(9.50 hodin)
(pokračuje M. Urban)

Popis hlavních podnikatelských aktivit zájemce, popřípadě další relevantní informace týkající se zájemce. Čestné prohlášení o pravdivosti, správnosti a úplnosti všech údajů uvedených ve vyjádření zájmu.

Jakým způsobem probíhalo hodnocení podmínek předkvalifikace. Hodnocení provádí podle usnesení vlády ustanovená meziresortní komise pro koordinaci činnosti poradenských organizací a vyhodnocování nabídek, předložených ve veřejných výběrových řízeních na prodej akciových podílů v Severočeských dolech a Sokolovské uhelné, ve dvou krocích. Komise je složena ze zástupců několika resortů, a to v těchto počtech: 2 zástupci Ministerstva financí, 2 zástupci Ministerstva průmyslu a obchodu, 2 zástupci Fondu národního majetku České republiky, 1 zástupce Ministerstva pro místní rozvoj, 1 zástupce Ministerstva životního prostředí, 1 zástupce Ministerstva práce a sociálních věcí.

Komise nejdříve provedla hodnocení formálních náležitostí. Teprve poté proběhlo hodnocení splnění odborných podmínek předkvalifikace.

Přehled účastníků procesu předkvalifikace investorů. Ve stanoveném termínu, to je ke dni 15. října, vyjádření zájmu o koupi akcií v držení FNM ČR předaly tyto společnosti: u Severočeských dolů - Impower Finance, Oakfield, Škrobárna Brno, Severozápadní Energo Group, Mostecká uhelná společnost, ČEZ, konsorcium Demir Export a Park Holding. U Sokolovské uhelné - Sokolovská těžební, International Power, ČEZ, OKD, Keramost a Park Holding.

Na základě posouzení meziresortní komise byly vyřazeny z procesu předkvalifikace tyto společnosti pro formálně-právní nedostatky. K tomuto účelu bylo vyžádáno Fondem národního majetku stanovisko právního poradce, který provedl posouzení vyjádření zájmu podaných jednotlivými zájemci s obligatorními náležitostmi, které tato vyjádření měla mít podle oznámení FNM ČR. Toto stanovisko bylo zpracováno pouze z tohoto formálního hlediska a nezabývalo se hodnocením kritérií předkvalifikace, vyplývajícího z přílohy usnesení vlády. Z tohoto stanoviska, které specifikovalo jednotlivé formálně-právní nedostatky závažného charakteru - například chybějí předepsané doklady, neúplné doklady, není předložen český překlad dokumentu - vycházela při svém rozhodování meziresortní komise, která vyřadila tyto společnosti: u společnosti Severočeské doly - společnost Park Holding a konsorcium Demir Export, u společnosti Sokolovská uhelná - společnost Park Holding.

Pro nesplnění odborných podmínek předkvalifikace provedla meziresortní komise hodnocení vyjádření zájmu v souladu s podmínkami předkvalifikace uvedenými v příloze vlády, tak jak jsem je citoval před chvílí, a pro jejich nesplnění vyřadila tyto společnosti: u společnosti Severočeské doly, a. s. - Impower Finance, a. s., Severozápadní Energo Group, ČEZ. U společnosti Sokolovská uhelná - International Power, ČEZ a Keramost. Výsledky předkvalifikace byly dne 31. října písemně oznámeny všem zájemcům.

Přehled účastníků pro další kolo veřejného výběrového řízení. Na základě splnění předkvalifikačních kritérií postoupili vybraní zájemci z předkvalifikace přímo do výběrového řízení. K účasti ve vlastním výběrovém řízení a k podání závazných nabídek byly vyzvány následující společnosti: u výběrového řízení pro Severočeské doly - Mostecká uhelná, Oakfield a Škrobárna Brno; u výběrového řízení pro Sokolovskou uhelnou - Sokolovská těžební a OKD. Účastníkům výběrového řízení po podpisu smlouvy o zachování mlčenlivosti byly zpřístupněny "data roomy", probíhá proces due diligence, v jehož průběhu obdrží všichni uchazeči návrhy transakčních dokumentů.

Jaká jsou kritéria veřejného výběrového řízení.

Je to podnikatelský záměr strukturovaný - já budu citovat povinnosti, které jsou uchazečům uloženy při předložení tohoto podnikatelského záměru. Je to: výše předpokládané těžby uhlí v horizontu do roku 2030, včetně předpokládaného vývoje zaměstnanosti ve společnosti; jací hlavní odběratelé uhlí a jaké předpokládané množství dodávek bude těženo a odprodáno těmto dodavatelům; cenové předpoklady nebo vzorce; budoucí organizační struktura společnosti po nákupu akcií; dopady na region - zvláště sociální aspekty, představa řešení zaměstnanosti, nové výrobní programy a pomoc v regionu v rozvojových programech; udržení konkurenceschopnosti produkce při poklesu těžby; celková podnikatelská strategie zájemce na území České republiky; struktura majetkových účastí, ze které bude možno předběžně posoudit, zda nedojde k narušení pravidel hospodářské soutěže; návrh provádění sanačních a rekultivačních prací.

Druhým kritériem je výše nabídnuté kupní ceny doložená finančním krytím a platebními podmínkami standardním, obvyklým způsobem.

Obě kritéria veřejných výběrových řízení uvedená v bodě A a B budou hodnocena ve vzájemné vazbě. Způsob samostatného hodnocení obou kritérií byl odsouhlasen meziresortní komisí podle přílohy usnesení vlády a na základě návrhu finančního poradce. Nejdříve bude vyhodnocen podnikatelský záměr a následně bude vyhodnocena nabídnutá kupní cena. Obě kritéria budou hodnocena bodovým systémem každým členem komise samostatně. Celkový součet bodů z obou hodnocení kritérií určí nejlepší nabídku. V rámci podnikatelského záměru je stanoveno devět oblastí, jak jsem uvedl, které musí záměr obsahovat; každá z nich bude hodnocena samostatně všemi členy meziresortní komise.

Komise odsouhlasila základní poměr obou kritérií tak, že podnikatelský záměr bude mít váhu 55 procent a výše kupní ceny 45 procent. Takto určené váhy budou shodné pro obě výběrová řízení. Mírná převaha váhy podnikatelského záměru vychází z potřeby získání důvěryhodného investora, který musí předložit kvalitní podnikatelský záměr.

V této souvislosti dovolte malou poznámku. Pokud by to tak nebylo, pokud by jediným a rozhodujícím kritériem měla být cena privatizace, respektive výnos z privatizace, jednoznačně deklaruji, že jako ministr průmyslu a obchodu bych usiloval o zrušení této privatizace. Myslím si, že prodávat strategické zdroje, jako je hnědé uhlí, není jako prodávat housku na krámě, je to věc, která má svá specifika. Perspektiva těžby, perspektiva zaměstnanosti je věc, která musí mít jasnou, definovanou prioritu. Při určování vah obou kritérií bylo toto stanovisko Ministerstva průmyslu a obchodu respektováno, a to právě z důvodů, které jsem řekl - z důvodů strategického významu privatizovaných společností pro energetiku, citlivost sociální problematiky v regionu severozápadních Čech. Jednoznačně tento postup upřednostňuje význam kvalitního podnikatelského záměru, zpracovaného v souladu s jeho odsouhlasenou strukturou, nad nesporně významnou, ale nikoliv rozhodující výší nabízené kupní ceny.

Stanovená kritéria výběrového řízení, způsob jejich hodnocení a váhy kritérií, odsouhlasené meziresortní komisí, jsou stanoveny předem a nelze je po celou dobu trvání soutěže měnit.

Závazné nabídky oslovení uchazeči podají do 9. prosince tohoto roku, což je příští pátek. Na základě jejich vyhodnocení meziresortní komisí ministr financí ve spolupráci s ministrem průmyslu a obchodu předloží vládě zprávu o průběhu a vyhodnocení nabídek s návrhem na nabyvatele podílu státu v obou společnostech.

Na základě výše uvedených skutečností a dosavadního průběhu privatizace hnědouhelných společností lze jednoznačně konstatovat, že celý proces privatizace je transparentní a probíhá v souladu s usnesením vlády č. 770/2003.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP