(12.40 hodin)

Ministr životního prostředí ČR Libor Ambrozek: Paní předsedající, kolegyně a kolegové, novela zákona o odpadech, sněmovní tisk 357, byla projednána vládou v červnu 2003, poté prošla prvním čtením v Poslanecké sněmovně. Hlavním důvodem je transpozice předpisu Evropského společenství, kterým je směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/53/ES ze dne 18. září 2000, o vozidlech s ukončenou životností

Navrhovaná právní úprava stanoví povinnosti výrobcům a dovozcům, provozovatelům zařízení ke sběru autovraků a zpracovatelům autovraků vymezeným ve stávající právní úpravě v § 36 zákona. Kromě transpozice požadavků stanovených směrnicí se návrh změnového zákona zaměřuje i na zatím zákonem neřešené problémy s vozidly.

Novelou zákona se navrhuje zavedení poplatku za použitá vybraná vozidla dovážená individuálními akreditovanými dovozci ve třech sazbách podle úrovně emisí ve výfukových plynech. Z důvodu harmonizace předpisů Evropských společenství se tímto návrhem změnového zákona doplňují do zákona o odpadech i některá ustanovení týkající se skládek odpadů. Další změny jsou navrhovány ve snaze napravit některé nepřesnosti a výkladové nejasnosti, které se v období účinnosti zákona o odpadech při aplikaci ustanovení v praxi projevily. Sem náležejí změny týkající se § 38, 41 a 42.

S návrhy, které přijal výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí, který se tímto návrhem zákona podrobně zabýval, souhlasím. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Návrh projednal také výbor hospodářský. Usnesení byla rozdána jako sněmovní tisky 357/1 a 357/2.

Prosím, aby se slova ujala zpravodajka výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí paní poslankyně Iva Šedivá. Paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Iva Šedivá: Děkuji za slovo. Vážení kolegové, vážené kolegyně, dovolte, abych vás krátce seznámila s průběhem projednávání tohoto zákona v našem výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.

Tento tisk byl projednáván dlouhodobě s tím, že bylo na základě kooperace nad zákonem nutno přijmout dost změn. Bylo to projednáno s praktickými uživateli zákona, jako jsou např. Sdružení automobilového průmyslu nebo Svaz dovozců automobilů, či se zpracovateli realizačního programu České republiky pro nakládání s autovraky. Toto všechno vyústilo v usnesení výboru, které vám bylo rozdáno pod č. 357/2. Tento materiál je poměrně obsažný, takže já se vyjádřím jen k těm stěžejním bodům, které byly přijaty.

Za prvé byla přijata usnesení, která se týkala praktického nakládání se sedimenty říčních toků a vodních nádrží a s odpady z azbestu.

Za druhé, a to bylo to stěžejní, byla přijata usnesení, která nově upravují nakládání s ojetými auty, od podrobností - např. rozšíření definice - až po změny týkající se nového způsobu založení povinnosti zpoplatnění dovážených starších aut.

Za třetí byla přijata změna celé části 9 tohoto zákona, která se týká přeshraniční přepravy odpadu, která vlastně souvisí s časovým posunem projednávání zákona a s blížícím se vstupem naší republiky do Evropské unie. Takže je to část, která se týká harmonizace dovozu a vývozu odpadů.

Za čtvrté byl přijat pozměňovací návrh, který vedl ke změkčení v možnosti dovozu odpadů ze zemí EU do Česka.

Za páté, jako další obsáhlejší záležitost byly přijaty změny v kompetencích na úseku dozoru ve prospěch pověřených úřadů obcí s rozšířenou působností.

To je v zásadě krátké shrnutí, protože předpokládám, že s tímto materiálem se můžete seznámit sami přečtením příslušného tisku. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní prosím, aby nás o jednání hospodářského výboru informoval zpravodaj pan poslanec Miloslav Kala.

Pana poslance Kalu nevidím. Ptám se tedy předsedy hospodářského výboru, zda on sám nebo někdo jiný může referovat o jednání hospodářského výboru.

Pan poslanec Kala právě přišel, takže chvilku vydržíme. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Miloslav Kala: Děkuji, paní předsedající. Vážené dámy a pánové, omlouvám se za malé zdržení. Dovolte mi, abych vás seznámil s usnesením hospodářského výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů ve znění pozdějších předpisů, tisk 357.

Hospodářský výbor po vyslechnutí úvodního slova náměstkyně ministra životního prostředí ČR Ing. Ivany Jiráskové, zpravodajské zprávy poslance Ing. Miloslava Kaly a po obecné a podrobné rozpravě

1. projednal v tisku 357 pouze paragrafy 37 až 37e;

2. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit tisk č. 357 ve znění schváleného pozměňovacího návrhu, který zní: v § 37e odst. 5 se za slovo "součástí" doplňují slova "prostřednictvím vyhlášených programů";

3. zmocňuje a pověřuje zpravodaje a předsedu výboru, aby předložil toto usnesení.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji, pane poslanče. Nyní otvírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku. Vidím pana poslance Mencla. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Václav Mencl: Vážená paní předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, dovolte mi, abych konstatoval, že dlouhý pobyt v sněmovně původně nedokonalému návrhu zákona pomohl. I když to zde není příliš zvykem, chci v tomto směru vyzdvihnout práci zpravodajky paní poslankyně Šedivé. Chci současně říci, že s jednou výjimkou podporuji pozměňovací návrhy, na kterých se usnesl výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Tuto výjimku však považuje za docela závažnou.

Jak víte, hlavním cílem novely je zajistit nakládání s autovraky. Podle mého názoru se novela s tímto problémem vypořádala dobře. Tou vadou na kráse je návrh, aby byl zpoplatněn dovoz ojetých vozidel a poplatky byly použity na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků.

Dovolte mi konstatovat, že odstraňování autovraků žádný takový fond nevyžaduje a jedná se o prohibitivní opatření s velmi spornými důsledky, včetně důsledků právních.

Jsem si vědom toho, že v usnesení výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí byl velmi rozporný vládní návrh upraven směrem k lepšímu, nicméně zcela nelogicky v návrhu zůstává. Jde o to, že neřeší podstatu věci. Tou je ve skutečnosti především provoz ojetých aut s dieselovými motory, ať již domácích, nebo dovezených.

Navrhuji tedy, abychom tuto část z návrhu zákona vyňali, protože s ním nemá žádnou souvislost, a abychom se touto věcí zabývali v rámci toho, kam patří, např. v rámci zákona o provozu vozidel na pozemních komunikacích či zákona o ovzduší.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP