(10.40 hodin)
(pokračuje Kasal)
Zahajuji hlasování pořadové číslo 58. Kdo souhlasí s tímto návrhem, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo. Hlasovalo 181 poslanců, pro 178, proti nikdo. Návrh byl přijat a já mohu konstatovat, že prvé čtení tisku 1063 bylo ukončeno.
Nyní se budeme věnovat tisku 1065 (bod 16). I zde zazněl návrh na vrácení, návrh na zamítnutí. Budeme v tomto pořadí o těchto návrzích hlasovat.
Kdo souhlasí s návrhem na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano v hlasování pořadové číslo 59, které jsem právě zahájil. Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo. Hlasovalo 181 poslanců, 88 pro, 86 proti. Návrh nebyl přijat.
Nyní budeme hlasovat o návrhu na zamítnutí.
Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 60. Kdo souhlasí s návrhem na zamítnutí, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo. Hlasovalo 180 poslanců, 85 pro, 88 proti. Návrh nebyl přijat.
Předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Má někdo nějaký další návrh? (Nikdo.)
Pokud ne, zahájil jsem hlasování s pořadovým číslem 61. Kdo souhlasí s tímto návrhem na přikázání, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo. Hlasovalo 181 poslanců, 173 bylo pro, nikdo proti. I tento návrh byl přijat a já končím prvé čtení této předlohy.
Děkuji panu ministru Zdeňku Škromachovi a paní zpravodajce Aleně Páralové.
Dalším bodem, kterému se budeme věnovat, je bod
17.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony na úseku cestovních dokladů
/sněmovní tisk 1068/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr vnitra František Bublan. (V jednacím sále je velký hluk.) Dámy a pánové, prosím, umožněte panu ministrovi, aby v klidném a důstojném prostředí, které je typické pro Poslaneckou sněmovnu, mohl odůvodnit tento návrh.
Ministr vnitra ČR František Bublan: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych stručně uvedl návrh zákona, kterým se mění některé zákony na úseku cestovních dokladů.
Dne 13. prosince 2004 bylo přijato nařízení Rady Evropské unie číslo 2252/2004, o normách pro bezpečnostní a biometrické prvky v cestovních pasech a cestovních dokladech vydávaných členskými státy Evropské unie. Podle citovaného nařízení jsou členské státy Evropské unie povinny začlenit do cestovních dokladů s dobou platnosti delší než jeden rok biometrické údaje umožňující ztotožnit cestovní doklad s jeho držitelem. Biometrickými údaji jsou pro účely nařízení údaj o podobě obličeje a údaj o otiscích prstů, a to v technických specifikacích stanovených rozhodnutím Komise. Podle zmiňovaného nařízení jsou členské státy Evropské unie povinny začlenit do svých cestovních dokladů uvedené biometrické údaje do 18 měsíců od rozhodnutí Komise, jde-li o údaj o podobě obličeje, anebo do 36 měsíců, jde-li o údaj o otiscích prstů.
K zajištění aplikace nařízení je nezbytné přijmout novely zákonů upravujících vydávání cestovních dokladů České republiky. Jedná se o novelu zákona o cestovních dokladech, novelu zákona o pobytu cizinců a novelu zákona o azylu. V tomto návrhu zákona je uvedeno, že cestovní doklad s těmito údaji by byl vydáván na dobu deseti let.
Je tam současně řešeno, jak to bude s dětmi. Dítěti mladšímu pěti let se vydá cestovní doklad bez biometrických údajů s maximální dobou platnosti, kterou nařízení Rady pro takový typ cestovního dokladu připouští, tj. s dobou platnosti jednoho roku. Pro děti od pěti do patnácti let by byl vydáván cestovní doklad s biometrickými údaji, ovšem s dobou platnosti pěti let. Je to s ohledem na fyziologický vývoj dítěte.
Další otázka, která bude trošku možná diskutována, je to, že žádost o vydání cestovního pasu s biometrickými údaji bude možné podat pouze u obecních úřadů s rozšířenou působností, to znamená nikoliv jako dosud u všech asi 2200 matričních úřadů. Je to stanoveno z důvodu toho, že technické zařízení na vydávání těchto pasů bude dosti nákladné a jenom v této podobě, když to budou ty trojkové obce, tak náklady na technické vybavení těchto obecních úřadů se odhadují asi na 560 mil. korun.
***