(15.50 hodin)
(pokračuje Kupčová)

V zákoně č. 3 z roku 2002 Sb., o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností (zákon o církvích a náboženských společnostech), ve znění nálezu Ústavního soudu vyhlášeného pod číslem 4 z roku 2003 Sb., se v § 27 za odstavec 9 doplňuje odstavec 10, který včetně poznámky pod čarou č. 19 zní:

Odstavec 10. Ministerstvo vnitra poskytuje ministerstvu v rozsahu potřebném pro řízení o návrhu na registraci církve a náboženské společnosti, pro řízení o návrhu na přiznání oprávnění k výkonu zvláštních práv a pro potřeby ověření osobních údajů členů orgánů církví a náboženských společností, statutárních orgánů církevních právnických osob a svazů církví a náboženských společností, a to i v elektronické podobě, způsobem umožňujícím dálkový přístup z informačního systému evidence obyvatel - zde poznámka pod čarou číslo 19, kterou cituji: Zákon č. 133 z roku 2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel) ve znění zákona číslo 2 z roku 2002 Sb., zákona č. 320 z roku 2002 Sb., a zákona č. 53 z roku 2004 Sb. - toť tedy poznámka č. 19 pod čarou a pokračuji ve větě - o občanech a cizincích s povolením k pobytu na území České republiky tyto údaje:

a) jméno, popřípadě jména, příjmení, rodné příjmení; datum narození; c) pohlaví;
d) místo a okres narození u občana, popřípadě místo a stát narození cizince a občana, který se narodil v cizině; e) rodné číslo; f) státní občanství, popřípadě více státních občanství;
g) adresu místa trvalého pobytu včetně předchozích adres místa trvalého pobytu; h) číslo a platnost povolení k pobytu, druh pobytu, počátek trvalého pobytu, popřípadě datum zrušení údaje o místu trvalého pobytu nebo datum ukončení trvalého pobytu na území České republiky, a za i) zbavení nebo omezení způsobilosti k právním úkonům.

Dosavadní části 2 až část 17 se přečíslovávají jako část 3 až část 18.

Dovolte mi také krátké zdůvodnění, i když víceméně budu opakovat slova ministra kultury. Podporu návrhu na registraci nové církve a náboženské společnosti mohou na podpisových arších vyjádřit její věřící, kterými mohou být občané České republiky nebo cizinci s trvalým pobytem. Pro ověření jejich osobních údajů jsou třeba údaje uvedené v písmenech a) až h), a to například i jejich pohlaví. Například v dopisech, kterými Ministerstvo kultury oslovuje podepsané, kdy především u cizinců není zřejmé z jejich jména, zda jde o muže, či ženu. Potřebný je i údaj o způsobilosti k právním úkonům, protože návrh na registraci nové církve a náboženské společnosti musí podat jen osoby této způsobilosti nezbavené. Pro ověřování údajů při registraci, ale též pro zapisování do rejstříků vedených podle zákona o církvích a náboženských společnostech, je nutná i adresa trvalého pobytu, bez které by Ministerstvo kultury nemohlo zjišťovat, zda nebyly zneužity osobní údaje občanů nebo cizinců. Tyto případy z registračního řízení na Ministerstvu kultury například v současné době šetří Úřad pro ochranu osobních údajů.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, paní místopředsedkyně. Další přihlášená do podrobné rozpravy je paní poslankyně Soňa Marková.

 

Poslankyně Soňa Marková: Vážený pane předsedo, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych v krátkosti odůvodnila pozměňovací návrhy předložené k sněmovnímu tisku číslo 603, které máte také rozdány na svých lavicích. V pozměňovacím návrhu k části první nám v žádném případě nejde o zamezení možnosti žáků z rodin, které si to přejí, navštěvovat výuku náboženství, i když v Evropě existují státy, které mají tuto problematiku upravenu odlišně, ale o rozsah této výuky prováděné v rámci vzdělávání jako veřejné služby a o její financování.

Vzhledem k tomu, že pozměňovací návrh k sněmovnímu tisku číslo 602 k § 15 předpokládá, že výuka náboženství na školách zřizovaných státem, kraji, obcemi a svazkem obcí bude umožňována jako výuka v rámci nepovinného předmětu, není podle mého názoru nutné, aby podmínkou tohoto vzdělávání bylo pro vyučujícího získání nově zařazované odborné kvalifikace učitel náboženství podle pozměňovacího návrhu k návrhu zákona o pedagogických pracovnících. Navrhuje se proto, aby výuku náboženství na školách zřizovaných státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí nadále vedli duchovní církví a náboženských společností, a to podle dosud platného znění zákona číslo 218/1949.

Je nám známo, že již nyní i duchovní vyučují náboženství na školách v pracovněprávním vztahu, i když jejich činnost je podle zákona číslo 218/1949 hrazena státem z kapitoly kultury ve stejném rozsahu jako u příslušně kvalifikovaných pracovníků příspěvkových organizací. Pozměňovací návrh tedy znamená, že dostatečnou kvalifikací pro výuku náboženství na veřejných školách je absolvování studia teologických věd a že duchovní budou nadále vyučovat podle zákona číslo 218/1949 Sb., tj. zdarma, nebo podle - lépe řečeno v rámci již státem hrazené týdenní pracovní doby. I na školách církevních je náboženství nepovinným předmětem a i tyto školy podle školského zákona naplňují veřejnou službu, viz odkazy na poznámky pod čarou v zákoně o církvích a náboženských společnostech. Vzhledem k charakteru školy a reálnému složení jejich žáků umožňuje však náš návrh na těchto školách působení učitelů náboženství podle návrhu zákona o pedagogických pracovnících i v přímém pracovněprávním vztahu.

Pozměňovací návrh k části 10 znamená sjednocení financování všech škol, které nezřizuje stát, kraj, obec či svazek obcí. Nerovné podmínky financování soukromých a podle dosavadního zákona církevních škol jsou dlouhodobě známé, velkou většinou pedagogické i jiné veřejnosti kritizované a dlouhodobě nedořešené. V případě, že jsou školy nebo školská zařízení zařazeny do školského rejstříku, dostávají v počátku základní dotace. Dotace se zvyšuje stupňovitě až na 100 % příslušného normativu v závislosti na splnění požadovaných podmínek. Podmínky sledují za a) přijatelnost školného čili dostupnost vzdělávání v dané škole, za b) požadavky, zda pedagogický sbor splňuje odborné předpoklady pro přímou pedagogickou činnost a pro řízení školy, za c) poskytování kvalitního vzdělávání, tzn. hodnocení školy Českou školní inspekcí je lepší než dobré, za d) podporu rozvoje nadání a talentu; pokud jde o střední školy, má vydán stipendijní řád. Je zavedena možnost úpravy snížení dotace v případě, že škola neplní podmínky, za kterých jí byla dotace přiznána.

Pozměňovací návrhy k části 15. Tady to znamená jasnou identifikaci škol zřizovaných církvemi a náboženskými společnostmi podle § 6 zákona číslo 3/2002 Sb., tedy střední školy, vyšší odborné školy a zařízení vychovávající duchovní a laické pracovníky.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP