(18.10 hodin)
(pokračuje Gross)
Z hlediska zákona to formálně nevadí, neodporuje, protože jedna věc je skutečné bydlení a druhá věc je trvalý pobyt, tak jak o něm hovoří zákon. Zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel, uvádí, že místem trvalého pobytu občana v době jeho narození je místo trvalého pobytu jeho matky. To je ve většině případů, samozřejmě pokud se rodiče nedohodnou jinak. To také zákon umožňuje. V dalším odstavci tohoto paragrafu je ustanoveno, že pokud nelze zjistit místo trvalého pobytu občana, je tedy na mysli v tuto chvíli matka, tak se rozumí místem trvalého pobytu sídlo ohlašovny, tedy matriky, v jejímž územním obvodu se narodil. V případě, že se občan narodil v cizině, je místem trvalého pobytu sídlo zvláštní matriky v Brně. To je dáno ze zákona.
Ustanovení § 10 odst. 5 zákona o evidenci obyvatel dále uvádí, že pokud byl údaj o místu trvalého pobytu úředně zrušen, to jsou případy, o kterých hovořil kolega Kohlíček, tak je místem trvalého pobytu sídlo ohlašovny, v jejímž územním obvodu byl občanovi trvalý pobyt úředně zrušen. To je v uvozovkách evidenční trvalý pobyt, který musí být ze zákona takovýmto způsobem stanoven.
Je zapotřebí nahlížet i na kontext jiných právních předpisů. Například zákon č. 328/1999 Sb., o občanských průkazech, ve znění pozdějších předpisů, ve kterém je v ustanovení § 3 odst. 2 písm. a) taxativně uvedeno jako jeden z povinných údajů zapisovaných do občanského průkazu jako údaj o trvalém pobytu. To znamená, že je zapotřebí, aby každý občan České republiky, který má občanský průkaz, tento údaj měl v občanském průkaze zaznamenán. A to, o čem zde hovoříme, to znamená občané, kteří se z nějakých důvodů, ať již těch, že se nedal zjistit trvalý pobyt matky, nebo z důvodu, že bylo zrušeno místo trvalého pobytu, tak aby tento údaj v občanském průkazu byl uvedený. Protože samozřejmě je zapotřebí, aby existovalo nějaké místo, kde je možno předpokládat největší míru pravděpodobnosti, že tento občan bude zastižen. Samozřejmě, že s tím mohou být spojeny problémy, nicméně pokud se naráží na občany, kteří se na obecním úřadu objeví jednou za měsíc, jednou za čtvrt roku pro vyplácení sociálních dávek, jak bylo uvedeno v interpelaci, tak je jasné, že pokud někdo má blízko k tomu, aby věděl, kde dotyčný člověk skutečně fakticky se zdržuje, tak je to ten úřad, na nějž se alespoň v nějakých intervalech pravidelně tento člověk dostavuje. Uvádím tu souvislost se zákonem o občanských průkazech i z toho důvodu, že samozřejmě občan se musí občanským průkazem prokazovat při řadě řízení, která pro jeho běžný život jsou velmi důležitá, ať již jde o různé úřední záležitosti, ale i soukromé záležitosti, jak je třeba při nástupu do pracovního poměru a tak podobně.
Odpověď na otázku, zda nevadí, že budova není kolaudována. Skutečně to podle našeho názoru nevadí, protože se tím nemyslí, že osoba tam fakticky bydlí, ale myslí se tím tento, já bych to nazval evidenční trvalý pobyt, který si myslím, že vytváří předpoklady k tomu, aby byla zvýšena pravděpodobnost, že osoba, kterou obtížně lze dohledat, protože nemá trvalý pobyt fyzicky v místě, kde skutečně žije, tak aby bylo možno se této osobě dostat na stopu, pokud třeba ve vazbě na první otázku, kterou kolega Kohlíček položil, vůči osobě je vedeno exekuční řízení.
Tolik asi v tuto chvíli lze odpovědět na tyto otázky. Nevím, co k tomu budu více dodávat. Ale jsem zvědavý na doplňující otázku.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Tak jsme zvědavi, co nám pan poslanec Kohlíček sdělí v jedné minutě svého času.
Poslanec Jaromír Kohlíček: Já bych s dovolením trošičku extendoval celou tu záležitost. Je řada našich takřka spoluobčanů, kteří jsou například bezdomovci nebo kteří zde žádají o azyl. U nich je v řadě případů velký problém, protože sice podle mezinárodních smluv mají právo zde pobývat, pokud je jim třeba azyl přiznán, tak mají dokonce i nějaké doklady. Ale problémem je zjistit takového občana a vymoci z něj právě úhradu za poskytnuté služby, ať už je to třeba jízdné nebo cokoliv jiného. Tam bych se chtěl zeptat, pane ministře, jak tady budeme postupovat. Protože těchto občanů nám stále přibývá, stejně jako těch občanů, kteří mají sice trvalý pobyt, ale jako by nám zmizeli z jakékoliv evidence.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane poslanče, hovořit bude pan ministr Gross.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Vážený pane místopředsedo, poslanci, protože poslankyně tady není, já nesouhlasím s poslední větou. To je zapotřebí upřesnit. Protože není to tak, že by nám zmizeli z evidence. Ti lidé samozřejmě evidováni jsou. To neznamená, že když někdo ztratí místo trvalého pobytu, že není veden v registru obyvatel České republiky. To neznamená, že když je někdo azylant a nemá místo trvalého pobytu, že není veden na seznamu žadatelů o udělení azylu v České republice. Ty osoby samozřejmě jsou evidovány. Pokud můžu hovořit za azylanty, tak se snažíme s těmi lidmi udržovat kontakt. Samozřejmě někdy dochází k porušení pobytového režimu, dochází někdy k porušení povinností, které se vztahují i na žadatele o azyl. A pak je třeba velmi obtížné od osoby něco vymoci. Nicméně má to nějaký následek a má to nějaké sankce. Jednou z těch sankcí, a to nám umožňuje azylový zákon, že vůči této osobě je azylové zařízení zastaveno, anebo je to jeden z důvodů, proč azylové řízení nedopadne podle žádosti uchazeče o azyl.
Nevidím to úplně tak beznadějně, bezradně. Samozřejmě největší problém je, a to skutečně existuje tento problém, když se narazí na osobu, která nic nemá, která nikde nebydlí, protože jí nelze nic vzít. Protože když někdo bydlí nebo přespává někde v křoví, v zimních měsících v kanále, tak samozřejmě je obtížné této osobě něco vzít, vůči ní ani mnou doporučená exekuční cesta prostě možná není. Nicméně to je jev, se kterým se musíme v tuto chvíli smířit jako s daní za to, jaké sociální podmínky v České republice existují, a že takoví lidé existují, to je prostě holý fakt.
Nicméně to, co bylo předmětem interpelace, to znamená záležitosti občanů, kteří mají trvalý pobyt na obecním úřadě, respektive v místě sídla matriky, tak ve většině případů vůči těmto občanům lze dovodit i majetkovou zodpovědnost. Protože v mnoha případech jsou to lidé, kteří třeba nemají sice formálně trvalý pobyt, ale jsou někde v podnájmu nebo jsou to osoby, které s někým sdílejí společnou domácnost. Mají tam svůj majetek. A bylo mnoho případů, když exekuční řízení vůči těmto osobám probíhalo. A ten, komu bylo dluženo, v mnoha případech to byly městské úřady, obecní úřady, tak se svých prostředků zpátky pomocí exekuce dobral.
Neříkám, že problém neexistuje, ale není to podle mého názoru zdaleka tak beznadějnou záležitostí. Problém samozřejmě, jak říkám, bezdomovců, ten existuje, ale to je trochu jiné téma nežli téma osob, které mají trvalý pobyt na radnicích takto ze zákona určen.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane ministře. Dále by měla následovat interpelace paní poslankyně Aleny Páralové na pana ministra Zdeňka Škromacha, ale jsou ve shodě v tom, že paní poslankyně podá písemnou interpelaci.
Prosím pana poslance Zbyňka Novotného, aby využil času a interpeloval v tuto chvíli nepřítomného, a obávám se, že ze zdravotních důvodů, pana ministra obrany Kostelku. Nicméně dvě minuty jsou vaše.
***