(17.50 hodin)

Poslanec Miloslav Kala: Děkuji, pane předsedající. Já jsem přeci řekl, že projednáváme poslanecký návrh v prvém čtení a že projednávání těchto záležitostí a porovnání ústavního pořádku Itálie, České republiky, a jak řekl pan zpravodaj, Německa a dalších zemí se přece udělá v příslušných výborech. Myslím si, že to tady jednoznačně zaznělo, a najdeme to určitě ve stenozáznamu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Kalovi. Nyní pan poslanec Pavel Hojda. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Hojda: Děkuji. Pane předsedající, vážený pane ministře dopravy, vážený pane ministře zahraničí, dámy a pánové, projednáváme zde speciální zákon. Je to zákon, který je pouze na určitou dobu, na výstavbu komunikací, na které čekají jednotlivé regiony.

Nebudu opakovat to, co zde bylo řečeno předkladatelem a docela trefně i panem zpravodajem. Chtěl bych se spíše zaměřit na otázky další.

Rozumím tomu, že jsou zde přednášeny námitky, že dochází k určitému omezování, že to je nesystémový krok. Ale připojuji se k hlasům, že je zapotřebí dát impuls na to, aby nakonec i vláda a příslušné ministerstvo začalo pracovat na zákonech, které by zamezily předkládání takovýchto speciálních návrhů. Většina se tady shodla, že takovýto zákon pro republiku a pro regiony je zapotřebí a potřebný.

Byly zde řečeny i námitky týkající se omezení základních práv. I z toho důvodu bych doporučoval, jednak doporučuji i našemu klubu, aby podpořil tento návrh zákona při postupu do druhého čtení, ale rozumím námitkám, které mají obavy z některých návrhů týkajících se tohoto zákona. Budu souhlasit i s tím, aby došlo k prodloužení termínu tak, jak bylo navrhováno. Myslím si, že je to na místě a že je zapotřebí některé tyto námitky vzít velmi v úvahu a snažit se najít takové řešení, abychom se nedostali do vážných rozporů se základními lidskými právy.

Je ale také zapotřebí připomenout, že už jsme tady schválili jeden zákon takto speciální, týkající se právě obchvatu Plzně. Jsem rád, že se podařil prosadit, a jsem také nesmírně rád, že výstavba obchvatu postupuje teď daleko rychleji a bude zprovozněna v nejbližší době další část obchvatu a významně se uvolní právě nejtěžší provoz z města Plzně. Myslím si, že pokud to bude mít takovéto dopady, tento zákon, tak ať už je schválen. (Potlesk z řad poslanců KSČM.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji poslanci Pavlu Hojdovi. Nechci se teď splést, ale viděl jsem dříve pana poslance Miroslava Kapouna, po něm pan Radko Martínek. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Kapoun: Budu velmi krátký, pane předsedající. Chtěl bych říci, že vláda a i tato sněmovna schválily plán dopravních sítí do roku 2010. Už dávno nedodržujeme harmonogram výstavby právě z těchto důvodů. Chtěl bych říci, že v plánu se specifikují, a také se přesně specifikuje veřejně prospěšná stavba. Chtěl bych upozornit, že veřejně prospěšná stavba určitě je veřejně prospěšná pro občany, ne pro iniciativy nebo právníky. A proto si myslím, že v konečné fázi by se na to mělo velmi, velmi přihlédnout a že i legislativci, kteří dneska horují, že by měli říci, že veřejně prospěšná stavba je prospěšná občanům této země, ne jednotlivcům anebo skupinám, které tomu brání. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: To byl pan poslanec Miroslav Kapoun. Pan poslanec Radko Martínek a potom pan poslanec Petr Šulák. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Radko Martínek: Vážený pane místopředsedo, vážení páni ministři, vážené kolegyně, kolegové, to, že tento návrh zákona je zde na stole, za to mohou někteří takzvaní ochránci životního prostředí. Protože kdyby takzvaní ochránci životního prostředí nečinili některé kroky, které činí, tak by si myslím něco takového nikdy ani nenapadlo. Bohužel za touto veskrze ušlechtilou a potřebnou činností se skrývají lidé, kteří za tím ve skutečnosti skrývají své vlastní zájmy, ať už ekonomické, nebo jiné. Důsledkem toho jsou neodvratné škody. Hlavní a nejhorší škody jsou právě na vědomí lidí, jestli je, nebo není potřeba ochrana životního prostředí.

Tento návrh podle mého názoru není samozřejmě dokonalý. Představoval jsem si, a proto jsem se také nepřipojil k této iniciativě, protože jsem pořád doufal, že Ministerstvo dopravy přijde se svým vlastním návrhem, nicméně tomu tak v této chvíli není.

Víme, že celou řadu dopravních komunikací, které jsou klíčové, zásadní pro rozvoj ekonomiky této země, nemůžeme pokračovat v tempu, ke kterému nás dokonce v tíživých ekonomických podmínkách netlačí ani peníze, ale tlačí nás právě nedokonalá příprava, respektive neustálé ataky vůči stavbám tohoto typu. Proto bych považoval za velmi důležité, abychom se tímto návrhem velmi seriózně zabývali.

A protože mám výbor, který mám čest vést, a zabývá se právě regionálním rozvojem, myslím si, že tato oblast je jednou z klíčových záležitostí pro rozvoj regionů. Můj výbor taktéž se zabýval životním prostředím, a tato otázka je klíčová pro rozvoj životního prostředí a jeho ochranu, tak bych velmi prosil, aby tento návrh zákona byl taktéž přikázán našemu výboru. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu předsedovi výboru pro životní prostředí a regionální rozvoj. Ještě požádám pana kolegu Šuláka o strpení, protože se s přednostním právem přihlásil pan ministr dopravy. - Pan ministr dopravy dává panu kolegovi Šulákovi přednost. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Petr Šulák: Vážený pane předsedající, vážení kolegové a kolegyně, vážená vládo, nechtěl jsem zde vystupovat, ale příspěvky kolegů z ODS mě poněkud přinutily k tomu, abych řekl několik poznámek.

Chci se vás, vážení kolegové, zeptat, jestli dálnice chceme, a vy všichni víte, že je to imperativ doby, nebo je nechceme, a pak se odsuzujeme k zaostalosti. My je přirozeně chceme. V tom případě je nutno učit se ze zkušeností z Německa a jiných vyspělých zemí. Nedávno jsem byl v Holandsku a viděl jsem, jakým způsobem stavějí dálnice. Doporučuji vám, abyste se na to šli také podívat. V tom případě mně námitky kolegů z ODS a povyk zelených připadají nicotné. My přirozeně musíme stavět co nejcitlivěji a s ohledem na přírodu, ale nemůžeme se vědomě bránit nutnému rozvoji. A už vůbec se nemůžeme vracet k době kamenné. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu kolegovi Petru Šulákovi. Slovo v rozpravě má pan ministr dopravy Milan Šimonovský. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Děkuji. Pane předsedající, dámy a pánové, možná bude moje vystoupení jen faktická poznámka.

Možná někteří z vystupujících přeslechli, že jsem v úvodním slově hovořil o tom, že Ministerstvo dopravy připravilo věcný návrh zákona o liniových stavbách. Ale vazba zejména na stavební zákon a správní řád ukazuje, že by bylo podstatně efektivnější tyto dvě normy připravit tak, aby problémy, které ve výstavbě komunikací, ale nejen pozemních komunikací, ale i vodních staveb, železničních staveb, ale také některých produktovodů, aby byly řešeny v těchto obecných zákonech. To je základní sdělení.

Tam je lhůta, o kterou požádal pan ministr Němec, ta je zhruba do poloviny roku. Právě ta lhůta byla prodloužena pro nový stavební zákon proto, že správní řád není možno stále dokončit. To je základní norma, ze které by se mělo odvíjet řešení. Protože stávající norma umožňuje, aby účastníci stavebního řízení se stali sami dalšími organizátory dalších správních řízení, to znamená, že je tam umožnění rozšíření správního řízení na další subjekty, které vykonávají zase další vlastní správní řízení, je to nekonečné. A to je věc, kterou by měl ošetřit skutečně nový stavební řád.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP