec Petr Bratský: Děkuji, paní místopředsedkyně. V návrhu, kterým chci doplnit návrh rozpočtového výboru, se musím vrátit k jednání kulturního podvýboru a výboru školského, kdy jako jednoznačnou prioritu jsme výborem stanovili návrhy, které musí vláda ČR prioritně zajišťovat, neboť se jedná o úkoly, které vyplývají ze zákona o státní památkové péči, ze zákona o záchraně architektonického dědictví, z nálezu Ústavního soudu 35/94 a z usnesení vlády, která si vláda sama stanovila - 110/95, 209/90 Sb. a další. Jsou to věci, o kterých jsme ve výboru usoudili, že jsou nezbytné pro to, aby kapitola kultura získala. Rozpočtovým výborem schváleny nebyly, a proto žádám, aby byly v souhrnné výši 590 mil. 602 tis. zařazeny tyto programy a navýšeny z kapitoly VPS:
program záchrany architektonického dědictví 89 mil. Kč, program regenerace městských památkových rezervací a městských památkových zón 140 mil. Kč, program péče o vesnické památkové rezervace a zóny a krajinné památkové zóny 7 mil. Kč, program restaurování movitých kulturních památek 7 mil. Kč, havárie střech památek 7 mil. 408 tis. Kč, integrovaný systém ochrany movitého kulturního dědictví 28 mil. 879 tis. Kč, podpora akviziční činnosti muzeí a galerií zřizovaných Ministerstvem kultury podle usnesení vlády 1069/2004 ve výši 145 mil. Kč, katalog sbírkových předmětů - usnesení vlády 887/2003 Sb. 10,3 mil. Kč, program státní podpory profesionálních divadel a stálých profesionálních symfonických orchestrů a pěveckých sborů - tady mám souhrnnou částku 97 mil. 254 tis. Kč, ale pan ministr Jandák 24 mil. Kč slíbil, že navýší z nějaké ministerské rezervy, ale zatím tam není. Proto to čtu jako celé. Pokud návrhy některých poslanců budou nižší a budou schváleny, o částku jejich schválených návrhů by se tato částka snižovala. Nakonec veřejné informační služby knihoven ve výši 58 mil. 761 tis. Kč.
To jsou návrhy, které považuji za nezbytné. Myslím si, že poslanci v rozpočtovém výboru mají právo rozhodnout o prioritách a je dobře, že po dlouhém jednání rozpočtového výboru nám svůj návrh s těmito jejich prioritami předložili. Na druhé straně si myslím, že když vláda při poměrně dobrém stavu našich financí tuto kapitolu nezasaturovala tak, jak je třeba, nezbývá mi, než to znovu navrhnout a požádat Poslaneckou sněmovnu, aby většinovým hlasováním tento návrh podpořila.
***