(17.40 hodin)
(pokračuje Plachý)

Jestliže však bylo postupováno v rozporu s Ústavou České republiky, pak nelze tyto kroky označit jinak než jako protiústavní. Argument, že tyto kroky napravit nelze, neobstojí. Samozřejmě, že lze např. dodatečně ocenit majetek vložený do a. s. České dráhy a provést navýšení jejího základního kapitálu. Stejně tak mohla a. s. České dráhy požádat o udělení licence a úředního povolení k provozování železniční dopravy a železniční dopravní cesty.

Obdobně mohla vláda napravit po zrušení přílohy 1 zákona 77/2002 Sb. nedostatečné a podle mého názoru i naprosto chybné určení majetku tvořícího tzv. železniční dopravní cestu, která je pro železniční dopravu v České republice cestou do pekel, pokud do ní i nadále nebudou patřit železniční uzly a informační systém. Pozemky v obvodu stanic, budovy stanic a informační systém musí být vyňaty z vlastnictví jediného dopravce a vráceny zpět do státní organizace Správa železniční dopravní cesty, tedy i do železniční dopravní cesty, jejíž jsou nedílnou součástí. Pokud bude Ministerstvo dopravy i nadále trvat na této systémové chybě, pak ať se připraví na to, že za průjezd stanicí konkurenční vlakovou soupravou bude vybíráno výpalné, jak je tomu nyní na některých autobusových nádražích vložených do a. s. ČSAD.

Jak je patrno, kroky vedoucí k nápravě neústavních úkonů jsou možné, a to dokonce - jak správně podotkl i pan ministr - i beze změny zákona, pouze při dobré vůli vlády. Dobrá vůle však vládě chybí. Vláda nic nedělá a toleruje stávající neústavní stav s pohodlným konstatováním, že vše problematické bylo již konzumováno. Jestliže však vláda ignoruje nález Ústavního soudu, pak tímto Ústavním soudem pohrdá a pohrdá tím také Ústavou České republiky.

Sociální demokracie nám kdysi uštědřila vládu sebevrahů, nicméně vládu, která by arogantně a veřejně šlapala Ústavu České republiky, jsme tady ještě neměli. Nabízí se proto otázka, zda tato vláda, která jedná v rozporu s Ústavou České republiky a své jednání odmítá po nálezu Ústavního soudu napravit, je sama ještě vůbec ústavní.

Dámy a pánové, je zbytečné se zabývat dalšími detaily předloženého vládního návrhu zákona v době, kdy je vládou šlapána Ústava České republiky. Navrhuji proto zamítnutí tohoto zákona. V případě, že by návrh na zamítnutí nebyl přijat, navrhuji přikázání také ústavně právnímu výboru. Děkuji za vaši pozornost. (Potlesk z řad ODS.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Jaroslavu Plachému. Slovo má pan poslanec Ludvík Hovorka. Připraví se pan poslanec Svatomír Recman. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené paní poslankyně, vážení poslanci, na základě zákona 77/2002 Sb. neboli transformačního zákona byly vytvořeny dvě nové organizace ze státní organizace České dráhy, a to České dráhy, a. s., a Správa železniční dopravní cesty, státní organizace. Bývalý majetek Českých drah, státní organizace, byl tímto zákonem rozdělen do tří skupin. První skupina - provozní majetek nemovitý a movitý, který byl určen k provozování drážní dopravy a železniční dopravní cesty. Tento majetek byl vložen jako nepeněžitý vklad státu do a. s. České dráhy. Druhá skupina - majetek zbytkový, který má sloužit k úhradě závazků bývalé státní organizace České dráhy. Třetí skupina - nemovitý majetek infrastrukturní, tedy železniční dopravní cesta, která se stala majetkem státní organizace Správa železniční dopravní cesty. Transformační zákon tak přenesl odpovědnost za výstavbu a údržbu železniční sítě na Správu železniční dopravní cesty, státní organizaci, a odpovědnost za provoz drážní dopravy a provozování dráhy na České dráhy, a. s. Současně pohledávky a závazky bývalé státní organizace České dráhy byly převedeny na Správu železniční dopravní cesty, která je bude postupně uhrazovat. Zákon tak položil základ vzniku nové akciové společnosti bez staré zátěže, která vznikla především z výstavby infrastruktury.

Nově vzniklá akciová společnost se však musela od počátku potýkat s nálezem Ústavního soudu, který napadl určitá ustanovení tohoto zákona.

Samotný zákon nepřinesl v pravém slova smyslu transformaci provozní části bývalé státní organizace. Transformace probíhá a má zajistit konkurenceschopnost Českých drah, a. s., na otevřeném trhu. K tomu je však potřebná právní jistota a stabilita ve věcech majetkových, což bez přijetí novely zákona 77/2002 Sb. je problematické.

Podle mého názoru se předkládaný návrh novely zákona dobře vypořádává s nálezem Ústavního soudu, a proto si vás, vážení kolegové, dovoluji požádat o propouštění tohoto zákona do druhého čtení. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Ludvíku Hovorkovi. Slovo má pan poslanec Svatomír Recman. Eviduji přihlášku pana kolegy Hojdy, ale konstatuji, že před ním jsem požádal paní místopředsedkyni Němcovou, aby mě na chvíli vystřídala. Po Svatomíru Recmanovi vystoupím v rozpravě osobně. Prosím, pane kolego, máte slovo.

 

Poslanec Svatomír Recman: Děkuji, pane místopředsedo. Pane ministře, kolegyně a kolegové, já bych chtěl panu ministru položit dotaz, který se dotýká problematiky privatizace státních bytů, ke kterým bývalá organizace České dráhy měla právo hospodaření. Týká se to více než dvaceti tisíc bytových jednotek.

Musím říci, že právě přijetím zákona, kterým se bývalá organizace České dráhy rozdělila od 1. 1. 2003 na dvě organizace, byla tato privatizace, to znamená prodej bytů nájemcům, zastavena. Přitom samozřejmě nájemci splnili do té doby všechny podmínky a požadavky, které měli, to znamená, založili si bytová družstva, podali si žádost na České dráhy atd. Zde chci říci, že odpověď - a odpověď po 1. 1. 2003 - z Ministerstva dopravy vždy byla jednoduchá, stručná a řekl bych, že pro nájemce nebyla potěšující. Pokračování procesu privatizace tohoto bytového fondu brání legislativní proces, brání legislativní zábrany.

Pane ministře, chtěl bych se zeptat jménem nájemců, kteří mají zájem o převod těchto bytů do osobního vlastnictví, jestli novela, kterou teď projednáváme v prvním čtení, řeší tento problém, to znamená zastavení privatizace bytového fondu. Jestli v případě schválení této novely nebude již další překážka k tomu, aby v následujících měsících mohla privatizace pokračovat. Díky řekl bych této chybě zákona, který jsme zde projednali a schválili a který nabyl účinnosti od 1. 1. 2003, jsme ztratili minimálně rok. Nabylo to účinnosti 1. ledna, dnes máme prosinec 2003.

Pane ministře, já bych vás poprosil o odpověď, jestli skutečně přijetí tohoto zákona umožní pokračovat v privatizaci bytového fondu Českých drah. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Nyní bude hovořit místopředseda Poslanecké sněmovny Vojtěch Filip.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Vážená paní předsedající, pane ministře, paní a pánové, vyjádřím se jenom k jedné věci, která zde byla zmíněna pouze v úvodním slově pana ministra, a to je situace, kterou Ústavní soud rozhodl, kterou se musíme vážně zabývat zejména při druhém čtení návrhu tohoto zákona. Je to otázka licencí, které původně Poslanecká sněmovna pro České dráhy, a. s., nevyžadovala, a pro tzv. rovnost před zákonem tuto povinnost uložil Ústavní soud, uložil i Českým drahám, a. s.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP