(17.40 hodin)
(pokračuje Bublan)
Zpráva plní informativní funkci, přičemž celkový pohled na vývoj kriminality a souvisejících problematik, který není izolovaný a vychází z určité kontinuity, umožňuje ověřit adekvátnost přijímaných opatření a být východiskem pro diskusi. Zprávu zásadním způsobem doplňují další materiály, které jsou v gesci Ministerstva vnitra, především zpráva o korupci, o migraci, národní akční plán boje proti terorismu a zpráva z oblasti prevence kriminality.
Pokud se týká vývoje kriminality na území České republiky v roce 2003, řekl bych několik základních opatřeních. Počet trestných činů zjištěných Policií České republiky zůstává již třetím rokem na stejné úrovni. V roce 2003 policie evidovala 357 740 trestných činů. Je to nejnižší počet od roku 1993, ale příliš se neliší od předchozích let. Snížily se počty evidovaných trestných činů základních druhů kriminality, hospodářské, násilné, mravnostní i majetkové kriminality. Přes celkem pozitivní trend ve vývoji kriminality je z hlediska pachatelů negativem pokračující zvyšování počtu recidivistů, kdy jimi spáchaný počet majetkových a násilných deliktů je nejvyšší od roku 1996. Jednoduše se dá říci, že se snižuje počet trestních činů, ale zvyšuje se počet recidivistů.
Nejvyšší podíl na celkové kriminalitě zaujímá dlouhodobě s 28 % hlavní město Praha, kde je problém především v nedostatku policistů v ulicích. Z toho důvodu došlo také k určité reorganizaci tím, že deset obvodních ředitelství bylo redukováno na čtyři, a tím byly ušetřeny vedoucí funkce a lidé přešli do výkonu.
Musím také konstatovat, že se zvýšila kriminalita dětí a mladistvých. Zvláště u nich je docela silně cítit a vnímat recidivu, protože asi 10 % dětí a mladistvých se podílí na 20 % celkové kriminality této skupiny.
Pokud se týká určitých druhů kriminality, výrazně klesl počet zjištěných trestných činů hospodářské kriminality. Pokles je provázen na jedné straně snížením evidovaných počtů trestných činů úvěrového podvodu a neodvedení daně, pojistného a podobně, na druhé straně se zvýšil evidovaný počet trestných činů neoprávněného držení platební karty a padělání a pozměňování veřejné listiny. Stagnoval počet zjištěných trestných činů násilné kriminality, vzrostl však počet evidovaných trestných činů loupeže na finančních institucích. Stejný počet evidovaných trestných činů jako v minulém roce je vykazován u majetkové kriminality. To se týká vloupání do bytů či krádeže motorových vozidel a krádeže věcí z automobilů. Poklesl počet krádeží a vloupání do rekreačních objektů.
Přes určitý optimismus z vývoje kriminality a dalších oblastí, kdy situace setrvává třetím rokem, je téměř obdobná, zůstávají navržené priority bezpečnostní politiky z hlediska veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti v podstatě nezměněny. Je to terorismus, závažná hospodářská kriminalita, kriminalita na úseku duševního vlastnictví, počítačová kriminalita, korupce, nelegální migrace, kriminalita zločineckých organizací, kriminalita mládeže, kriminalita s extremistickým podtextem, loupeže, krádeže a vloupání. Patří sem také porušování pravidel provozu na pozemních komunikacích.
Vážené dámy a pánové, žádám vás, abyste tuto zprávu vzali na vědomí. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Usnesení výboru pro obranu a bezpečnost jsme obdrželi jako sněmovní tisk 743/1. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Petr Ibl, který zastoupí zpravodaje výboru pana poslance Jana Klase. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Petr Ibl: Děkuji, paní předsedající. Vážení kolegové, dovolte mi, abych okomentoval předloženou zprávu i z toho pohledu, že v únoru 2005 vlastně schvalujeme zprávu o stavu ve veřejném pořádku a bezpečnosti za rok 2003 ve srovnání s rokem 2002. Veškeré komentáře k tomuto možná z pohledu zastaralosti zprávy jsou zbytečné.
Pouze seznámím Sněmovnu s usnesením, které výbor pro obranu a bezpečnost přijal 20. října 2004 na své 43. schůzi k této Zprávě o situaci v oblasti veřejného pořádku a bezpečnosti na území České republiky v roce 2003, a podotýkám ve srovnání s rokem 2002, sněmovní tisk 743. Doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vzala zprávu o situaci v oblasti veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti na území České republiky v roce 2003 ve srovnání s rokem 2002, sněmovní tisk 743, na vědomí.
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Zahajuji všeobecnou rozpravu, do které mám jednu přihlášku, a to pana poslance Zdeňka Maršíčka. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Zdeněk Maršíček: Děkuji, paní místopředsedkyně. Dámy a pánové, cílem zprávy je podat informaci o vývoji a dynamice kriminality včetně informace o pachatelích a podat přehled o vývoji problematiky v oblastech souvisejících s vnitřní bezpečností a veřejným pořádkem a rovněž informaci o problematice extremismu na území České republiky v roce 2003.
V hodnocení bezpečnostní situace v oblasti veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti nedošlo k výrazné změně ve vývoji celkové kriminality. Problémové oblasti v minulém období přetrvávají. Vývoj od roku 2001 naznačuje stagnaci, což potvrzuje i počet evidovaných trestných činů v roce 2003. Stále vysoká trestná činnost páchaná mládeží, počet kriminálních činů páchaných příslušníky Policie České republiky, zejména ve věku do 30 let, je varující a ukazuje, že opatření přijatá v minulém období byla nedostačující a nebyla plněna. Zpráva obecně včetně přijatých opatření nepřináší oproti roku 2002 žádná nová opatření ke zlepšení stavu. Jde zejména o materiální a technické vybavení policie, zkvalitňování programů prevence kriminality, posílení mezinárodní spolupráce, zejména proti organizovanému zločinu, a další.
K problematice extremismu. Cílem zprávy by mělo být podat souhrnnou informaci o problematice extremismu na území České republiky a jejím dopadu na vnitřní bezpečnost a veřejný pořádek v roce 2003 a vyhodnotit efektivnost opatření přijatých vládním usnesením. V materiálu nejsou dostatečně konkretizovány informace např. o možném ohrožení suverenity státu a jeho územní celistvosti. Postrádám snahu o odstranění příčin extremismu. Na stejnou úroveň je stavěn tzv. levicový a pravicový extremismus. Například neonacistické subjekty, různé nacionalistické skupiny propagující fašismus jsou stavěny na stejnou úroveň s takovými organizacemi, jako např. anarchoautonomními skupinami, dokonce s ekologickými aktivisty, antiglobalisty, účastníky Evropského sociálního fóra atd.
***