(16.40 hodin)

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, pane poslanče, myslím, že vaše výpověď svědčí o úrovni vašich znalostí v této oblasti. Měl jsem připravené poměrně složité vysvětlení celé situace, ale myslím, že tak jak jste svou interpelaci pojal a jak jste ji vyargumentoval, není třeba ji příliš široce komentovat.

Princip důchodů, a to v každé zemi, zvláště pokud jde o Evropskou unii, je založen na principu, že důchody jsou vypláceny podle podmínek té země, kde nárok vznikl, nikoliv kde člověk žije. Pokud jde o naše vztahy se Slovenskem ty byly vždycky nadstandardní. Po rozdělení Československa bez referenda v dobách, kdy ještě vaše strana uzavírala smlouvy se Slovenskem o důchodech, byla koruna jedna ku jedné. Zapomněli jste tenkrát dohodnout v těchto dohodách podmínky kompenzace, pokud dojde ke kursovnímu pohybu koruny české a koruny slovenské. Z toho vznikly problémy s tzv. slovenskými důchody.

Pokud jde o slovenské důchody, po mém nástupu na ministerstvo kromě jiných podmínek, které umožňovaly, aby slovenské důchody českým občanům žijícím na území České republiky mohly být zohledněny na naše podmínky, začal jsem brát jako tvrdost zákona i situaci, kdy člověk žije dlouhodobě na území České republiky a pracoval na Slovensku. To byla například situace lidí z oblasti moravského a slovenského pomezí, po celé této délce. Tento problém bylo třeba řešit a je řešen.

Pokud jde o otázku vyplácení důchodů, je to záležitost té země, odkud ten důchod pochází, a pokud tento nárok je přenosný. Obzvláště pokud je o Evropskou unii. Nevím, že bychom vypláceli nějaké důchody třeba do Zimbabwe apod. To by samozřejmě bylo třeba upřesnit. A pokud se týká občanů Evropské unie, tak například budete-li dvacet let pracovat v Rakousku, dvacet let budete pracovat v Německu a dalších deset let v České republice, váš důchod se bude skládat ze tří položek, které budou přeúčtovávány vůči tomu státu, a ty nároky vznikají podle pravidel platných v tom kterém státě, kde vám nárok na důchod vznikl. Samozřejmě i v České republice jsou vypláceny důchody, které vznikly našim občanům v zahraničí, například v USA, v Kanadě, v Německu a v dalších zemích. Velmi těžko si dovedu představit, že bychom měli těmto lidem jejich důchody, které vznikly v zahraničí, vyplácet nebo je valorizovat. Tak ten systém nefunguje.

Jediná výjimka, která je naprosto nestandardní, a vysoce nadstandardní, je, že Česká republika kompenzuje rozdíly v kursovní hodnotě a ve výši důchodu, protože na Slovensku byly důchody valorizovány méně než v České republice, s tím, že pro tyto případy jsou vydávány výjimky z tzv. tvrdosti zákona. Byť je to samozřejmě poměrně výrazně diskutováno. Proto například považuji to, jestliže slovenská strana rozhodla, že svoji kompenzaci vyplatí pouze svým důchodcům žijícím na území, za diskriminační opatření, protože důchod a valorizace důchodu náleží občanům, kteří žijí kdekoli ve světě, a nárok na tento důchod vznikl v té zemi, kde pracovali, kde platili pojištění. Myslím si, pane poslanče, že byste se měl spíše rozčilovat a rozohňovat nad postupem slovenské strany, nikoli české strany, protože česká strana přesně dodržuje situaci tak, jak vznikla.

Pokud jde o tisíc korun mimořádného důchodu - a vy jste o tom hovořil velmi hanlivě - myslím si, že pro naše důchodce je to významný příspěvek. A navíc to byla reakce i na vaši kritiku, která se objevila před vstupem do EU, kdy jste vy a vaši kolegové strašili naše občany tím, jak po vstupu do EU v ČR výrazně vzrostou náklady a ceny. Situace je taková, že k tomu nedošlo. Inflace je, dá se říci, v naprostém normálu, mírné zvýšení tady je. Měli jsme snahu našim občanům - jak důchodcům, tak rodinám s dětmi - kompenzovat tento výpadek. Navíc vzhledem k tomu, že tato vláda je vládou spořivou, jsme toho dosáhli v rámci stávajícího rozpočtu, aniž bychom zvyšovali deficit letošního roku. Naopak deficit letošního rozpočtu bude oproti plánovanému rozpočtu nižší. Samozřejmě jsme zohlednili i určitý nárůst DPH, což mělo největší vliv na růst inflace. Tato inflace byla výrazně vyšší než kompenzace, která byla vyplacena jednorázovým nárůstem.

Nebudu zde hovořit o úrovni důchodů, které se v polovině devadesátých let dostaly na úroveň asi kolem 82 až 83 % reálné hodnoty z roku 1989. Poprvé vlastně v loňském roce a v letošním roce se dostávají na úroveň 100 % reálného důchodu roku 1989. V příštím roce přesáhnou výraznějším způsobem tuto reálnou hodnotu na 102,6 %. To jsou reálné výsledky.

Samozřejmě je několik případů, asi kolem 500 slovenských důchodů, které vznikly na Slovensku a které jsou samozřejmě záležitostí slovenské strany. Pokud bychom otočili ten případ, o kterém hovoříte, to znamená, že Česká republika by vlastně valorizovala a kompenzovala důchody všem občanům žijícím na území České republiky, pak je to docela zvláštní přístup, který v Evropě ani nikde ve světě nemá obdoby.

Náš přístup k občanům, jejichž důchod vznikl na Slovensku a kteří trvale žijí v České republice, je mimořádně vstřícný. Tato vláda a ministerstvo mimořádnými opatřeními kompenzují nedostatky, které vznikly v letech rozdělení Československa - zdůrazňuji, bez jakéhokoliv referenda. Jako člověk, který žije celý život na pomezí moravsko-slovenském, si myslím, že spousta našich lidí by určitě v referendu nehlasovala pro takovéto rozdělení. Ty problémy, o kterých zde hovoříte, by nevznikly.

V rámci současné situace ministerstvo dělá maximum. Považuji od vás za velmi farizejský přístup, jestliže tímto způsobem se pokoušíte napadat ať už ministerstvo, nebo tuto vládu, protože naše snaha je, aby tyto věci byly napravovány.

Samozřejmě nemůžeme odpovídat za to, co se děje na Slovensku. Příklad, kdy v České republice pracuje přes 60 tisíc slovenských občanů a Čechů na Slovensku asi kolem dvou tisíc, ukazuje, že nakonec důchodové nároky budou těmto lidem poskytovány z České republiky na Slovensko. Kdyby situace byla obrácená a kdyby Slovensko bylo na tom ekonomicky tak dobře, a já bych to slovenským bratrům a přátelům přál, aby slovenská koruna byla možná silnější než česká, aby měli dobré ekonomické výsledky a aby jejich důchody byly reálně vyšší než české důchody, pak by taková situace nemohla nikdy nastat. Naopak možná naši občané, kteří pobírají důchody z České republiky na Slovensku, a je jich významný počet, by možná zase žádali na Slovensku vyrovnání té nespravedlnosti, která vznikla.

Já věřím, pane poslanče, že se o této věci budeme bavit věcně a v zájmu našich občanů. Musím říci, že to, co bych považoval za ohrožení důchodů a jejich výše v České republice, by nastalo, pokud bychom přistoupili k navrhované variantě, že Česká republika by vyplácela důchody cizím státním příslušníkům a valorizovala jim jejich důchody, pokud by žili na území České republiky. To jste přece nemohl myslet vůbec, ale vůbec vážně.

Pokud by se týkalo českých občanů, jejichž nároky na důchod vznikly v zahraničí, taktéž nelze valorizovat, protože mnohdy tyto důchodové nároky jsou výrazně vyšší než v České republice, protože je zde přepočet koruna - dolar, koruna - euro, koruna - šilink, koruna - marka, když se dříve těmito měnami platilo, a pro občany, kterým vznikl tento nárok, to bylo výrazně výhodnější.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP