(17.20 hodin)
(pokračuje Frank)

Myslím, že jde o materiál velice obsáhlý, snad i zajímavý a v mnoha směrech poučný. V jeho úvodu je zcela správně uvedeno, že migrace a zejména emigrace se bude muset stát do budoucna jedním z efektivním nástrojů řešení dalšího ekonomického rozvoje této země i součástí jejího společenského vývoje.

Pod dojmem tohoto nesporně správného vývodu jsem začal zprávu podrobněji studovat a to se mi možná stalo trošku osudným. Postupně jsem byl zahlcován čísly a procenty a v podstatě komentáři v příloze uváděných tabulek a grafů. Na 105 stránkách textu a více jak 50 stranách tabulek a dalších příloh jsem se dověděl, jak že to dlouhou hranici České republiky chránilo 5 083 příslušníků služby cizinecké a pohraniční policie a také to, jak byli organizačně dislokováni. Těmto příslušníkům zcela určitě patří poděkování za jejich práci, zvláště když se dozvídáme, že přeshraniční pohyb v obou směrech byl 260 milionů osob, z toho bylo 189 milionů cizinců a 77 milionů dopravních prostředků.

A je to jistě zajímavá informace, ale už vůbec nic neříkající, jak je tedy skutečně naplňován onen rozumný vývod v úvodu zprávy, navíc doplněný informací, že byl zpracován projekt "Aktivní výběr kvalifikovaných zahraničních pracovníků". Stejně tak není zřejmé, jak tato informace souvisí anebo jak je použitelná k posouzení toho, jak je skutečně naplňováno usnesení vlády České republiky v oblasti migrace cizinců.

Totéž ve své podstatě plně platí o další pasáži pojednávající o ochraně na státní hranici. Jaké bylo nakoupeno vybavení, je opět pro konkretizaci plnění vládního usnesení nejen nepodstatné, ale i nepotřebné. Naopak by zasloužilo konkretizaci tvrzení ve stejné části zprávy o rizikovosti a odbavování leteckých linek do Tel Avivu, zejména společností El Al, stejně jako informace nebo formulace o přechodném období tzv. dočasné ochrany vnějších a schengenských hranic.

Nevím, nakolik má sloužit informace v pasáži o přístupu České republiky k Evropské unii, ve které se dozvídáme, že pouze Ministerstvo vnitra České republiky je zainteresováno ve 42 skupinách Rady, v šesti výborech a v 31 pracovních skupinách Evropské komise, když například chybí údaj, o kolik že pracovníků se tady skutečně jedná a jak jejich činnost přímo souvisí s řešením politiky vlády v oblasti migrace.

Ne zcela zřejmě a dostatečně je objasněna i otázka zrušení kontrol na vnitřních hranicích právě z pohledu rozhodování Rady o zrušení těchto kontrol. Jedná se snad o dosud utajované pasáže Schengenské dohody, jak již bylo zmíněno v oficiálních dokumentech Ministerstva vnitra České republiky v předchozím období? Totéž totiž plně platí i o zavedení schengenských standardů pro dočasnou vnější hranici se Slovenskou republikou. Domnívám se, že Česká republika sousedí pouze se členskými státy Evropské unie, a nemá tudíž vnější hranice.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolím si tvrdit, že problémových oblastí v předložené zprávě je mnohem více, a nebudu je s ohledem na zastaralost této zprávy dále uvádět. Ale jednu poznámku si přesto ještě neodpustím. Mám totiž pocit, že celá zpráva zde jaksi mimo tu nejpodstatnější oblast a skutečně pouze bilancuje z nejrůznějších úhlů pohledu úroveň migrace v České republice.

Při podrobném studiu skutečně zjistíte, že závěr zprávy vůbec nekoresponduje s úvodem. Zpráva jako taková je určitě vhodným, možná podkladovým materiálem pro příslušná analytická pracoviště a může i posloužit ke zpracování případných návrhů na zkvalitnění další statistické činnosti, eventuálně i k informování veřejnosti. Dovolím si tvrdit, že však není vhodná a postačující pro jednání Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky k tomu, aby bylo možno jednoznačně zaujmout stanovisko, zda migrační politika vlády České republiky je v souladu se zájmy České republiky a zda je vůbec oblast migrační politiky plněna a v jaké kvalitě. Zcela totiž chybí alespoň zmínka o možných rizicích infiltrace teroristických aktivistů, popřípadě příslušníků mezinárodních zločineckých band, a jak bychom chtěli tomuto riziku čelit.

Mám jednoznačně za to, že předkladatel, tj. Ministerstvo vnitra České republiky, by se do příští zprávy měl zamyslet a stanovit takovou strukturu zprávy, která by nejenom podala základní informace o jednotlivých oblastech, ale především by odpovídala na základní otázku, tj. jak je plněna migrační politika vlády České republiky, zejména pak její zásada číslo čtyři.

Nebudu předkládat zamítavé usnesení, byť jsem na to byl připraven. Ale signalizuji Poslanecké sněmovně, že z výše uvedených důvodů poslanecký klub Komunistické strany Čech a Moravy nepodpoří vzetí na vědomí nebo schválení této zprávy.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Jako další vystoupí pan poslanec Zdeněk Maršíček. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Zdeněk Maršíček: Vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, jsem si vědom toho, že se jedná o zprávu za rok 2003. Chtěl bych však ve svém krátkém vystoupení poukázat na některé problémy, které jsou dle mého názoru aktuální a týkají se zkvalitnění práce Služby cizinecké a pohraniční policie.

K části zprávy pod názvem "Základy migrační politiky". Služba cizinecké a pohraniční policie je službou Policie České republiky a je systémově postavena na zásadách samostatnosti při prvku liniového řízení. Dle mého názoru je legislativní rámec této služby na odpovídající úrovni. V této oblasti je však nutno dle mého názoru rozdiskutovat problémy týkající se aktivnější spolupráce s články Policie České republiky na úrovni okres. Nelze se spokojit s tezí, která je uvedena v závěru tohoto odstavce, že v oblasti nelegální migrace, zejména v oblasti boje proti převaděčství, je činná rovněž kriminální služba a její specializovaná složka Útvar pro odhalování organizovaného zločinu.

Za prvé si zřejmě autor nevšiml, že žádná kriminální služba již neexistuje, ale výlučně Služba kriminální policie a vyšetřování.

Za druhé. Celá váha bezpečnostní situace je na bedrech vedení okresního ředitelství včetně bezpečnostní situace na hranicích. Jak například okresní ředitel policie má zodpovídat za stav bezpečnostní situace jako celku, když v nutném případě nemůže zavelet referátu cizinecké a pohraniční policie a tak vhodně celookresně skloubit všechny síly a prostředky? Ve skutečnosti je samozřejmě vše domluveno, ale vše je moc zdlouhavé a hlavně nepružné.

Za třetí by mohl mít člověk pocit, že Služba kriminální policie a vyšetřování aktivně pracuje v rovině vyhledávání a odhalování trestné činnosti cizinců na našem území. Není tomu tak. Útvar pro odhalování organizovaného zločinu je útvarem s celorepublikovou působností, a pokud se podíváte na skutečnou efektivnost jejich práce a počet policistů, kteří skutečně pracují na úseku spolupráce se Službou cizinecké a pohraniční policie, je výsledek žalostný. Jako příklad chci uvést: referát cizinecké a pohraniční policie zadrží pachatele trestné činnosti, například majetkové, který je cizinec, a musí ho předat nejvyššímu oddělení Policie České republiky k dalším procesním úkonům.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP