Pokračování schůze Poslanecké sněmovny
16. prosince 2004 v 9.04 hodin
Přítomno: 168 poslanců
Místopředseda PSP Ivan Langer: Milé kolegyně, vážení kolegové, přeji vám hezké tvůrčí ráno. Zahajuji třetí jednací den 39. schůze Poslanecké sněmovny.
Prosím, abyste se přihlásili svými identifikačními kartami, anebo stejně jako pan kolega Teplík buď gestem, nebo přímo slovně mi dali najevo, kdo z vás požádal o vydání náhradní karty a byla mu vydána náhradní karta. V případě pana poslance Teplíka to je náhradní karta číslo 4, v případě pana poslance Langera náhradní karta číslo 12 a v případě tam toho poslance Vidíma náhradní karta číslo 1.
Sděluji, že o omluvení své neúčasti na jednání Poslanecké sněmovny dnes požádali tito kolegové: pan poslanec Petr Braný z důvodu jednání zastupitelstva města, a to z důvodu jednání o rozpočtu, takže vážný důvod; pan poslanec Jaromír Talíř také z důvodu účasti na jednání zastupitelstva města České Budějovice.
Z členů vlády se omlouvá předseda vlády Stanislav Gross a ministr zahraničních věcí Cyril Svoboda. Omlouvá se paní ministryně Petra Buzková z důvodu jednání ministrů školství v Maastrichtu. Omlouvá se pan místopředseda Martin Jahn z důvodu neodkladné pracovní povinnosti. Omlouvá se pan ministr Karel Kühnl, který se účastní pohřbu vojáků, kteří zahynuli při dopravní nehodě v Prostějově. Dostal jsem také čerstvou omluvenku od pana ministra Pavla Dostála z důvodů zdravotních. A omlouvá se nám, jak bývá jeho dobrým zvykem, pan ministr Pavel Němec z důvodu naléhavých a neodkladných jednání mimo Prahu a v důsledku jednání Senátu Parlamentu České republiky. Tolik tedy omluvenky.
Pan poslanec Škopík má náhradní kartu číslo 8.
Dovolte mi, abych vás seznámil s plánovaným průběhem dopoledního jednání. V souladu s naším rozhodnutím bychom se měli nejprve zabývat pevně zařazenými body, a to body 70, 71 a 17. Ještě jednou opakuji - 70, 71 a 17. Poté budeme pokračovat v projednávání návrhů zákonů v prvém čtení podle schváleného pořadu, takže body 12, 13, 14, 15 a dalšími, s tím, že před polední přestávkou projednáme volební body 76 až 78. Nikdo neprotestuje - nemá také důvod a ani možnost.
Zahajuji projednávání bodu číslo
70.
Zpráva o činnosti dočasné komise Poslanecké sněmovny
pro otázky Ústavy České republiky
Prosím, aby se slova ujala předsedkyně této komise paní kolegyně Jitka Kupčová.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych podala stručnou zprávu o činnosti dočasné komise Poslanecké sněmovny pro otázky Ústavy České republiky. Písemnou zprávu jste všichni obdrželi na lavice spolu s návrhy usnesení, a tak mi dovolte, abych se dotkla ve svém vystoupení pouze některých momentů.
Dočasná komise pro otázky ústavy byla zřízena Poslaneckou sněmovnou v březnu loňského roku, a to na dobu do 31. 12. 2004. Komise nedostala při svém zřízení do vínku žádný konkrétní úkol. Při rozhodování o jejím názvu se na rozdíl od původního návrhu, aby se jednalo o komisi pro změnu ústavy, zvolila slova pro otázky ústavy. Z debaty a odůvodnění návrhu na ustavení komise vyplynulo, že by se nemělo jednat nezbytně o změnách, ale zejména v širších souvislostech posuzovat a zkoumat, zda a do jaké míry vůbec česká ústava změnu potřebuje.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Promiňte, paní kolegyně. Kolegyně a kolegové, já vím, že jste po noci plni energie, nicméně prosím, zkuste ji zkrotit, resp. transformovat do tvůrčí energie, která v tuto chvíli znamená naslouchání paní poslankyni Jitce Kupčové.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Komise si od samého počátku svého působení stanovila pravidla pro své jednání. Ve spolupráci s odborníky v oboru ústavního práva, kteří se pravidelně jednání komise zúčastňují, si stanovila okruh témat, kterými se chce zabývat. Zároveň se členové shodli na tom, že Poslanecké sněmovně budou doporučovat či předkládat pouze takové změny, na kterých bude shoda všech členů komise, případně shoda nepoměrně vyšší než shoda vyjádřitelná pouhou prostou nadpoloviční většinou.
Komise se spolu s odborníky zabývala také otázkou, zda je potřebná či zda by byla vhodná ucelená komplexní novela ústavy. Myslím, že si mohu na základě proběhlých jednání dovolit učinit závěr, že členové komise nepovažují komplexní změnu za nutnou, ale zároveň takovou případnou změnu nepovažují za reálnou s ohledem na potřebnou kvalifikovanou většinu v obou parlamentních komorách.
Myslím, že si mohu dovolit zkoncentrovat postoj komise k případným změnám do následující věty: K hodnotám ústavy patří také to, že je poměrně stabilní.
Kolegyně a kolegové, v písemné zprávě jsou vyjmenovány návrhy zákonů, kterými se komise zabývala, a také předložila Poslanecké sněmovně návrhy usnesení. Komise se shodla na nutnosti upravit oblasti imunity, zániku mandátu v případě odsouzení k nepodmíněnému trestu odnětí svobody za úmyslný trestný čin, ale také na nutnosti posílení postavení Nejvyššího kontrolního úřadu, resp. rozšíření jeho působnosti zejména na obce a na kraje. Tyto změny komise doporučila Poslanecké sněmovně v usnesení ke sněmovnímu tisku 349.
***