(18.10 hodin)
(pokračuje Sobotka)
Vláda následně tato kritéria sdělí České konsolidační agentuře. To je výsledek včerejšího jednání vlády.
Já jsem pro toto usnesení vlády hlasoval a domnívám se, že je to vhodný postup vypořádání celé kauzy. Myslím si, že pokud konsolidační agentura zajistí, aby v představenstvu společnosti byli převážně lidé nominovaní na popud České konsolidační agentury, a nikoliv na popud minoritních akcionářů ABA, to znamená, aby tam alespoň byli tři z pěti takto nominovaných, tak by se celá situace měla uklidnit, a myslím si, že už poté nebude možné vznášet argumenty, které se týkají toho, že Česká konsolidační agentura určitým plíživým způsobem může ztrácet vliv na tuto společnost, kterou kontroluje. Já doufám, že nebude trvat dlouho období, ve kterém Česká konsolidační agentura vykonává vlastnická práva ve společnosti ABA, že se podaří velmi rychle zrealizovat veřejné výběrové řízení a tuto společnost prodat.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Táži se pana poslance, zda chce položit doplňující otázku. Ano, je tomu tak. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Vladimír Doležal: Děkuji. Pane ministře, za prvé jsem neřekl, že Ministerstvo financí vede kampaň. Řekl jsem, v souvislosti s mediální kampaní.
Za druhé jste neodpověděl ani na jednu moji otázku. Pokusím se zopakovat aspoň zásadní: kde ztrácel v ABA stát vliv, proč navrhovalo Ministerstvo financí prodej přímému zájemci a co je tak důležitého na ABA, že Ministerstvo financí zpracovalo pro vládu materiál o přímém prodeji.
Na závěr. O účasti v orgánech ABA bylo Ministerstvo financí informováno a já bych hrozně nerad tady probíral, kdo a jak nehovoří pravdu o tom, že s ním o tom hovořeno bylo, nebo nebylo. Jinak zástupce Ministerstva financí je přítomen jednání dozorčí rady konsolidační agentury, takže ví a zná materiály, takže ví, kdo bude kde zastoupen. To, co jste tady řekl, jste řekl poprvé a nikdy jste konsolidační agentuře nesdělil, že si to přejete tak či onak. Pouze zpětně až po tomto mediálním výbuchu. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Slovo má místopředseda vlády a ministr financí pan Bohuslav Sobotka.
Místopředseda vlády a ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji. Musím říci, že jsem adresoval představenstvu České konsolidační agentury dopis před několika dny, ve kterém jsem se vyjádřil k tomu, jakým způsobem by měla být agentura zastupována v ovládaných společnostech. To je první věc.
Druhá věc. Domnívám se, že problém byl v zásadě nastartován v okamžiku, kdy dozorčí rada rozhodovala o zastoupení v představenstvu agentury, resp. společnosti ABA, a upřednostnila před zaměstnancem agentury, kterého navrhovalo představenstvo, zástupce minoritních akcionářů společnosti. To znamená, to složení představenstva společnosti ABA podle mého názoru mohlo být pozitivněji ovlivněno z hlediska posílení vlivu konsolidační agentury na tuto společnost.
Jinak musím říci, že tato společnost není žádným způsobem výjimečná. Samozřejmě tato společnost může být prodána na základě vícekriteriálního veřejného výběrového řízení, a to, že vláda se zabývala způsobem prodeje této společnosti, bylo způsobeno určitými pochybami, které řada členů vlády měla při sledování způsobu, jakým si počíná dozorčí rada a konsolidační agentura vůči společnosti ABA.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. S další interpelací vystoupí pan poslanec Walter Bartoš, který bude interpelovat ministryni školství paní Petru Buzkovou. S největší pravděpodobností je tato interpelace dnešního večera poslední, nicméně pro případ, že by tomu tak nebylo, jako další by se připravila paní poslankyně Zuzka Rujbrová.
Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Walter Bartoš: Děkuji. Paní předsedající, vážená paní ministryně, vážené dámy a pánové, moje interpelace se týká výběrových řízení, která jsou v gesci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.
Případ první. Akademie výtvarných umění, rekonstrukce a dostavba moderní galerie. Při realizaci byly v rozporu s projektem bez souhlasu správce programu a bez projednání s Ministerstvem financí realizovány aktivity, aniž bylo zajištěno jejich financování, a z toho některé investiční akce nebyly předmětem příslušného programu. Přestože první náměstek pan Pícl konstatuje, že bylo jednáno v rozporu se zákonem, jiné řešení by prý znamenalo - cituji jeho dopis - větší finanční dopad do státního rozpočtu nebo nepřiměřený dopad do možnosti fungování vysoké školy. V důsledku bylo poté navrženo uvolnit z rozpočtové rezervy ministerstva školství přibližně 23,5 mil. korun na dofinancování.
Ptám se za prvé, vůči komu a jak byla vyvozena odpovědnost, a za druhé, kdo a jak nahradí škody vzniklé neplánovaným vyplacením prostředků z rozpočtové rezervy na neplánované a neschválené akce Akademie výtvarných umění, o kterých nebylo informováno Ministerstvo financí.
Teď případ druhý. Rekonstrukce školicího střediska Tatranská Štrba. Původně byla výzva na realizaci rekonstrukce zaslána jistým pěti firmám, ale z nějakého důvodu bylo výběrové řízení ještě v průběhu zastaveno. Vzápětí byla výzva doručena jiným firmám.
Ptám se tedy paní ministryně, kdo a proč rozhodl o nestandardním zastavení výběrového řízení před jeho vyhodnocením, za druhé, kdo a proč rozhodl o zaslání výzvy právě firmě Geosan Group, jež je vyšetřována pro podezření z korupce při veřejných zakázkách. Za třetí, jaké výjimečné konkrétní důvody vedly ministerstvo k rozhodnutí, aby ve výběrovém řízení byla vybrána právě firma Geosan Group, která figuruje v korupčním skandálu.
Toť vše.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Slovo má ministryně školství paní Petra Buzková.
Ministryně školství ČR Petra Buzková: Vážená paní předsedající, vážený pane poslanče Bartoši, dámy a pánové, tématem této interpelace, tak jak byla uvedena na seznamu interpelací, jsou výběrová řízení prováděná na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy. Vzhledem k tomu, že pan poslanec Bartoš odmítl specifikovat podrobněji téma této interpelace, nemůže samozřejmě počítat ani s podrobnější a konkrétnější odpovědí. Pokud by o konkrétní odpověď stál, jsem připravena odpovědět písemně, ale předpokládám, že ani pan poslanec Bartoš nepředpokládá, že znám z hlavy a bez jakékoliv přípravy dopodrobna každý spis, který se v investiční oblasti na ministerstvu školství nachází. Tudíž tvrzení, která zde pan poslanec Bartoš přednesl, nemohu ani potvrdit, ale ani vyvrátit. Bezesporu jsou to tvrzení vážná, kterými se budu zabývat.
Každopádně bych zde ráda uvedla několik skutečností. Za prvé. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy jako správce rozpočtové kapitoly v jednotlivých rozhodnutích postupuje plně v souladu s vyhláškou Ministerstva financí č. 40/2001 Sb., o účasti státního rozpočtu na financování programu reprodukce majetku. Nedílnou součástí jednotlivých rozhodnutí jsou pravidla a další podmínky při čerpání výdajů státního rozpočtu. Za organizování a průběh výběrových řízení je zodpovědný zadavatel. Zákon o zadávání veřejných zakázek č. 199/1994 Sb., ve znění pozdějších předpisů, v § 2 přesně vymezuje, které subjekty jsou povinny postupovat podle jeho ustanovení. Zvláštní skupinu zadavatelů tvoří rozpočtové a příspěvkové organizace zřízené ústředními orgány, to znamená MŠMT.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy se zúčastňuje výběrových řízení v souladu s § 28 odst. 1 písm. d) a § 31 zákona č. 199/1994 Sb., vzhledem k tomu, že z jeho rozpočtu se provádí zcela anebo zčásti úhrada veřejných zakázek. Vzhledem k tomu, že rozsah veřejných výběrových řízení v rámci kalendářního a rozpočtového roku je velmi obsáhlý, akce zhruba od 5 mil. korun do 30 mil. korun bez DPH a akce spadající do pojmu obchodní veřejná soutěž, to znamená nad 30 mil. korun, MŠMT vstupuje do těchto výběrových řízení v rámci metodických pokynů, kdy se provádí kontrola dodržování příslušného zákona. V případě zjištění porušení zákona č. 199/1994 Sb. MŠMT vyzve zadavatele k nápravě, popř. ke zrušení soutěže a stanovení dalšího postupu tak, aby nezanikla možnost uvolnění výdajů státního rozpočtu.
***