(10.30 hodin)
(pokračuje Šimonovský)
Tato cena zohledňuje veřejný zájem na další podnikatelské činnosti navržených vlastníků a zohledňuje také nezbytné investice, které se očekávají, že noví vlastníci budou s tímto majetkem mít - zejména se jedná o zajištění stavebních úprav, které umožňují zavedení režimu, který po přistoupení ČR k Schengenské dohodě bude vyžadovat investice zhruba ve výši stovek milionů korun. S touto iniciativou a s těmito požadavky tento návrh zákona je v rozporu právě proto, že vláda se rozhodla pro exekutivní výčet majetku, který by měl přejít na tato letiště.
Já děkuji za pochvalná slova o podniku Česká správa letišť, která konstatovala, že má tento podnik naprosto v pořádku účetnictví na jednotlivých pracovištích, nebo jednotlivých součástech podniku. Já při zpracování privatizačního projektu nemám až tak takovýto globální pohled, který by byl takto jednoznačně kladný. Skutečně se dochází při vyčleňování majetku, nebo došlo se při vyčleňování majetku ke spoustě problémů, které je potřeba ještě dořešit.
My jsme ve vládě přijali harmonogram, který ukládá Ministerstvu dopravy tento projekt předložit do konce měsíce ledna na Ministerstvo financí. Chci vás informovat o tom, že tento termín byl splněn. Na Ministerstvu financí se nyní dopřesňují právě ty majetkové specifikace, o kterých jsem hovořil. Právě to je podle mého názoru nejvážnější problém návrhu zákona, který jinak po přečtení je velmi kvalifikovaný a myslím si, že pokud by sněmovna zvážila, že je možné o tomto návrhu zákona hovořit ještě ve výborech a připravit na tento návrh reakci na úskalí, která podle mého názoru tento zákon řeší příliš ideově, tak jistě by to bylo přínosné.
Z tohoto titulu já nepodporuji zkrácený režim, jestli si to mohu dovolit, vážená sněmovno, projednávání tohoto zákona. Myslím si, že nás čeká diskuse nad tímto návrhem. Ani tento zákon neodsuzuji - jak jsem řekl, je kvalifikovanou normou. Pokud by vláda z nějakého důvodu v dubnu, kdy má odevzdat Ministerstvo financí privatizační projekty na rozhodnutí do vlády, pokud by z nějakého důvodu nerozhodla, tak jistě tato norma bude po určitém obohacení o specifikace majetku a řešení problémů, které jsou zde naznačeny, dobrým východiskem pro záměr regionalizace České správy letišť. Domnívám se, že by bylo pro Ministerstvo dopravy velmi užitečné, aby mělo možnost s nabyvateli o této specifikaci ještě hovořit.
Poslední věc, kterou se domnívám, že je potřeba zmínit, a to apel na rychlost celého procesu převedení majetku. Zde bych chtěl upozornit na to, že řešená norma řeší tuto rychlost právě tím, že rozhodne o exekutivním vydání rozhodnutí ministra dopravy. Já se této odpovědnosti v budoucnu nezříkám, ale upozorňuji na to, že podle stavu tohoto majetku a stavu problémů si skutečně neumím představit, že bych během krátké doby takovéto rozhodnutí vydal. Proto se domnívám, že je toto ustanovení příliš odvážné, pokud bychom měli mít na mysli zejména rychlost. Zde se domnívám, že tato rozhodnutí budou velmi náročná a budou trvat více měsíců, a proto se domnívám, že to rozhodnutí vlády, které nás čeká v dubnu, by pravděpodobně bylo rychlejší a dostačuje i krajům, protože projekty do strukturálních fondů se předkládají do poloviny roku. Děkuji.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, pane ministře. Prosím pana poslance Římana. Dalším přihlášeným je pan poslanec Mládek.
Poslanec Martin Říman: Dámy a pánové, jistě si vzpomenete, že nedlouho před vánočními svátky v loňském roce byl touto Poslaneckou sněmovnou projednáván návrh zákona Moravskoslezského kraje, jehož podstatou bylo přesně totéž, o čem jednáme tady dneska, to znamená převod regionálních letišť v Ostravě, Brně a Karlových Varech ze státního podniku Česká správa letišť do vlastnictví krajů. Tehdy byl tento návrh Moravskoslezského kraje na základě negativního stanoviska vlády nepodpořen poslanci zejména vládní koalice, jinými slovy poslanci vládní koalice uvěřili v té době vládě a jejímu negativnímu stanovisku, uvěřili tomu, že vládě nejde o to, zadržovat předání těchto letišť do vlastnictví krajů, což je jediná logická cesta, jak s Českou správou letišť v tomto ohledu naložit, a že vládě jde skutečně o to, aby převod byl proveden čistě a legislativně správně.
My, poslanci Občanské demokratické strany, kvitujeme s povděkem, že během těch následujících tří měsíců Poslanecká sněmovna pochopila, že vládě o toto vůbec nejde, a kdo poslouchal pečlivě mého předřečníka ministra dopravy pana Šimonovského, tak to musel pochopit, pokud ještě chvíli váhal. Vláda prostě provádí v otázce regionálních letišť typicky pštrosí politiku, zdržovací taktiku a z důvodů, které myslím jsou velmi nekorektní, co možná nejvíce oddálit převod letišť na kraje. To je politika, se kterou my nemůžeme souhlasit, protože regionální letiště skutečně jsou jedním z podstatných prvků dalšího rozvoje všech tří regionů. Především všichni víme, že Českou správu letišť zajímá dominantní letiště, které má ve svém majetku, tzn. pražská Ruzyně, a tři regionální letiště jsou spíše takovým přívěskem, a je evidentní, že v okamžiku, kdy dojde k převodu na kraje, tak tomu bude přesně naopak. Nový vlastník bude mít eminentní zájem o rozvoj letišť. Z těchto důvodů je postoj vlády opravdu nepochopitelný. A znovu opakuji, že jsme rádi, že tento postoj prohlédli i ostatní poslanci, že v průběhu těch následujících tří měsíců byl připraven nový pokus o převedení regionálních letišť na kraje, se kterým vláda, jak jsme slyšeli, opět vyslovuje nesouhlas.
Já mohu vyjádřit pouze přání, aby názor vlády touto sněmovnou nebyl vyslyšen, aby návrh byl projednán ve zkráceném pořádku podle § 90, aby byl co nejrychleji převod uskutečněn a aby se kraje mohly ujmout svých vlastnických práv. Děkuji.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Já také děkuji. Prosím pana poslance Mládka.
Poslanec Jan Mládek: Vážený pane předsedo, vážení členové vlády, dámy a pánové, dovolte mi jasně říci, že toto je zbytečný zákon, který zatěžuje legislativu, která by se měla věnovat úplně jiným věcem, protože tento problém lze vyřešit exekutivně. Je samozřejmě otázkou, proč ještě není vyřešen exekutivně na základě stávajících zákonů, které umožňují na základě předloženého privatizačního projektu Ministerstvem dopravy po schválení Ministerstvem financí provést tuto operaci skrze Fond národního majetku.
Já se pokusím sdělit trochu jiný důvod, než říkal kolega Říman, a to na základě zkušeností s fungováním skrze Ministerstvo dopravy.
***