(14.20 hodin)
(pokračuje Sýkora)

Policie České republiky, Správa hlavního města Prahy, pověřila vyšetřovatelem majora Ing. Radomíra Točeva.

Komise podala průběžnou zprávu dne 19. prosince 2003 jako bod č. 160, na které jí byla prodloužena na její žádost činnost do 30. června letošního roku.

Předseda komise na základě článku 20 přílohy č. 1 zákona o jednacím řádu vyzval státní subjekty k vydání písemných podkladů. Vyšetřovací spis komise obsahuje k dnešnímu dni 1975 listů. V souladu s jednacím řádem Poslanecké sněmovny byl komisí pořizován zvukový záznam, zápisy a protokoly o výsleších svědků.

Nyní k samotnému postupu vyšetřovací komise.

Základní chronologie kroků vlády před podpisem realizační dohody.

Vláda Miloše Zemana rozhodla o zahájení výstavby dálnice D47 z Lipníka nad Bečvou do Bohumína na státní hranici s Polskem. Podle výpovědí svědků a dostupné dokumentace vzala vláda Miloše Zemana v úvahu následující aspekty, zejména

a) přivést do severomoravského regionu, kde byla a dosud je díky probíhající restrukturalizaci vysoká nezaměstnanost, čítající v současné době více než 110 tis. osob v produktivním věku, dostatečné množství silných strategických investorů, kteří však pro svou investici požadují přítomnost dálnice.

b) V době rozhodování o výstavbě dálnice D47 neměl stát k dispozici dostatek investičních prostředků a podle svědeckých výpovědí proto vláda přistoupila na jedinou možnou variantu výstavby formou spolupráce privátního a veřejného sektoru v rámci současného právního řádu České republiky.

c) Po zveřejnění tohoto záměru, dle svědecké výpovědi, projevily o výstavbu dálnice zájem firmy:

1. Best Communication Group a firma Vinci s podmínkou, že jim vláda České republiky umožní privatizovat letiště Ruzyně.

2. Další firmy, Metrostav, Skanska a firma Strabag, měly zájem pouze o realizaci výstavby bez zajištěného financování.

d) Vláda České republiky usnesením č. 272 ze dne 21. března 2001 vzala na vědomí návrh realizace výstavby D47 a souhlasila se spoluúčastí soukromého a veřejného financování a s výzvou jednomu zájemci - společnosti Housing and Construction - podle § 50 odst. 1 písm. a) zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, a uložila Ministerstvu dopravy a spojů vypsat do 31. května 2001 výběrové řízení na poradenskou agenturu k přípravě smluvních vztahů a zpracovat do 31. prosince 2001 spolu s Ministrem financí návrh smluvních vztahů k realizaci D47.

e) Po celé řadě přípravných jednání, ustavení řídícího výboru a meziresortním připomínkovém řízení vzala vláda České republiky dne 19. června 2002 svým usnesením č. 665 na vědomí dopracovaný návrh smluvních vztahů a způsob financování výstavby dálnice D47.

f) Z pověření vlády byla dne 25. června 2002 ministrem dopravy a spojů podepsána tzv. realizační dohoda mezi Českou republikou a firmou Housing and Construction.

g) Na závěr této části zprávy je nutno uvést konstatování Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ze dne 18. dubna 2002, že vláda České republiky rozhodla o zadání zakázky jednomu zájemci v souladu se zákonem č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek.

Další částí zprávy je stanovisko komise k rozhodnutí vlády zadat projekt jednomu zájemci podle § 50 odst. 1 písm. a) zákona č. 199/1994 Sb.

Vyšetřovací komise shromáždila řadu svědeckých výpovědí týkajících se rozhodnutí vlády o zadání zakázky jednomu zájemci. Z výpovědí svědků před komisí vyplývá, že řada pracovníků z okruhu Ministerstva dopravy a spojů nedoporučovala svým nadřízeným tuto variantu zadání.

Podle výpovědi tehdejšího ministra dopravy doporučil vládě na jejím zasedání dne 21. března 2002 variantu zadání zakázky jednomu zájemci a jako důvody pro tuto variantu uvedl:

1. snahu zorganizovat stavbu dálnice D47 co nejrychleji;

2. neschopnost Ministerstva dopravy a spojů vypsat výběrové řízení;

3. přítomnost investora s jasně formulovanou nabídkou.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP