(12.30 hodin)
(pokračuje Dolejš)

Zejména u projektů určitého ekonomického významu, jako bylo tady zmiňováno předřečníkem využití letiště, pro které nepochybně už byl nalezen investor, by politická dohoda v regionu posílila šanci pro takový projekt. Další náklady na sanaci samozřejmě jsou též argumentem vládního stanoviska. Tady se myslím, že i když by je nový vlastník nebyl schopen nést, není to argument proti tomu návrhu, protože neznamenají nové nároky, a samotná správa místními samosprávami by mohla z hlediska potřeby lokality řešení té sanace území řídit sama daleko účinněji.

Shoduji se s předkladateli v tom, že pro využití a privatizaci majetku místní znají problematiku nejlépe, že by tedy nejlépe přispěli k revitalizaci území, a princip subsidiarity, který bývá tak často velice skloňován, by měl být i v tomto případě užitečně naplněn.

Z toho, co jsem řekl, vyplývá jednoduchý závěr. Domnívám se, že pouhé zamítnutí tohoto návrhu nic neřeší, že to není adekvátní postup, a domnívám se, že by měl být dán ještě prostor pro to, tyto věci řešit. Proto navrhuji, aby tento návrh zákona byl vrácen navrhovatelům, aby se mohli znovu pokusit tuto politickou dohodu vytvořit a obrátit se s tímto návrhem na Sněmovnu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu, do které mám v tuto chvíli dvě přihlášky. Prvním přihlášeným je pan poslanec Řihák, druhým přihlášeným je pan poslanec Kvapil. Prosím pana poslance Řiháka, aby se ujal slova.

 

Poslanec Josef Řihák: Pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, vážená vládo, projednáváme návrh zákona, který předpokládá přechod vlastnického práva ze státu ve prospěch příslušných územních samospráv, což v praxi znamená, že na příslušné samosprávné celky přejde majetek nacházející se na jejich území. Rozsáhlejší majetek, letiště a nemovitosti, přejdou na kraje, a ostatní majetek přechází do vlastnictví obcí.

Dle mého názoru je však třeba předložit předkladatelům několik otázek. Obzvláště by mě zajímalo, zda byl tento návrh zákona konzultován se Středočeským krajem. Jako středočeský poslanec nevím, jaká je situace v kraji Libereckém, nicméně je mi známa iniciativa Středočeského kraje připravit privatizační projekt na zajištění revitalizace celého území, na jehož základě budou vedena další jednání s Ministerstvem pro místní rozvoj a Ministerstvem financí. Dále chce Středočeský kraj zajistit uzavření ekologické smlouvy s Fondem národního majetku garantující sanaci případných dalších nalezených ekologických škod na náklady státu. Záměr rovněž preferuje vojenský výcvikový prostor Mladá a letiště Boží Dar jako technologický park evropského významu a předpokládá další využití ploch pro sportovní a rekreační areál. Zmiňuje se i o možném obnovení provozu letiště. Vzhledem k výjimečnosti lokality se naskýtá i možnost vybudovat významný dopravní a logistický uzel mezinárodního významu. Je zde relativně malá vzdálenost do Prahy, ale i do Mladé Boleslavi a Kolína. Proto je zde možnost vybudovat silniční napojení na dálniční tahy: silnice R10 Praha - Mladá Boleslav a dálnice D11 Praha - Hradec Králové.

Dle mých informací má Středočeský kraj zájem o realizaci tohoto dlouhodobého a ambiciózního záměru. Tento záměr byl dokonce již ve Středočeském kraji schválen na zastupitelstvu v prosinci loňského roku. Jen pro informaci: celkové náklady tohoto projektu se odhadují na 12 mld. Kč, které bude Středočeský kraj v případě úspěchu privatizačního projektu investovat během deseti let. Jsem tedy překvapen touto legislativní iniciativou poslanců za ODS, kterou pokládám za potenciálně nebezpečnou pro již zmíněné záměry Středočeského kraje.

Protichůdnost obou postupů, které shodou okolností pocházejí z produkce ODS, může vést ve svém důsledku k další devastaci majetku, který trpí ekologickou zátěží. Například je vyžadováno provedení rozsáhlejších sanačních úprav a hlubší pyrotechnické sanace. Pyrotechnická sanace byla provedena pouze do hloubky 50 cm pod povrchem. Proto se ptám předkladatelů, kde vezmou obce, na které se pozemky podle zákona převedou, nemalé finanční prostředky na provedení dalších opatření. Vyžádali si předkladatelé stanoviska jednotlivých obcí, zda o tento dar vůbec stojí? A již vůbec nehovořím o tom, že zákon na rozdíl od velice dobře zpracovaného materiálu Středočeského kraje přesně nespecifikuje, jaké pozemky a nemovitosti budou převáděny a na koho budou převáděny.

Dle mého názoru není tento návrh zákona zpracován v dostatečné kvalitě a ve své podstatě jde proti záměrům krajské samosprávy. Proto jej svým hlasem nemohu podpořit a podávám návrh na jeho zamítnutí v prvním čtení.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobře, děkuji. Slova se ujme pan poslanec Tomáš Kvapil, zatím poslední přihlášený v rozpravě. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Tomáš Kvapil: Vážený pane předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, přestože nejsem poslanec za Středočeský kraj, dovolte mi, abych se k tomuto návrhu také vyslovil.

Chtěl bych říci, že v roce 1996 jsem nastoupil jako náměstek na Ministerstvo pro místní rozvoj, poté jsem byl na tomto ministerstvu ve funkci ministra. Přiznám se, že od té doby se táhne jako jakási zlatá nitka organizace PRIVUM mým životem. Neustále se hovořilo o tom, jak je potřeba provést sanace potřebné v tom území, protože jde o majetek po bývalé sovětské armádě s ekologickými zátěžemi a podobně. Pak, když jsem se stal poslancem, tak jsme začali každý rok projednávat také rozpočet této organizace, a částka, která jde na provoz, převyšuje to, co z tohoto obrovského majetku stát má. Neustále se hovořilo o tom, jak privatizace pokračuje a tak dále, a mám za to, že v mém případě po devíti letech už je trpělivosti až nad hlavu.

Proto považuji tento návrh za správný, považuji za důležité, aby prošel do druhého čtení. Ztotožňuji se s předkladatelem, aby byla lhůta prodloužena o 60 dnů, protože tím se vytvoří i určitý prostor, ale také tlak na PRIVUM, aby konečně to, co neustále rok od roku slibuje, také naplnilo, protože bude mít ještě do přijetí zákona tuto možnost. Chtěl bych vás tedy vyzvat, abyste podpořili tuto normu do druhého čtení a abyste také podpořili příslušný návrh na prodloužení lhůty projednávání tohoto návrhu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Kvapilovi. Má ještě někdo zájem vystoupit v rozpravě? Pan poslanec Radko Martínek. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Radko Martínek: Vážený pane místopředsedo, na úvod musím říci, že se shoduji s řadou předřečníků, kteří vyslovovali nespokojenost s tím, jak dlouho firma PRIVUM řeší tuto záležitost. Nicméně dnes jsem měl jednání s panem náměstkem Vačkářem, který mě seznámil podrobně se stavem této záležitosti, a musím říci, že návrh řešení, který mě byl předložen, s tím, že všechny zbývající majetky, které PRIVUM obhospodařuje, budou, tak jak jsme se dnes dohodli, do konce tohoto roku převedeny, a to na tři subjekty - za prvé na dva kraje, Liberecký a Středočeský, za druhé na obce, které jsou v tomto prostoru, a za třetí částečně na Vojenské lesy - myslím si, že všechny tyto návrhy jsou rozumné. Pan náměstek Vačkář mě upozornil, že návrh, tak jak je v téhle chvíli koncipován, by mohl dělat těžkosti i tam, kde už jsou předjednány převody, a z tohoto důvodu a jenom z tohoto důvodu spíše souhlasím s těmi, kteří navrhují vrátit tento návrh zákona k přepracování.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Radko Martínkovi. Slovo má pan poslanec Lubomír Suk.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP