(10.50 hodin)
(pokračuje Zaorálek)

Jako první je tu bod číslo

 

72.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb.,
o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů,
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích,
ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 247/2000 Sb., o získávání
a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel
a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 576/ - třetí čtení

 

Prosím, aby místo u stolku zaujal místopředseda vlády a ministr dopravy pan Milan Šimonovský. Zpravodajem hospodářského výboru je poslanec Miloslav Kala. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 576/3.

Já v této chvíli otevírám rozpravu ve třetím čtení, do které, jak všichni víte, lze navrhnout pouze opravu legislativně technických, gramatických chyb, tiskových úprav a podobně. To je jediné, co lze navrhovat v průběhu rozpravy ve třetím čtení. A hlásí se do ní zpravodaj pan poslanec Kala. Prosím.

 

Poslanec Miloslav Kala: Vážený pane předsedo, vážené dámy, vážení pánové, v podrobné rozpravě ve druhém čtení byly předneseny pozměňovací návrhy k tisku 576. Jejich přijetí ve třetím čtení vyvolává nezbytnost provedení poměrně rozsáhlých legislativně technických úprav.

Za prvé. Budou-li přijaty pozměňovací návrhy, které rozšiřují návrh zákona o nové části obsahující přímé novely dalších zákonů, je zapotřebí tuto skutečnost zohlednit a upravit adekvátně název zákona. Doporučuji, aby byla věc vyřešena doplněním slov na současný konec názvu zákona: "a některé další zákony". Přijaté novely dalších zákonů budou označeny čísly částí a článků zohledňujícími logiku předloženého vládního návrhu, a to v pořadí, v jakém budou případně schváleny.

Za druhé. Lze očekávat, že po schválení pozměňovacích návrhů bude muset dojít k přečíslování, resp. k novému očíslování prakticky všech novelizačních bodů. Tyto změny v číslování novelizačních bodů se musejí promítnout i do ustanovení o účinnosti, které je ve všech návrzích rozdělené podle okruhu tematiky ke třem různým datům. Vzhledem k tomu, že v tomto okamžiku nelze odhadnout, jak budou v konečné podobně jednotlivé novelizační body očíslovány, bude i v novém číslování bodů respektováno stanovení rozdělení účinnosti podle věcných okruhů problematiky. V tomto okamžiku nelze tuto legislativně technickou úpravu vyjádřit přesněji.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Já vám děkuji za snahu o maximum přesnosti. Probíhá rozprava ve třetím čtení. Hlásí se do ní pan poslanec Sehoř.

 

Poslanec Karel Sehoř: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi vyjádřit se k několika bodům. Ještě nevím, jaká bude schválená procedura, ale chtěl bych obecně říci, že by bylo vhodné, aby ty body, které jsou vylučovány tím, že se schválí některé body hospodářského výboru, měly šanci na to, aby o nich bylo hlasováno. Já se k tomu vyjádřím v době diskuse o proceduře, nicméně už teď bych chtěl upozornit na to, že mám dva návrhy - I7 a I8. Chtěl bych na to upozornit proto, že I7 ruší oprávnění policie na místě odebírat řidičské průkazy a I8 ruší celý bodový systém. Já bych chtěl, abyste věděli dobře, o čem potom hlasujete, abyste nebyli překvapeni, co se spustí od účinnosti zákona.

Nechtěl bych, aby došlo k tomu, že by se schválením některého dílčího hlasování, třeba o bodovém systému, že se někde snižují nějaké body atd., vyloučilo toto zásadní hlasování.

Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Hlásí se pan poslanec Melčák do rozpravy.

 

Poslanec Miloš Melčák: Vážený pane předsedo, vážená vládo, vážené paní kolegyně, vážení páni kolegové, dovolte mi, abych v rámci třetího čtení načetl pro případ přijetí mého pozměňovacího návrhu označeného W7 následující změnu.

V novelizovaném § 17 odst. 2 se v doplněné větě slovo "přejíždění" nahrazuje slovem "předjíždění". Došlo k této chybě tím, že při přepisu slovo předjíždění bylo nahrazeno slovem přejíždění, a já v žádném případě svým pozměňovacím návrhem nesleduji to, aby řidič zpupně ukazoval změnu směru a přejížděl cyklistu. Takže správně tento bod bude znít: Řidič musí dát znamení o změně směru jízdy i při objíždění chodce nebo předjíždění cyklisty.

Děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Myslím si, že toto je možné posoudit jako opravu písemné chyby. Ptám se, kdo další se hlásí. Pan poslanec Krill.

 

Poslanec Petr Krill: Vážený pane předsedo, kolegyně, kolegové, nechci se vracet k návrhu zákona o provozu na pozemních komunikacích jako celku. V předchozích čteních již bylo řečeno, o čemž svědčí právě objemný svazek pozměňovacích návrhů. Zastavím se jen u několika pozměňovacích návrhů, které se týkají měření rychlosti zejména v obcích. Vyjadřuji se k těmto návrhům z osobních zkušeností starosty, kdy zajistit měření rychlosti na komunikacích v obci Policií České republiky byl vždy problém se zdůvodněním nedostatku techniky a personálu.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Platí to, že v rozpravě ve třetím čtení lze přednést pouze legislativně technické poznámky, opravy gramatických chyb, písemných apod. To je jediné, co vyplývá z jednacího řádu, že je možné přednést v rámci rozpravy ve třetím čtení.

 

Poslanec Petr Krill: Budu pokračovat. Mnohé obce řešily a řeší tuto situaci tím, že na základě platných právních předpisů uzavřely smlouvu o provádění měření se subjekty, které mají odpovídající měřicí zařízení a splňují zákonem předepsané podmínky.

Přijetím pozměňovacích návrhů by vznikla situace, kdy není jednoznačně stanoveno, kdo může rychlost měřit. V pozměňovacím návrhu J4 se vkládá věta - k měření rychlosti je oprávněna policie. V pozměňovacím návrhu R28 je oprávnění policie a obecní policie. A v pozměňovacím návrhu A43 je uvedeno, že k měření rychlosti vozidla je oprávněna policie a obecní policie. Policie a obecní policie může pověřit měřením rychlosti vozidla osobu, která provádí měření rychlosti v součinnosti s policií a obecní policií. Znamená to, že s oběma policiemi společně? Či v jaké vlastně součinnosti?

V pozměňovacím návrhu R19 se navrhuje, že oprávnění obecní policie lze vykonávat jen na základě plánu, který je schválen okresním ředitelstvím policie, v jehož územním obvodu má být oprávnění vykonáváno. Tím bychom dali pracovníkovi okresní policie moc, kdy by mohl pouhým neschválením plánu znemožnit činnosti firmy, která by měření prováděla, což by znamenalo její zánik se všemi negativními dopady pro společnost. A navíc by se rozšířil prostor korupčního prostředí, který je dnes velkým problémem naší společnosti.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP