(15.40 hodin)
(pokračuje Šimonovský)

Vedle uvedených příjmů, tak jak jsem komentoval, jsou do návrhu rozpočtu státního fondu na rok 2005 také zahrnuty finanční prostředky ve výši 6 miliard 100 milionů korun, které se předpokládají k čerpání z fondů Evropské unie v roce 2005.

Investice vložené státem prostřednictvím fondu do budování dopravní infrastruktury mají jednoznačně prorůstový charakter a současně také stabilizují ekonomický rozvoj. Multiplikační efekt vyplývající z financování dopravní infrastruktury je také nezanedbatelný. Dostupnost a kvalita dopravního spojení je pak základním faktorem při rozhodování o alokaci investic v území a funkční dopravní napojení je logickým požadavkem.

Požadavky konečných příjemců finančních prostředků z rozpočtu státního fondu, ze kterých je sestaven soubor jmenovitých akcí, byly předkládány s ohledem na čerpání prostředků v minulých letech a po stanovení priorit jednotlivých akcí. Vzhledem k nezbytnosti dodržení střednědobého výdajového rámce pro roky 2005 a 2006 bylo nutné předložené požadavky výrazně zredukovat, protože pouze na investice tyto požadavky překročily výši 65 miliard korun. Výdaje pro oba okruhy rozpočtu státního fondu jsou navrhovány ve výši 44 miliardy korun, a z toho běžné výdaje na opravy a údržbu ve výši 16 miliard 407 milionů a kapitálové výdaje ve výši 27 miliard 593 milionů korun.

Do Státního fondu dopravního infrastruktury se také navrhuje zahrnout zálohové uvolnění finančních prostředků v bilanční výši 6 miliard 100 milionů korun, které se předpokládají, jak už jsem řekl, k čerpání z fondů Evropské unie v roce 2005, tedy se bilancuje na straně výdajů celkem 50 miliard 100 milionů korun. Čerpání úvěrových zdrojů na prioritní programy a akce dopravní infrastruktury se předpokládá v roce 2005 podle podkladů příjemců předložených při sestavování rozpočtu ve výši dalších 9,1 miliardy korun a v tom rozhodující podíl budou mít dálnice a rychlostní komunikace s výší zhruba 8 miliard 400 milionů korun. Příjemcem těchto prostředků bude český stát, resp. Ministerstvo financí. Financování akcí z takto přijatých úvěrů Evropské investiční banky se zpravidla realizuje i v roce 2004 a předpokládá se, že tento mechanismus bude podobně jako v letošním roce i v příštím období.

Rozpočet státního fondu neobsahuje financování dálnice D47. V návrhu rozpočtu státního fondu je zahrnuto i předpokládané kofinancování ze zdrojů státního fondu na akce zařazené do programů schválených vládou, zejména se jedná o dokončení obchvatu Plzně, výstavbu dálnice D8 Trmice - státní hranice, výstavbu dálnice D11 Praha - Hradec, stavbu silničního okruhu okolo hlavního města Prahy a dostavbu druhého železničního koridoru v úseku Přerov - Česká Třebová.

Státní fond nevykazuje žádné pohledávky a závazky, které by nebyly v souladu se schváleným rozpočtem na letošní rok.

Vážené dámy a vážení pánové, dopravní infrastruktura podmiňuje zásadním způsobem rozvoj regionů a dotýká se každého občana, proto obdržel také hospodářský výbor celou řadu pozměňovacích návrhů. Celková částka těchto návrhů překročila 1 miliardu korun a je jistě pochopitelné, že nebylo možné zapracovat všechny tyto návrhy do rozpočtu státního fondu. Přesto byla řada návrhů předkladatelem akceptována s tím, že byla zachována rovnováha příjmů a výdajů.

Přílohou materiálu je také tabulka, která zahrnuje prioritní stavby, do kterých by měly přednostně směřovat finanční prostředky získané z trvalých úspor z výstavby a převodu finančních prostředků z roku 2004. Protože skutečná výše těchto prostředků bude známa až po uzávěrce letošního roku, je tato tabulka koncipována tak, že určuje potřebné limitní prostředky na jednotlivé akce.

Příprava a projednání návrhu rozpočtu byly také zkomplikovány neukončeným procesem schvalování zákona o rozpočtovém určení daní. Podle výsledků tohoto procesu, a bude to pravděpodobně dnes, bude nutné případně upravit příjmovou i výdajovou část rozpočtu státního fondu. Rozpočet byl připraven tak, aby tyto úpravy byly možné bez narušení struktury rozpočtu. Proto je do návrhu usnesení zapracován i postup těchto případných úprav.

Vážené dámy, vážení pánové, chci vás požádat o schválení předloženého návrhu včetně doprovodných usnesení, která navrhuje hospodářský výbor.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Já vám děkuji, pane ministře. Víme, že návrh projednal hospodářský výbor, jehož usnesení máme pod číslem 785/1. Poprosil bych Miroslava Kapouna, který je zpravodajem tohoto výboru, aby nás informoval o příslušném jednání výboru. Prosím.

 

Poslanec Miroslav Kapoun: Vážený pane předsedající, vládo, kolegyně, kolegové, hospodářský výbor sněmovny Parlamentu České republiky projednal tento rozpočet a po vyslechnutí výkladu místopředsedy vlády a ministra dopravy České republiky Ing. Šimonovského, ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Ing. Pavla Švagra, po zpravodajské zprávě poslance Miroslava Kapouna, po obecné rozpravě doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu projednat a schválit tisk 785 ve znění pozměňovacích návrhů.

Já bych chtěl upozornit, že všichni máme ten tisk rozdaný. Má čtyři stránky pozměňovacích návrhů, čili odvolal bych se na písemné předložení a nečetl bych vám to tady, abych nezdržoval. Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Tisk máme před sebou. Nebrání nic tomu, abychom zahájili všeobecnou rozpravu k tomu, co bylo předneseno. Zahajuji všeobecnou rozpravu. Ptám se, kdo se hlásí do rozpravy. Vidím pana poslance Vnoučka. Prosím, máte slovo.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP