(10.30 hodin)
(pokračuje Sobotka)

Jestliže můj předřečník zmínil tvrzení a tezi, že pod vládou hejtmanů ODS došlo ke zlepšení hospodaření krajských nemocnic a že díky převodům na jiné právní formy došlo ke zlepšení hospodaření krajských nemocnic mávnutím proutku v horizontu jednoho roku, pak si myslím, že nebylo poctivé, že nezmínil naprosto významnou a nejdůležitější skutečnost, která ovlivnila hospodaření krajských nemocnic. A touto skutečností bylo, že vláda České republiky poskytla krajům dotaci v rozsahu vyšším než 3 mld. Kč na zaplacení dluhů, které tyto nemocnice měly.

Pokud porovnáváme výsledky hospodaření nemocnic tak, jak to zde provedl můj předřečník, pak bychom měli zmiňovat všechny argumenty. A pokud se podíváme na to, co přispělo ke zlepšení hospodaření těchto nemocnic a co byl ten největší díl, který pomohl k tomu, že dnes skutečně výsledky hospodaření krajských nemocnic jsou lepší, než byly před rokem, pak je to z 99 % státní dotace, která byla poskytnuta krajským rozpočtům. Vláda ponechala na vůli krajů, kam ty finanční prostředky, do kterého zdravotnického zařízení poskytnou, vláda respektovala rozpočtovou autonomii krajských zastupitelstev. Jednotlivé kraje schválily rozdělení dotace. Mohu konstatovat, že všechny prostředky byly použity ve prospěch zdravotnických zařízení, což prokázaly informace, které kraje zpětně Ministerstvu financí poskytly. Ministerstvo financí připravuje pro vládu zprávu, která jasně ukáže, jak vypadalo hospodaření krajských nemocnic před rokem, jak vypadá hospodaření krajských nemocnic dnes a jak byly použity finanční prostředky, které vláda poskytla krajům na vrub výdajů státního rozpočtu na oddlužení krajských nemocnic.

A to, že ten dluh, který si krajské nemocnice přinesly z okresních úřadů, byl tou největší zátěží, která byla na počátku jejich hospodaření v rámci nové krajské struktury, o tom myslím tady nemusíme diskutovat. Mohl bych vytáhnout citáty hejtmanů, krajských představitelů, opozičních politiků, kteří hovořili o potřebě oddlužit krajské nemocnice, a to tom, že by se s tím vláda měla vypořádat. Vláda se s tím vypořádala, ale neměli bychom zapomínat na to, že to byl ten nejdůležitější prvek, který vedl k tomu zlepšení hospodaření krajů.

A jestliže jsem hovořil o tom, že to bylo 99 %, pak bych se měl zmínit také o tom jednom procentu. Musím říci, že kraje, obdobně jako v minulosti přispívala okresní shromáždění na vrub výdajů obcí, které tvořily příslušná okresní shromáždění, do rozpočtů okresních nemocnic, dnes z ostatních daňových příjmů, které mají ke své volné dispozici, poskytují dotace svým nemocnicím.

Čili podívejte se na hospodaření krajských nemocnic a zjistíte, že kromě prostředků ze systému zdravotního pojištění dostaly peníze od vlády a dostaly peníze z krajských rozpočtů jako dotaci. Někde to možná nazvali transformační dotací, někde to nazvali vyrovnávací dotací, někde to nazvali dodatečným oddlužením, ale vždycky to byla dotace z krajského rozpočtu. A jestliže jsou nám některé nemocnice dávány za vzor, za příklad toho, jak v novém systému mohou hospodařit, viz ve středních Čechách nemocnice v Příbrami, a podíváme-li se na to, jak se nemocnice v Příbrami zbavila svého 180milionového dluhu, tak zjistíme, že většinu toho poskytl stát a zbytek poskytl krajský úřad ze svých finančních zdrojů na vrub jiných výdajů kraje. To přece není žádné zlepšení hospodaření díky tomu, že jsme transformovali tu právní formu zrovna na akciovou společnost. Myslím si, že analýza jasně říká, co vedlo k tomu, že se zlepšilo hospodaření krajských nemocnic, a rozhodně to nebyla skutečnost, že v čele krajů náhodou dočasně stojí hejtmané z ODS a že tito hejtmané prosazují privatizaci krajských nemocnic.

Druhá moje poznámka se týká oné privatizace. Myslím si, že je potřeba na rovinu říci, k čemu tady došlo.

ODS ve Středočeském kraji připravila koncepci zdravotní péče. Tato koncepce zdravotní péče zcela jasně, otevřeně a prokazatelně hovoří o tom, že by se část krajského zdravotnictví měla privatizovat. Hovoří o tom, že by se krajské zdravotnictví mělo transformovat na soukromoprávní formy a že by se část měla privatizovat.

Samozřejmě, když při tomto pokusu byla ODS přichycena, tento pokus byl zveřejněn, byl medializován, občané se o něm dověděli, tak se ODS zachovala trošku podle hesla "zloděj křičí, chyťte zloděje!". (Potlesk klubu poslanců ČSSD.) A v situaci, kdy byl zcela jasně a včas odhalen plán ODS na privatizaci krajských nemocnic - jakmile by za sebou měla krajské volby, jakmile by voliči rozhodli o tom, jak budou vypadat krajská zastupitelstva, tak by ODS rozvinula a zrealizovala svůj plán na privatizaci alespoň části krajského zdravotnictví - tak se ODS pokusila vyfabrikovat novou kauzu, která by toto překryla. Proti reálnému a prokazatelnému plánu na privatizaci krajských nemocnic postavila fabrikovanou kauzu tzv. znárodňování ambulancí, což se v této zemi samozřejmě ví, že to je naprostý nesmysl. (Potlesk klubu poslanců ČSSD a hluk ve sněmovně.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já bych prosil všechny o klid, a věřím, že jsme natolik vychovaní, že na sebe nebudeme pokřikovat. Pokud má někdo zájem, ať se přihlásí o slovo. Zatím jsme ve třetím čtení. Nikomu jsem nezkrátil jeho právo na vystoupení.

 

Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka Vy jste potřebovali odvést pozornost od svého plánu na privatizaci krajských nemocnic, a proto v tuto chvíli hovoříte o absurdní tezi, jako by někdo v této zemi chtěl znárodňovat ambulance. V této zemi nikdo takový není, a já jsem v té diskusi nezaznamenal hlas jediného občana České republiky, který by řekl "ano, já navrhuji znárodnění ambulancí". Nikdo takový se neobjevil na rozdíl od vašeho pana hejtmana Bendla, který je nejenom na bilboardech, ale fyzicky existuje a schválil plán, který počítá s privatizací krajských nemocnic, podepsal to, bylo to rozhodnuto a byla to koncepce, která byla navržena a ke které on se přihlásil.

Čili bavme se o tom, co je realita a co je fikce. Realita je plán ODS na privatizaci zdravotnictví, fikce je údajný plán na tzv. znárodňování ambulancí, což je absurdní, naprostý nesmysl a ministryně zdravotnictví ho od samého počátku jako naprosto absurdní nesmysl vyloučila.

Někteří z vás zde hovořili o tom, že jsme to byli my, kdo prosadil vznik krajů. To je pravda, byli jsme to my, kdo prosadil vznik krajů. Prosadili jsme ho proti vaší vůli po řadě let. Myslím, že byla chyba, že kraje vznikly tak pozdě, možná bychom odstranili řadu problémů i v síti zdravotníci péče, pokud by kraje vznikly dříve a ta síť nebyla rigidně konzervována v nesmyslných hranicích administrativních okresů.

Ano, je to pravda, prosadili jsme vznik krajů, ano, je to pravda, převedli jsme okresní nemocnice na kraje, protože to má svůj hluboký smysl. Kraje jsou schopny fungovat při formulaci zdravotní politiky v regionech, při formulaci sítě zdravotnických zařízení daleko lépe, než to mohli dělat přednostové okresních úřadů, než to mohla dělat okresní shromáždění. Oni byli limitováni hranicemi okresů, ty hranice okresů byly často nesmyslně stanovovány někdy v padesátých, šedesátých letech, prostě takhle to nefungovalo. My to změnili, převedli jsme nemocnice na kraje, a já se domnívám, že to bylo dobře, že jsme je tam převedli, protože kraje jsou schopny lépe hlídat hospodaření nemocnic.

Ale my jsme tam ty nemocnice nepřevedli proto, aby je kraje prodávaly, aby je likvidovaly, aby je privatizovaly, my jsme tam převedli proto, že se kraje podle našeho hlubokého přesvědčení jsou schopny o tyto nemocnice postarat lépe, než to mohli udělat státní úředníci na okresních úřadech. Protože kraje mají samosprávu, samospráva je volena občany, hospodaření těchto nemocnic tudíž může být pod kontrolou občanů, a pod demokratickou kontrolou.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP