(11.10 hodin)
(pokračuje Vojíř)

A dokonce je to tak, že ať už smluvně, či nesmluvně, je tam mechanismus, jak vyřešit zaplacení takové dodávky. Netýká se pouze takříkajíc černého odběru. Toto je nové ustanovení a bude zapotřebí jej podrobit určitě diskusi, abychom se v té věci nedopustili nějaké chyby, která by následně poté umožňovala nějaký nekalý obchod.

Co se týče v tomto případě míněno Ministerstva průmyslu a obchodu, nově se zavádí agenda, kdy ministerstvo bude řekněme z pohledu makroekonomických ukazatelů nebo makrotechnických ukazatelů informovat Evropskou komisi tak, aby se daly koordinovat kroky, které právě na volném otevřeném evropském trhu musí být sladěny, a doufám, že v nějakém časovém horizontu dokonce sjednoceny.

Poměrně významně je přepsána a upravena část regulace, a tudíž logicky postavení Energetického regulačního úřadu. Předem tady avizuji, že toto bych chtěl podrobit velmi důkladné diskusi, neboť jsem nadále přesvědčen, že regulováno má být pouze to, co má buď výhradní, dominantní, nebo dokonce monopolní postavení, nebo ať už jde o výrobu či služby, ale to, co případně může být realizováno na volném trhu a můžou si v oblasti konkurovat dodavatelé, ať už produktu nebo služby, tak regulováno býti nemá. Neboli pravomoci Energetického regulačního úřadu mají být přiměřené a nemá se stát, že trh bude přeregulován neboli že postavení regulačního úřadu bude tak silné, že se de facto skoro bez něj nehneme. To je další věc.

Rovněž se nově zavádí nový § 25a, to je myšlenka, která rovněž vychází z direktivy Evropské unie. Je to takzvaný unboundling neboli oddělení alespoň řízení v distribučních soustavách od nadřazených jednotek, neboť tady má dojít skutečně k tomu, což si myslím, že je správné, aby byla oddělena činnost přenosu, následně distribuce od výroby a služeb, protože v České republice byl přijat model regulovaný přístup třetích stran. Z toho plyne, že regulována je cena v oblasti přenosu a regulována je cena v oblasti distribuce. Není regulována na výrobě a není regulována v oblasti služeb. Proto tyto činnosti mají být odděleny, ale samozřejmě není možné zasáhnout do vlastnické struktury, tak alespoň zákon říká, že to má být takříkajíc účetně a manažersky odděleno, tato činnost.

Rovněž jsou řekněme poměrně výrazně přepsány povinnosti a činnost operátora trhu s elektrickou energií. Řekl bych, že v drtivé většině je to přepsáno v logice věci, neboť díky praxi, která ukázala určité potřeby, je nutné na to reagovat tak, aby především operátor trhu mohl skutečně sehrát svou důležitou roli, a to je role, kdy má být schopen zjistit, jaké jsou okamžité potřeby na trhu s elektrickou energií a jaká je spotřeba a mezitím jaká je dodávka. Protože když toto by někdy bylo ve velké disharmonii, tak to jsou pak většinou případy oněch neslavných výpadků energií neboli zase, jak někdo používá cizí slovo, blackoutu. Myslím si, že to není na závadu. Ale je to přepsáno poměrně výrazně. Bude zapotřebí velmi citlivě se podívat na tuto oblast, abychom nedali zase jakýsi moc silný nástroj tentokrát třeba operátorovi trhu na to, aby ovlivňoval jednotlivé hráče na volném v tomto případě elektrotechnickém trhu.

Dále je rovněž rozšířen § 50, týkající se smluvních podmínek. Myslím si, že je dobře, že jsou vydefinovány určité podmínky v zákoně, protože přece jenom smlouva o objednávce a následně dodávce elektrické energie není tak úplně jednoduchou obchodní smlouvu a musí být pamatováno na to, jak se to chová, když klient bere víc, než má zasmluvněno, jak se to bude chovat, když neodebral to, co má zasmluvněno, nebo došlo k nějaké situaci, kterou mohl ovlivnit, nebo nemohl ovlivnit. Případů je mnoho. Poté se někde velmi složitě řeší právě tzv. odchylky od sjednaného odběru a mohou nastávat složitosti v tom, kdo za co může, a kdo tedy tudíž má potom zaplatit nejen cenu samotnou energie, ale případně i sankce.

Co se týče druhé kapitoly, tak celá druhá kapitola se věnuje oblasti plynu a otevírání trhu s plynem. Tady musím říci, že původní zákon rovněž už pamatoval na to, že bude trh s plynem otevírán postupně, nicméně v menších krocích, než teď je obsaženo v novele zákona. V novele zákona jsou tři kroky s tím, že otevírání trhu se zrychluje a v podstatě se zrychluje o jeden rok. Jinak oblast plynu právě v otázkách, které jsou velmi podobné s oblastí elektroenergetiky, samozřejmě kopíruje poznatky, které byly získány v elektroenergetice, anebo například se právě i zde implementuje ona evropská směrnice, teď myslím, že je to první, to znamená 54/2003.

Závěrem mi dovolte, vážené dámy a pánové, říci, že si myslím, že bychom měli zvážit ještě dvě myšlenky. První myšlenka je, a původní zákon na tuto myšlenku určitým způsobem pamatoval, v novele zákona je rovněž jistý odkaz na to, že si ministerstvo uvědomuje, že v České republice je poměrně mnoho energetických zdrojů vybavených kogenerační jednotkou a samozřejmě že toto stálo nějaké investice. Musím říci a jsem o tom hluboce přesvědčen, že v takovýchto zdrojích je prvotní surovina, v tomto případě jde většinou o hnědé uhlí, spalována s mnohem vyšší účinností právě proto, že nejenže získám potřebné teplo na vytápění určitých aglomerací, ale zároveň získávám elektrickou energii, kterou bych měl dodávat do sítě.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP