(16.10 hodin)

Poslanec Walter Bartoš: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, jenom zopakuji to, co jsem zopakoval u předchozích dvou tisků. Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu přijal své usnesení, máte jej pod tiskem 560/1, a v podrobné rozpravě je možné předkládat pozměňovací návrhy jednak k tomuto usnesení a jednak k samotnému sněmovnímu tisku číslo 560. Toť vše z mé strany.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Waltru Bartošovi. Otevírám obecnou rozpravu. Do obecné rozpravy mám jednu přihlášku, a sice od paní poslankyně Zuzky Rujbrové, takže ji prosím, aby se ujala slova.

 

Poslankyně Zuzka Rujbrová: Kolegyně a kolegové, dovolte, abych vás v souvislosti s projednávaným tématem informovala o 26 dopisech, které k dnešnímu dni došly petičnímu výboru této sněmovny a které, i když nemají vysloveně charakter petice, vyjadřují stanovisko k projednávanému návrhu a této problematice obecně a jsou podepsány větším počtem občanů, jejichž názor byste podle mého přesvědčení měli znát.

Vesměs se ztotožňují s článkem Zdeňka Straky z Hodonína nazvaným Šikana a stres ve škole, který byl publikován v časopise Školství a ve kterém se poukazuje na skutečnost, že pedagogičtí pracovníci jsou vystavováni neúměrnému psychickému zatížení, že současná situace ve společnosti mimo jiné kromě pozitivních rysů vede i k nárůstu vulgárností, agresivity, neúcty ke starším a k autoritám i k méně úspěšným a k nezájmu o vzdělání a práci vůbec. V této atmosféře jsou pak pedagogové nuceni denně vzdělávat, vychovávat a plnit celou řadu dalších úkolů, které jsou od nich vyžadovány.

Nebudu vám číst celý tento článek, ale možná by stálo za to upozornit na jeho závěry, ve kterých se obrací pisatel pravděpodobně i na nás. Konstatuje zde, že by bylo vhodné legislativně zakotvit postavení a ochranu pedagogických pracovníků, hranici pro odchod do důchodu stanovit nižší, u mužů na 60 let, u žen přiměřeně podle počtu dětí, vedlejší prázdniny zakotvit jako dovolenou pedagogických pracovníků a v této souvislosti dále pak hovoří o snížení hranice trestní odpovědnosti mládeže, o možnosti přerušit ze studijních důvodů učitelskou praxi na dobu jednoho roku bez ztráty pracovního místa po určité době praxe, deseti, případně patnácti letech, a dalších možných podnětech.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Zuzce Rujbrové. Další přihlášky do obecné rozpravy písemně nemám. Z místa se hlásí pan poslanec Walter Bartoš.

 

Poslanec Walter Bartoš: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, v souladu se svým předchozím vystoupením k sněmovnímu tisku 602 dávám návrh na zamítnutí sněmovního tisku číslo 560.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Pokud nejsou další přihlášky do obecné rozpravy, obecnou rozpravu končím. Povolám všechny, kteří se chtějí zúčastnit hlasování o návrhu, který přednesl pan poslanec Walter Bartoš.

Odhlásím vás, poprosím o novou registraci. Připomínám těm, kteří právě přicházejí, že jsem je odhlásil, tudíž chtějí-li se zúčastnit hlasování, je třeba, aby se přihlásili znovu hlasovací kartou.

Zopakuji také návrh, o kterém dám hlasovat: Pan poslanec Walter Bartoš navrhuje zamítnout návrh tohoto zákona.

 

Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 124. Ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti?

Hlasování skončilo. Ze 150 hlasujících pro 41, proti 96. Návrh na zamítnutí nebyl přijat.

 

My se můžeme pustit do podrobné rozpravy. Mám dvě přihlášky. Jako první vystoupí pan poslanec Josef Smýkal, jako druhý pan poslanec Antolák.

 

Poslanec Josef Smýkal: Děkuji, pane předsedající. Kolegové a kolegyně, pozměňovací návrh k tisku 560, tedy návrhu zákona o pedagogických pracovnících.

Za prvé. Navrhuji v § 16 odst. 1 písm. a) doplnit na konci slova "nebo sociální pedagogiku", v písm. c) navrhuji doplnit na konci slova "nebo sociální pedagogiku" a v písm. d) doplnit za slova "zaměřeném na vychovatelství" slova "nebo sociální pedagogiku", a to opakovaně v obou případech.

Jako zdůvodnění pro všechny tři návrhy dovolte uvést: Návrh vychází z praxe vysokých a vyšších odborných škol, které již dnes vzdělávají studenty v oboru sociální pedagog. Obsah a zaměření studia plně odpovídá kvalifikačním předpokladům pro výkon činnosti, a to vychovatele, pedagoga volného času nebo asistenta pedagoga, a proto by neměl obor sociální pedagogiky mezi uvedenými kvalifikačními předpoklady chybět.

Za druhé. Navrhuji v § 17 odst. 1 písm. a) na konci doplnit slova "nebo sociální pedagogiku", v písm. c) na konci doplnit slova "nebo sociální pedagogiku" a v písm. d) za slova "zaměřeném na pedagogiku volného času" doplnit slova "nebo sociální pedagogiku".

Za třetí. Navrhuji v § 20 odst. 1 písm. a) na konci doplnit slova "nebo sociální pedagogiku" - bude-li schválen návrh z usnesení výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu pod číslem 24, pak je tento návrh nehlasovatelný - a v písm. b) na konci doplnit slova "nebo sociální pedagogiku".

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Smýkalovi. Hovořit bude pan poslanec Antolák.

 

Poslanec Vlastislav Antolák: Vážený pane předsedající, milé kolegyně, milí kolegové, své pozměňovací návrhy jsem sestavil do dvou skupin. V první skupině jsou pozměňovací návrhy směrem k tisku 560, ve druhé skupině jsou to pozměňovací návrhy k tisku 560, ale týkají se usnesení výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu.

K první skupině pozměňovacích návrhů. Dovolím si jenom krátce zdůvodnit pozměňovací návrhy, přesnou citaci předám, takže nebudu vám krátit příliš váš drahý čas, i když se jedná o tak významnou záležitost, jako je školství.

Za prvé. Předkladatelé podle mého soudu částečně podcenili praxi ředitelů škol, a tudíž jako podmínka ustanovení do funkce ředitelů škol všech stupňů byla určitá délka praxe podle mého soudu malá nebo krátká. Osobně považuji praxi a zkušenost za součást kvalifikace.

Ředitelka mateřských škol. Navrhujeme, aby paní ředitelka měla za sebou alespoň tři roky praxe, pan ředitel prvního stupně, případně druhého odděleného stupně rovněž. Pro pana ředitele na základní školu plně organizovanou by bylo dostačující pět let praxe a pro základní školy s prvním a druhým stupněm, základní školy speciální, střední školy, vyšší odborné školy, školská zařízení pro výkon ochranné výchovy atd. navrhujeme sedm let praxe.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP