(12.50 hodin)
(pokračuje Dub)

Další, osmý pozměňovací návrh k tomuto zákonu. V § 21 a odst. 1 písmeno a) zní: "a) Vystaví na základě písemného oznámení provozovatele taxislužby průkaz o způsobilosti řidiče taxislužby pro provozování taxislužby, nejsou-li dány důvody uvedené v odst. 2. Průkaz se vystavuje na dobu určitou s platností nejméně dva roky."

Zdůvodnění: Stanovuje podmínky, za kterých lze vystavit průkaz řidiče taxislužby, stanovuje jeho minimální dobu platnosti, což dnešní podoba zákona taxativně neurčuje. V této souvislosti se ze stávajícího znění ustanovení § 21 odst. 5 obdobný text vypouští.

Devátý pozměňovací návrh. V § 21a se za odstavec 1 vkládají nové odstavce 2 až 6, které znějí:

"(2) Důvody, pro které dopravní úřad nevystaví průkaz o způsobilosti řidiče taxislužby jsou:

a) nesplnění podmínky bezúhonnosti podle tohoto zákona, nebo

b) nesplnění podmínky spolehlivosti podle tohoto zákona, nebo

c) nesložení zkoušky řidiče taxislužby, pokud je obcí požadována.

(3) Důvody, pro které dopravní úřad odebere průkaz o způsobilosti řidiče taxislužby, jsou:

a) nesplnění podmínky bezúhonnosti podle tohoto zákona, nebo

b) nesplnění podmínky spolehlivosti podle tohoto zákona, nebo

c) neplatnost průkazu.

(4) Řidič taxislužby je povinen nejpozději do pěti dnů ode dne doručení vyrozumění o odebrání průkazu řidiče taxislužby předat tento průkaz dopravnímu úřadu, který průkaz vystavil, pokud nebyl průkaz zadržen na místě samém; v tomto případě kontrolní orgán řidiči vystaví na místě samém potvrzení.

(5) Důvody, pro které kontrolní orgán zadrží průkaz o způsobilosti řidiče taxislužby na místě samém, jsou:

a) nevydání cestujícímu dokladu o zaplacení jízdného z tiskárny taxametru,

b) vydání ručně psané stvrzenky,

c) uvedení nepravdivých údajů na stvrzence,

d) výkon práce řidiče taxislužby bez platného průkazu o způsobilosti řidiče taxislužby pro příslušný územní obvod,

e) neumožnění výkonu státního odborného dozoru v silniční dopravě ve smyslu ustanovení § 34,

f) užití vozidla v silničním provozu označeného nebo vybaveného způsobem zaměnitelným s vozidlem taxislužby, ačkoli toto vozidlo není zařazeno v evidenci vozidel taxislužby,

g) neplatnost průkazu.

(6) Na vystavení a zadržení průkazu o způsobilosti řidiče taxislužby se nevztahují obecné předpisy o správním řízení."

Dosavadní odstavec 2 se označuje jako odstavec 7.

Zdůvodnění: Dosavadní úprava nevydání nebo odebrání průkazu je příliš obecná; návrh tento nedostatek odstraňuje a konkrétně tyto důvody stanovuje. Povinnost předání průkazu o způsobilosti řidiče taxislužby se přesouvá na příslušného řidiče. Zavádí se pojem zadržení průkazu a specifikují se možnosti jeho zadržení na místě. Problematika průkazu o způsobilosti řidiče taxislužby se vyjímá z působnosti správního řádu.

Desátý pozměňovací návrh. V § 21a odst. 7 písmeno a) zní: "a) aby průkaz způsobilosti řidiče taxislužby byl při výkonu taxislužby umístěn na viditelném místě ve vozidle taxislužby; podrobnosti o umístění stanoví prováděcí předpis".

Zdůvodnění: V tomto odstavci dochází ke změnám označení písmen. Umístění průkazu o způsobilosti řidiče taxislužby řeší odkazem na prováděcí předpis.

Jedenáctý pozměňovací návrh k tomuto zákonu. V § 21a odst. 7 se písmeno c) zrušuje. Dosavadní písmena d) a e) se označují jako písmena c) a d).

Zdůvodnění: Vypouští se, problematika je nově řešena v odstavci 4.

Dvanáctý pozměňovací návrh. V § 21a odst. 7 písmeno d) zní: "d) v případě vyřazení vozidla taxislužby z evidence dopravního úřadu okamžité odstranění povinného označení umístěného na vozidle taxislužby a demontáž taxametru".

Zdůvodnění: Návrh nerozlišuje druh vyřazení vozidla taxislužby z evidence dopravního úřadu; současná úprava požaduje odstranění vybavení a označení vozidla taxislužby pouze v případě vyřazení trvalého a zcela pomíjí případ vyřazení dočasného, při kterém je nutno postupovat stejným způsobem.

Třináctý pozměňovací návrh. V § 35 odst. 3 písmeno h) zní: "h) poruší ustanovení § 21, § 21a odst. 7 nebo § 21b".

Zdůvodnění: Doplněním tohoto ustanovení se rozšíří možnosti postihu provozovatelů taxislužby a příležitostné osobní silniční dopravy.

Čtrnáctý pozměňovací návrh. § 35a včetně nadpisu zní: "§ 35a Návrh na zrušení živnostenského oprávnění.

(1) Dopravní úřad nebo Ministerstvo dopravy podá u příslušného živnostenského úřadu návrh na zrušení živnostenského oprávnění - odkaz na poznámku 5 pod čarou - tomu dopravci, který závažným způsobem porušil podmínky stanovené tímto zákonem, kterými jsou ztráta dobré pověsti nebo ztráta finanční způsobilosti.

(2) Dopravní úřad nebo Ministerstvo dopravy může z důvodu závažného porušení podmínek stanovených tímto zákonem podat u příslušného živnostenského úřadu návrh na zrušení živnostenského oprávnění - odkaz na poznámku 5 pod čarou - tomu dopravci, kterému byla opakovaně uložena pokuta podle tohoto zákona. Pro účely tohoto zákona se opakovaně uloženou pokutou rozumí

a) nejméně třikrát uložená pokuta podle ustanovení § 35 odst. 1 v období posledních pěti let, nebo

b) nejméně dvakrát uložená pokuta podle ustanovení § 35 odst. 2 nebo 3 v období posledních pěti let.

(3) Za závažné porušení podmínek stanovených tímto zákonem je považováno také uložení pokuty podle ustanovení § 35 odst. 4 v období posledních pěti let."

Zdůvodnění: Navržená úprava dává Ministerstvu dopravy nebo dopravnímu úřadu možnost podat návrh na zrušení živnostenského oprávnění. Současná úprava toto neumožňuje, protože prakticky nemůže nastat situace, kdy je dopravci více než dvakrát uložena pokuta a tento dopravce současně ztratí dobrou pověst. Návrh dále odstraňuje současnou neobjektivní situaci ve vztahu k počtu řidičů jednotlivých provozovatelů taxislužby. Rozlišuje počet pokut vzhledem k závažnosti porušení zákona. Omezuje, a tedy zmírňuje možnost návrhu na zrušení živnostenského oprávnění tím, že tuto možnost vylučuje za pokuty starší než 5 let. Zpřísnění se navrhuje u nejzávažnějších porušení zákona o silniční dopravě, a to v souvislosti s přepravou nebezpečných věcí. Vzhledem ke stanovení časového období se odstavec 4 stal zbytečným.

Patnáctý pozměňovací návrh k tomuto zákonu. Za § 36 se vkládá nový § 36a, který včetně nadpisu zní: " 36a Doručování.

(1) Písemnost se doručuje zpravidla poštou. Dopravní úřad nebo Ministerstvo dopravy mohou písemnost doručit i jiným způsobem.

(2) Písemnost se doručuje na adresu trvalého pobytu nebo sídla adresáta; jedná-li se o zahraniční osobu, která zřizuje na území České republiky organizační složku, doručuje se na adresu organizační složky. Jiné osobě se doručuje na adresu trvalého nebo povoleného pobytu v České republice.

(3) Nebyl-li adresát, který je fyzickou osobou, zastižen, uloží se písemnost v místně příslušné provozovně držitele poštovní licence nebo u orgánu obce a adresát se vhodným způsobem vyzve, aby si ji vyzvedl. Nebyl-li na adrese právnické osoby zastižen nikdo, kdo by byl oprávněn písemnost převzít, uloží se písemnost v místně příslušné provozovně držitele poštovní licence nebo u orgánu obce a adresát se vhodným způsobem vyzve, aby si ji vyzvedl. Nevyzvedne-li si fyzická nebo právnická osoba zásilku do tří dnů ode dne uložení, považuje se poslední den této lhůty za den doručení, i když se adresát o uložení nedozvěděl."

Zdůvodnění: Toto ustanovení se nově vkládá z důvodu, že současný postup při doručování písemností, daný obecným právním předpisem, plně nevyhovuje z důvodu jednání mnohých účastníků zejména správních řízení. Odpovídá rovněž obdobné úpravě v živnostenském zákoně, v němž toto ustanovení bylo doplněno novelou z téhož důvodu.

Pozměňovací návrh číslo šestnáct k tomuto zákonu. V § 37 se za odstavec 1 vkládají odstavce 2 a 3, které znějí:

(2) Obecní policie je oprávněna kontrolovat, zda

a) vozidlo taxislužby nebo příležitostné osobní silniční dopravy v provozu je vybaveno doklady předepsanými tímto zákonem,

b) vozidlo taxislužby nebo příležitostné osobní silniční dopravy v provozu je stanoveným způsobem označeno nebo jinak vybaveno,

c) řidič vozidla taxislužby nebo příležitostné osobní silniční dopravy v provozu má ve vozidle doklady předepsané tímto zákonem.

(3) Strážníci obecní policie jsou v rámci dohledu nad stáním motorových vozidel v obci oprávněni nahlédnout do záznamu o provozu vozidla a záznamu o době řízení vozidla a bezpečnostních přestávkách, pokud je tyto doklady podle ustanovení § 3 odst. 2 nebo 3 dopravce povinen vést, a to v případech, kdy je to třeba ke zjištění, který řidič dopravce vozidlo odstavil na místě, kde to je právním předpisem zakázáno."

Dosavadní odstavecë 2 a 3 se označují jako odstavce 4 a 5.

Zdůvodnění: Navržená úprava nově umožňuje provádět kontrolu obecní policii. Jsou tak doplněny existující, v zákoně již uvedené dozorové orgány.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP