(19.30 hodin)
(pokračuje Filip)

O těchto návrzích rozhodneme hlasováním, a to tak, že nejdříve rozhodneme o přikázání výboru zahraničnímu. Zahájil jsem hlasování 857 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 857 se z přítomných 78 pro vyjádřilo 50, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Zaslechl jsem od stolku pana ministra zahraničních věcí poznámku o petičním výboru, ale jeho návrh nemohu uznat, protože byl přednesen mimo rozpravu. Leda že by chtěl mluvit přímo na mikrofon a zahájit znovu rozpravu; o to však, jak vidím, pan místopředseda vlády nemá zájem.

 

Nyní rozhodneme o návrhu pana zpravodaje zkrátit lhůtu na 40 dnů. Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 858 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 858 se z přítomných 81 pro vyjádřilo 51, jeden byl proti. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že jsme vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Roční finanční dohoda pro rok 2003 mezi Českou republikou a Komisí Evropských společenství jménem Evropského společenství, podepsaná dne 22. července 2003, přikázali zahraničnímu výboru a lhůtu projednání jsme zkrátili na 40 dní. Tím končím projednávání bodu 107.

 

Zahajuji projednávání bodu číslo

 

108.
Vládní návrh, kterým se předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky
k vyslovení souhlasu Dohoda mezi Českou republikou a Guatemalskou republikou
o podpoře a vzájemné ochraně investic, podepsaná dne 8. července 2003 v Praze
/sněmovní tisk 486/ - prvé čtení

 

Prosím, aby úvodní slovo přednesl místopředseda vlády a ministr financí Bohuslav Sobotka, a to z pověření vlády.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji. Pane místopředsedo, dámy a pánové, předkládám Poslanecké sněmovně k vyslovení souhlasu Dohodu mezi Českou republikou a Guatemalskou republikou o podpoře a vzájemné ochraně investic. Tato dohoda byla podepsána dne 8. července 2003 v Praze.

Vzhledem k tomu, že se dohoda s Guatemalou v článku IV. odchyluje od tzv. vzorové dohody, která byla schválena usnesením vlády č. 303/1999, byla tato dohoda předložena vládě České republiky k projednání ještě před jejím podpisem.

Pokud jde o tuto odlišnost, v článku IV. dohody s Guatemalou je odstavec 2, který zajišťuje investorům poskytnutí restituce nebo spravedlivé a přiměřené náhrady za škody, které během zabavení nebo zničení majetku ozbrojenými silami druhé smluvní strany, které nebyly způsobeny bojovými akcemi nebo vyvolány nezbytností situace. V případě vzniku takovýchto škod bude poškozeným investorům poskytnuta náhrada, odškodnění, vyrovnání nebo jiné vypořádání neméně příznivé, než jaké poskytne guatemalská vláda svým vlastním investorům nebo investorům jakéhokoli třetího státu. Česká strana v zájmu sjednání dohody o ochraně investic přistoupila na tento požadavek vyplývající z ústavy Guatemaly, která nedovoluje cizím ani guatemalským občanům nárokovat si plnou náhradu škody za některé ztráty způsobené ozbrojenými silami Guatemaly. Tolik tedy k té podstatné odlišnosti, která je ve smlouvě uvedena na rozdíl od běžných smluv, které projednáváme v Poslanecké sněmovně.

Platnost dohody byla standardně sjednána na dobu 10 let, poté zůstane dohoda v platnosti na dobu neurčitou s možností jednoroční výpovědní lhůty.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu místopředsedovi vlády a ministru financí Bohuslavu Sobotkovi a žádám poslance Davida Šeicha, aby se ujal slova jako zpravodaj pro prvé čtení. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec David Šeich: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, pan ministr financí sdělil základní stanovisko, myslím, že k němu je jen málo drobných komentářů.

Jedná se o dohodu, která se opravdu odchyluje od standardní formulářové dohody o ochraně investic, tak jak ji navrhlo Ministerstvo financí a jak je s většinou zemí uzavírána. Je to prostě proto, že řada latinskoamerických států, které byly zmítány občanskými válkami, odmítá - a mají to i v ústavních principech - nést plnou odpovědnost za škody, které byly způsobeny ozbrojenými silami třeba v době občanské války. Je to věc, se kterou jsme se setkali např. ve smlouvě o ochraně investic s Mexickou republikou; tam věcně příslušný zahraniční výbor dokázal situaci řešit tak, že vyzval vládu k usnesení, které přijala poté i Poslanecká sněmovna, aby přijala určitý výkladový protokol, který popisoval přesně stav, za jakého se ručí a za jakého ne, takže tam je určitý prostor určitým způsobem zasáhnout ve výboru a není o tom žádná kontroverze. Je to tedy u těchto zemí prostě otázka buď s nimi nějakou dohodu vůbec mít i za těchto nestandardních podmínek, nebo nemít dohodu. Myslím, že je lepší dohodu mít než nemít žádnou, není-li možno mít dohodu stoprocentní. Ty státy to prostě z hlediska ústavního principu nemohou přijmout.

Takže myslím, že kromě přikázání zahraničnímu výboru k tomu není co dodat.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou přihlášku. Ptám se, má-li někdo zájem vystoupit z místa. Ano, pan poslanec Karel Vymětal.

 

Poslanec Karel Vymětal: Dámy a pánové, měl bych dotaz na pana místopředsedu vlády, jestli tato smlouva patří do balíku smluv, které přestanou platit dnem vstupu České republiky do Evropské unie. Řada těch smluv přestane platit. Kdyby to mělo patřit do toho balíku, pak můj dotaz evokuje další dotaz - proč uzavírat smlouvu, která přestane prvním květnem příštího roku platit?

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Karlu Vymětalovi. Ptám se, kdo další má zájem vystoupit v rozpravě. Nikoho nevidím, obecnou rozpravu končím.

Ptám se, je-li zájem o závěrečné slovo. Ano, pan místopředseda vlády a ministr financí Bohuslav Sobotka. Prosím, pane ministře.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Pane místopředsedo, dámy a pánové, musím říci, že platí to, co je uvedeno v předkládací zprávě pro Poslaneckou sněmovnu. Tam je konstatováno, že dohoda nevyžaduje změnu právního řádu České republiky, nedotýká se závazků obsažených v jiných mezinárodních smlouvách a je v souladu s právem Evropských společenství. Znamená to tedy, že na tuto dohodu nebude mít vliv vstup České republiky do Evropské unie.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům.

Na opakovanou žádost z pléna, abych nebyl peskován jako předsedající, jsem vás všechny odhlásil a žádám vás o novou registraci.

Pokud nebudeme mít kvorum 67 poslanců ve sněmovně, požádám zástupce poslaneckých klubů, aby se vyjádřili ke svému postoji k projednávání po 19. hodině, protože nemám v úmyslu zdržovat ani členy vlády, ani poslance. Rozhodli jsme se, že budeme i po 19. hodině rozhodovat, což při kvoru pod 67 poslanců nemůžeme. (Kvorum se pohybovalo na úrovni 52 a 53 přítomných poslanců.)

Žádám tedy, aby se ke mně dostavili zástupci jednotlivých poslaneckých klubů a sdělili mi stanovisko, zda lze získat potřebné kvorum, to znamená alespoň jednu třetinu každého poslaneckého klubu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP