(Jednání pokračovalo ve 14.19 hodin.)

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Vážené paní kolegyně, vážení kolegové. Dovolte mi, abych začala naše odpolední dnešní jednání. Toto jednání zahájíme projednáváním bodu schváleného pořadu schůze, to je bodu číslo

 

31.
Návrh poslanců Martina Římana a dalších na vydání zákona, kterým se mění
zákon č. 216/2002 Sb., o ochraně státních hranic České republiky
a o změně některých zákonů (zákon o ochraně státních hranic)
/sněmovní tisk 611/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

 

Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Dále vám sděluji, že stanovisko vlády jsem obdrželi jako sněmovní tisk 611/1, a poprosím nyní, aby předložený návrh uvedl pan poslanec Martin Říman. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Martin Říman: Děkuji. Vážená paní předsedající, dámy a pánové. Dovolte mi ve stručnosti uvést tuto stručnou a jednoduchoučkou novelu zákona č. 216/2002 Sb., o ochraně státních hranic.

Poslanecká sněmovna se předmětem navrhované změny v praxi už zabývala při debatě o umisťování ochranných prostředků, nebo zábranných prostředků na státní hranici podle tohoto zákona, takže předpokládám, že je známo, o čem je řeč. Nicméně pro úplnost a pro osvěžení paměti připomenu, že novela zákona o ochraně státních hranic opravňuje Policii České republiky umisťovat bezpečnostní prostředky k zabránění nedovolenému překročení státní hranice. Prostředky je policie oprávněna umisťovat do vzdálenosti maximálně 50 metrů od státní hranice. V praxi se ukázalo, že takto striktně upravený limit 50 metrů přináší jisté problémy, zejména co se týče umisťování před obytnými domy občanů České republiky. Tato skutečnost není teoretická, v praxi se na česko-slovenské hranici stala, proto přinášíme - já a navrhovatelé -

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Promiňte, pane poslanče. Já poprosím naše kolegy - chápu, že je po polední pouze a že si ještě sdělujete nějaké informace, ale jednání bylo řádně zahájeno a já v tuto chvíli žádám všechny kolegy a všechny kolegyně, aby se věnovali programu, který právě projednáváme.

 

Poslanec Martin Říman: Děkuji. Budu pokračovat. Už jen několik vět. Proto je navržena tato novela, která polici ve výjimečných případech zvláštního zřetele s ohledem na terénní konfiguraci terénu umožňuje umisťovat tyto bezpečnostní prostředky, tyto zábrany, i ve větší než padesátimetrové vzdálenosti od státní hranice. To je smysl tohoto návrhu.

Procesně bych chtěl k tomu sdělit několik věcí. V důvodové zprávě není zdůrazněno tak, jak si to vyžaduje jednací řád, že navrhuji projednávání ve zkráceném řízení podle § 90. Tato skutečnost je uvedena pouze v průvodním dopise předsedovi Poslanecké sněmovny Zaorálkovi, z čehož zřejmě organizační výbor nebo organizační pracovníci sněmovny dospěli k názoru, že to má být podle "devadesátky", a uvedli to v návrhu bodníku programu, který máme k dispozici. Já musím konstatovat, že důvodová zpráva to neobsahuje, proto podle jednacího řádu nelze § 90, tedy zkrácené čtení, uplatnit, a tudíž jej také neuplatňuji.

Nicméně v rozpravě navrhnu zkrácení lhůty k projednání ve výborech o 40 dnů vzhledem k tomu, že se jedná skutečně o velmi jednoduchou a zdá se, že i napříč politickým spektrem bezproblémovou novelu, a to proto, aby druhé a třetí čtení mohlo proběhnout již na červnové schůzi Poslanecké sněmovny.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP