(18.20 hodin)

Poslanec Petr Bratský: Děkuji. Paní předsedající, jak jste sama před chvílí sdělila, výbor pro výchovu, vzdělávání, kulturu mládež a tělovýchovu po dlouhé diskusi projednal a doporučil Poslanecké sněmovně vzít Zprávu o hospodaření České televize v roce 2003 na vědomí.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Tímto tiskem se také zabývala stálá komise PS pro sdělovací prostředky. Zpravodajkou v této komisi byla paní poslankyně Dostálová. Vidím ale, že pan poslanec Jaromír Talíř se její role ujme. Takže prosím.

 

Poslanec Jaromír Talíř: Vážená paní místopředsedkyně, stálá komise projednala také tuto výroční zprávu o hospodaření za rok 2003, sněmovní tisk 765, a doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR vzít na vědomí Výroční zprávu České televize o hospodaření za rok 2003.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Zahajuji všeobecnou rozpravu, do které mám jednu přihlášku, a to poslance Zbyňka Novotného. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Zbyněk Novotný: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, úvodem lze konstatovat, že Výroční zpráva o hospodaření ČT za rok 2003 byla sestavována zjevně se snahou o důkladnost a pečlivost. Obsahuje mnoho příloh včetně výroku auditora, které jsou obrazem hospodaření České televize. Stav hospodaření zřejmě zobrazuje věrně a pravdivě. Obsahuje množství údajů, se kterými lze dále pracovat a pokoušet se analyticky zvnějšku zhodnotit příčiny některých jevů.

A nyní podrobněji k některým detailům zprávy. Od strany 1 do strany 18 je zpráva totožná s Výroční zprávou o činnosti ČT, která zde již byla diskutována.

Kapitola 4.2: Výsledek hospodářské činnosti ČT, strana 21 a 22. Výsledek hospodaření konstatuje účetní ztrátu 129,8 mil. Kč - viz tabulka Příloha k účetní závěrce. Ztráta roku 2002 činila 398,8 mil. Kč. Česká televize v roce 2003 nastoupila úsporný program, jak vyplývá z komentáře, kde jsou v řádech milionů uváděny úspory na autorských honorářích, programování, náklady na provizi a pro média apod. Přesto hospodařila se ztrátou.

Jako důvody jsou uvedeny: Zpráva konstatuje nereálný rozpočet na straně příjmů. Lze se domnívat, že onou nereálností je předně nadhodnocení příjmů z reklamy. Zpráva dále konstatuje nadhodnocenost příjmů z restrukturalizace, která se de facto nekonala, a dále pokles evidovaných přijímačů, se kterými rozpočet zřejmě nepočítal.

Pozoruhodná je tabulka na straně 22 - Výnosy z televizních poplatků 1999 až 2003. Zatímco výnosy z poplatků 1999 činily 3 mld. 33,7 mil. Kč, postupným poklesem se dostaly v roce 2003 na částku 2 mld. 903,4 mil. Kč. Rozdíl je 130,3 mil. Kč. Nutno konstatovat, že výše poplatků se nezměnila. Pokles výnosů z poplatků má dva důvody, jak uvádí zpráva: a) zvýšený počet poplatníků, kteří se odhlašují; b) neschopnost vymáhat od neplatičů, resp. neschopnost zjistit, zdali evidovaný poplatník vůbec existuje.

Důvod b) je znám: ČT nemá nástroj, jak zjistit poplatníka a jak donutit poplatníka se přihlásit nebo odhlásit. V evidenci jsou například vedeny osoby mrtvé atd., neb je nikdo neodhlásil, a toto zvyšuje dále náklady ČT, která je musí opakovaně urgovat, zjišťovat atd. Pokusy o nápravu se vyskytly v návrzích nového poplatkového zákona.

Důvod a) je mnohem zajímavější: Stálý pokles poplatníků, kteří se odhlašují. To může znamenat pouze dvě věci: Za prvé - ekonomická situace jisté skupiny poplatníků ČT je tak špatná, že si televizi již nemohou dovolit platit. A za druhé - existuje jistá skupina poplatníků, která nemá o veřejnou službu zájem, nechce ji. Vzhledem ke skutečnosti, že poplatek musí platit každý, kdo má doma televizor, což je dnes takřka každý, lze dovodit, že obě skupiny porušují zákon. Avšak motivace k jejich konání je silnější než samotné porušení zákona.

Podobně pozoruhodná je tabulka Vývoj výnosů z reklamy na straně 22. Zatímco v roce 1999 činily výnosy z reklamy 1 mld. 78,3 mil. Kč, v roce 2003 už to bylo pouhých 864,6 mil. Kč. Rozdíl činil 213,7 mil. Kč. Také ve výnosech z reklamy existuje snižující se trend. Přesto rozpočtované výnosy z reklamy činily 1 mld. 76,1 mil. Kč a skutečné výnosy činily, jak už bylo uvedeno, 864,6 mil. Kč. Rozpočtované příjmy z reklamy tedy nebyly naplněny o 217,5 mil. Kč. Meziročně se pak snížily o 108,4 mil. Kč.

Zpráva ČT výše uvedené skutečnosti zdůvodňuje situací na reklamním trhu a nadhodnocením rozpočtu. Konstatuje, že k poklesu reklamy dochází i přes výrazné zlepšení sledovanosti pořadů ČT. Zde lze jen těžko nacházet logiku, neboť otázku, kam byly reklamní peníze vloženy, když ne do České televize, by bylo možné pokládat podle mého soudu v případě, že by současně klesala sledovanost. Ostatně otázku poklesu příjmů z reklamy nastolila již výroční zpráva o činnosti. Dále se jí pak intenzivně zabývala kontrolní rada ČT a opakovaně je žádána analýza důvodů tohoto poklesu. Vzhledem k tomu, že není znám žádný termín této analýzy, nelze ji zřejmě očekávat.

Kapitola 4.5 - Schválení roční uzávěrky auditorem na straně 25. Výrok auditora byl vydán "bez výhrad", avšak s připomínkami, příloha č. 2. Auditor upozorňuje na rizikové pohledávky, na majetkovou účast ve dvou investičních fondech, které jsou v likvidaci, na negativní dopad daňových doměrků z důvodu nesprávné aplikace zákona o dani z příjmů a na případná rizika soudních sporů.

Z toho lze položit dvě otázky. Za prvé, Česká televize neumí účtovat - resp. umí Česká televize účtovat a odvádět daně? Sama ČT ve zprávě uvádí, že v současné době při stanovení daně postupuje v souladu s postupem odsouhlaseným finančním úřadem. Za druhé, ČT podniká s penězi poplatníků tak, že je z neznámých důvodů vyhazuje do černé díry jakýchsi obskurních fondů. Kdo v ČT, TS Brno a proč v roce 1993 rozhodl o koupi akcií a podílových listů v hodnotě 1 110 mil. Kč? Kdo u Českého národního investičního majetkového fondu, t. č. v likvidaci, a Delta Invest, t. č. také v likvidaci? A třetí poznámka auditora k soudním sporům je čistě formální upozornění: Soudním sporům se nevyhne žádný podnik.

Výhled na následující období pokračuje na straně 27. Výhledem se jako červená nit táhne nářek nad výší poplatků a katastrofická vize, co se stane, nebudou-li zvýšeny. Dramatické dopady na plnění poslání ČT se uvádějí dále na straně 27. Dále se snižující náklady. Výnosy z reklamy jsou rozpočtovány na částku 912,8 mil. Kč. Je zde snaha sestavit reálný rozpočet. Nejvyšší nákladovou částkou, o kterou musela ČT upravit rozpočet na rok 2004 směrem nahoru oproti roku 2003, je částka 140,9 mil. Kč. Je to částka za DPH bez nároku na odpočet. Částka, kterou musí ČT v roce 2004 zaplatit jako důsledek zvýšení DPH vládou.

V této souvislosti lze konstatovat, že poplatník poplatků za ČT platí za veřejnou službu. Je absurdní, když peníze poplatníka, za které se mají natáčet pořady a za které se má stavět "chrám na uchování české kultury a státnosti", jsou obratem placeny ve formě DPH do státního rozpočtu. Je-li ČT skutečně nutnou službou veřejnosti, má to být vyjádřeno ve způsobu danění.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP