(15.00 hodin)
(pokračuje Doležal)

Dalším pozměňovacím návrhem je opět pozměňovací návrh k vládnímu návrhu, a to navrhuji následující: Z ustanovení § 75 odst. 2 vládního návrhu zákona o DPH vypustit druhou a třetí větu. Z první věty ponechat text: "Plátce nemá dále nárok na odpočet daně při technickém zhodnocení osobního automobilu". Ve čtvrté větě tohoto usnesení vypustit výraz "však".

Krátké zdůvodnění. Jde o opatření v plném souladu se šestou směrnicí Evropské komise o DPH ze 17. května 1977, která umožňuje, aby plátce DPH, jehož uskutečněná zdanitelná plnění podléhají DPH na výstupu, uplatnil plný nárok na odpočet DPH zaplacené v ceně svých vstupů, tedy i při pořízení majetku včetně osobního automobilu, který je používán k podnikání. V dnešní době nelze aplikovat na podnikatelské vozy ustanovení této směrnice, která zakazuje odpočet DPH na vstupu u zboží a služeb luxusních či určených k zábavě. Osobní automobil je dnes nezbytným prostředkem k naplňování podnikatelských záměrů v podstatě u každého ekonomického subjektu. Navrhovaným opatřením by se naše úprava DPH přiblížila úpravám v praxi nepřímého zdanění většiny zemí Evropské unie.

Přijetí navrhovaného ustanovení by bylo pozitivním signálem politické reprezentace podnikatelům včetně malých a středních podniků, a to v době, kdy jim jsou adresována jiná daňová opatření problematizující daňový rámec podnikání. Pokud by navržené opatření nebylo přijato, prohloubila se dále nerovnováha v podmínkách pro podnikání v České republice ve srovnání se zeměmi Evropské unie i se státy přistupujícími k Evropské unii včetně sousedních. Jsem přesvědčen o tom, že přijetí navrženého opatření by podpořilo i odbyt osobních automobilů, a tím pádem i výnos z jiných daní.

Dalším mým pozměňovacím návrhem je pozměňovací návrh k usnesení rozpočtového výboru a jedná se o úpravu kódu v příloze č. 1 seznamu zboží podléhajícího snížené sazbě. Jedná se o knihy, brožury apod., neboli periodický tisk. Já se domnívám, že těchto pozměňovacích návrhů zde zazní více, takže já se jenom pokusím načíst variantu, kterou pan ministr dokonce písemně vydavatelům přislíbil, že bude ve vládním návrhu.

Kód Mx 49 - Knihy, brožury a periodický tisk, kde reklama nepřesahuje 50 % plochy, obrázková alba, obrázkové knihy, předlohy ke kreslení a pro děti hudební tištěné či rukopisné kartografické výrobky všech druhů včetně atlasů, nástěnných map, topografických plánů a globusů, kromě tiskovin plně nebo podstatně určených k reklamě.

Další můj pozměňovací návrh je pozměňovacím návrhem k pozměňovacímu návrhu rozpočtového výboru a jedná se o DPH týkající se stravovacích a ubytovacích služeb. Mám zde čtyři varianty.

První varianta. V příloze 2, Seznam služeb podléhajících snížené sazbě, se doplňuje: Služby stravovací zařazené v SKP 55 vyjma podávání alkoholických nápojů a prodeje tabákových výrobků.

Varianta 2. Bod 1 v příloze 2, Seznam služeb podléhajících snížené sazbě, se doplňuje: Služby stravovací zařazené v SKP 55 vyjma podávání alkoholických nápojů a prodeje tabákových výrobků.

Za druhé. V § 111 - Přechodná ustanovení - se doplňuje nový odstavec, který zní: Snížená sazba daně pro služby stravovací zařazené v SKP 55 vyjma podávání alkoholických nápojů a prodeje tabákových výrobků se uplatní pouze do 31. 12. 2004.

Varianta 3. V příloze 2, Seznam služeb podléhajících snížené sazbě, se doplňuje: Služby ubytovací a stravovací zařazené v SKP 55 vyjma podávání alkoholických nápojů a tabákových výrobků.

Varianta 4. V příloze 2, Seznam služeb podléhajících snížené sazbě, se doplňuje: Služby ubytovací a stravovací zařazené v SKP 55 vyjma alkoholických nápojů a prodeje tabákových výrobků.

Za druhé. V § 111 - Přechodná ustanovení - se doplňuje nový odstavec, který zní: Snížená sazba daně pro služby ubytovací a stravovací zařazené v SKP 55 vyjma podávání alkoholických nápojů a prodeje tabákových výrobků se uplatní pouze do 31. 12. 2004.

Zdůvodnění: Stravovací služby byly do snížené sazby přeřazeny v roce 2000 a to vedlo k velkému rozvoji do té doby utlumeného oboru služeb. Padesát procent podniků výrazně investovalo do modernizace, zvýšení kvality a hygienických standardů. Takřka 30 procent podniků snížilo ceny. Zpětné zařazení do základní sazby povede k vynucenému zvýšení cen, a v důsledku tedy k uzavření provozoven a propouštění, resp. nezaměstnanosti, zejména v oblastech mimo velká města - odhady jsou v tisících pracovních míst - ztrátě motivace investovat v oboru, resp. přesun aktivit do laciných a nekvalitních služeb, k celkovému zhoršení kvality služeb. Za další: k vyšším nárokům na státní rozpočet, podpora v nezaměstnanosti, řešení regionální problematiky včetně investic s příspěvkem fondu Evropské unie a oslabení příjmové stránky rozpočtu. Za další: omezení sociálně preferovaných služeb stravování v podnikových zařízeních, nemocnicích a školních jídelnách. Za další: poškození cestovního ruchu jako preferované rozvojové aktivity, zejména v ekologicky slabších regionech s nižší kupní sílou. Za další: poškození turistického ruchu. Oslabení pozice České republiky jako spojence při prosazování nižší sazby v Evropské unii.

V souvislosti s legislativou Evropské unie, ačkoliv současná legislativa Evropské unie neumožňuje zařazení stravovacích služeb do snížené sazby v EU, probíhá intenzivní diskuse o změně tohoto pravidla. K jeho zachování není žádný objektivní důvod, neboť snížená sazba nijak nepoškozuje jednotný trh a změna nebyla přijata jen kvůli vnitropoliticky motivovanému odporu Německa. V posledních měsících byli podnikatelé ujišťováni, že vláda vynaloží veškeré úsilí, aby napravila chybu z doby, kdy nebyla vyjednána výjimka. Tato pozice byla opuštěna ještě v průběhu jednání s Evropskou unií, kde snaha některých států umožnit nižší sazbu dosud trvá a otázka nebyla uzavřena - viz jednání Rady ministrů financí dne 10. února 2004. Její projednání může trvat do léta letošního roku. Avšak i kdyby tato jednání nevedla rychle k pozitivnímu závěru, vždy existuje možnost pokusit se vyjednat výjimku dodatečně, podobně jako to učinilo v 90. letech Portugalsko. Sankce EU nepřijdou na řadu dříve než koncem roku 2004, a proto nic nebrání tomu, aby v současné době byla snížená sazba ponechána, jak předpokládal původní vládní návrh. Takový postup neoslabí, naopak posílí pozici České republiky jako státu, který dokáže stát za svými zájmy. Tomu všichni v Bruselu dobře rozumí.

Sníženou sazbu EU na základě výjimek využívá v plném rozsahu 8 z 15 zemí. Dalších 5 ji uplatňuje na tzv. jídlo přes ulici a 4 kandidátské státy si vyjednaly výjimku. To jen pro informaci.

Nenalezne-li sněmovna shodu na ponechání snížené sazby na stravovací služby na dobu blíže neurčenou, lze doporučit aspoň další varianty umožňující alespoň více času na přípravu na dopad zvýšené sazby.

Další pozměňovací návrh je podáván k návrhu rozpočtového výboru.

Varianta 1. V příloze 1, Seznam zboží podléhající snížené sazbě, se k číselným kódům podle harmonizovaného systému popisu číselného zboží prvního odstavce doplňuje skupina 18, čokoládové výrobky, a dále se ze seznamu kódů označených výrazem mimo zboží zařazené do číselných kódů vypouští položka 1704, cukrovinky.

Varianta 2. V příloze 1, Seznam zboží podléhajícího snížené sazbě, se k číselným kódům podle harmonizovaného systému popisu číselné zboží prvního odstavce doplňuje skupina 18, a dále se ze seznamu kódů označeného výrazem mimo zboží zařazené do číselných kódů vypouští položka 1704.

Za další. V § 111 - Přechodná ustanovení - se doplňuje nový odstavec, který zní: Snížená sazba daně pro skupinu zboží 18 dle přílohy 1, Seznam zboží podléhajícího snížené sazbě, platí do 31. 12. 2004.

Krátké zdůvodnění: Čokoládové výrobky se v Evropské unii standardně považují za potraviny. Čokoládové výrobky nejsou především určeny pro děti a v EU rozhodně nejsou považovány za luxusní zboží.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP