(17.40 hodin)
(pokračuje Kučera)

Říkám opakovaně, a myslím tím všechny tři roky - 2000, 2001 i 2002.

Ve výběrové komisi nebyl zákonem stanovený počet kvalifikovaných a zodpovědných pracovníků zadavatele, kteří by celý proces řídili, koordinovali a sledovali. Veškeré rozhodovací pravomoci byly naopak mandatorní smlouvou nekompetentní osobě svěřeny a samotná mandatorní smlouva výrazně stimulovala tuto osobu k postupu ke zrušení celé veřejné soutěže.

Po zrušení soutěží bylo ve zdánlivé časové tísni využíváno § 50 zákona a postupováno formou výzev jednomu zájemci způsobem, lidově řeknu - kamarádům víc a za lepší cenu, ostatním taky něco, aby byli zticha. Zmíněnou časovou tíseň zadavatel sám vytvářel tím, že soutěž vyhlašoval pozdě, aby nebylo možné soutěž opakovat, bez jiných vnějších objektivních důvodů.

Veškerou dokumentaci Ministerstvo zemědělství nearchivovalo, jak mu nařizuje zákon, ale ponechalo vždy v rukou mandatáře, který soutěž organizoval a nakonec také rušil. Ministerstvo zemědělství ponechalo těmto osobám i režii na určení firem, cen a lokalit pro smlouvy na služby formou výzvy jednomu zájemci.

Dámy a pánové, domyslete si své. Zadavatelem je v tomto případě stát a prostřednictvím Ministerstva zemědělství tak opakovaně vytvářel prokorupční prostředí, a doufám, že se mnou budete souhlasit, to není smyslem ani účelem zákona o zadávání veřejných zakázek. To není způsob, jak správně řídit resort Ministerstva zemědělství, ani způsob, jak za vyčleněné peníze co nejvíce pomoci našim lesům.

Dámy a pánové, vše, co jsem řekl, a byla to slova poměrně velice tvrdá, vám mohu prokázat. Loni, po dvou neúspěšných ročnících, jsem na nátlak leteckých společností se jaksi velice aktivně a veřejně zajímal o průběh vyhlášené veřejné soutěže. Byl jsem velice často v kontaktu s tehdejším náměstkem ministra panem Rybníčkem a vahou poslaneckého mandátu a opozičního poslance jsem se snažil vytvářet zdání, že věc kontroluji a že v případě porušení zákona ji budu medializovat. Ani toto nepomohlo a praktiky byly dotaženy do konce, protože samozřejmě jinou než jakousi zdánlivě kontrolující funkci jsem mít nemohl, přímým účastníkem jsem být skutečně nemohl.

Závěrem bych pouze podotkl. Ministr Palas mi moje otázky, které jsem písemně vznesl, nezodpověděl. Alespoň dle mého názoru není odpovědí, když se jej zeptám, z jakých konkrétních důvodů byly jednotlivé soutěže zrušeny, a v odpovědi se dočtu, že to bylo podle § 66 zákona. Důvodem přece bylo něco jiného.

Když jsem se jej zeptal, proč nebyly soutěže vyhlášeny znovu, věc zamlžuje a zcela mlčí o tom, proč byly vlastně vyhlašovány pozdě a ta zdánlivá časová tíseň byla záměrně vytvářena.

Stejně tak když jsem se jej zeptal, jaké náklady mandatářům na jednotlivé veřejné soutěže Ministerstvo zemědělství vynaložilo, v odpovědi se můžete dočíst, že tuto otázku nelze přesně zodpovědět. A já si myslím, že to je úžasné, když ani nevíme, komu co zaplatíme. A pouze dodávám, že částky, které tam jsou uvedeny, se nezakládají na pravdě a že mohu doložit skutečnost podstatně vyšší.

Na čtvrtou otázku mi pan ministr prostřednictvím odpovědi na písemnou interpelaci předal tabulky, a ty jsou opravdu výmluvné. Ale výmluvné pro všechny. Jak je tedy možné, že když ministerstvo vyhlásí výběrové řízení a nějaká firma dá nabídkovou cenu, že s ní je nasmlouvána cena o dost vyšší? Když vlastní ministr zdůvodňuje veškeré tyto kroky úsporou, tak jak je možné, že v jednom roce má jedna letecká společnost o milion vyšší smlouvu, než mají společnosti ostatní? A pan ministr v tom hledá kroky k úspoře. Jak je možné, když se podíváte do těchto tabulek, že ministr tvrdí, že postupoval v souladu se zákonem, a přitom nasmlouval lokality se společnostmi tam, kde se vůbec tyto společnosti nehlásily?

Tyto tabulky dokazují smysl, proč je zákon o veřejné soutěži obcházen a proč je vždycky veřejná soutěž zrušena, aby mohly být individuální smlouvy nasmlouvávány.

Když jsem v doplňkové interpelaci žádal pana ministra o vydání kopií některých protokolů, které se této záležitosti týkají, tak mně tyto protokoly nevydal, ale popsal devět stránek s pomluvami na nějakého pana Hálka, který byl do té doby kontrolorem na Ministerstvu zemědělství a dostal na starost kontrolu vápnění lesů provést.

Vše vám mohu ukázat, protože mám v rukou protokol, který vypracoval. Je to velice kvalitní a profesionální práce. Přesto tento člověk, když odhalil skutečné příčiny a poukázal na ně v protokolu, byl z Ministerstva zemědělství vyhozen. Ale co víc. Aniž bych se na to ptal, pan ministr strávil devět stránek psaním o neveřejných dokumentech, které má s panem Hálkem, a cituje z nich a popisuje pana Hálka jako toho největšího škodiče Ministerstva zemědělství. Myslím si, že to nebylo předmětem mé otázky, a proto si také myslím, že to není správná odpověď.

Nevím, čím by se pan ministr chtěl hájit. Ale přesto se jej pokusím požádat, aby nepostupoval tak zbaběle jako při minulé interpelaci a pokusil se alespoň tady před vámi zodpovědět tři nejzákladnější otázky:

1. Proč je veřejná soutěž obcházena a cíleně rušena?

2. Proč byly mandatářem ustanoveny vždy nekompetentní osoby bez řádného oprávnění k této činnosti?

3. Pane ministře, proč tato pochybení úředníků Ministerstva zemědělství vůbec hájíte? Máte k tomu snad nějaký nám sdělitelný důvod?

Děkuji za odpovědi. (Potlesk poslanců ODS.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Ptám se, kdo se dále hlásí do rozpravy. Paní kolegyně Dundáčková, po ní pan kolega Doktor a potom pan kolega Fajmon.

Prosím, paní kolegyně, máte slovo.

 

Poslankyně Eva Dundáčková: Vážený pane předsedající, páni ministři, paní ministryně, dámy a pánové. My tady tento týden vedeme diskusi o takzvané reformě veřejných financí, která je nám předkládána mimo jiné také jako významný protikorupční činitel v naší ekonomice. Naše současná vláda tvrdí, že neustále bojuje proti korupci, a předchozí vlády a zejména ODS je napadána z demagogie a je označována za tu sílu v České republice, která chce snad znovu otevřít vrátka korupčnímu prostředí. Já vím, že vám možná připadá, že to je zvláštní začátek, kterým se zapojuji do interpelace pana poslance Miloslava Kučery. Nicméně materiál, který držím v tuto chvíli v ruce, je materiál, který je velmi zarážející a který já jako poslankyně cítím nejen jako možnost, ale dokonce povinnost jménem občanů České republiky se ptát, jak je vůbec něco takového možné.

Já vám s vaším laskavým svolením a s prosbou o vaši trpělivost přečtu část tohoto dokumentu. Onen dokument je kontrolní protokol, který zpracoval odbor vnitřní kontroly a supervize Ministerstva zemědělství. Aniž bych citovala všechna porušení a pochybení, která se našla - a prosím, také já jsem prošla podnikovou sférou a každý z vás, kdo prošel podnikovou sférou, ví, že jakákoliv kontrola se vždycky provádí proto, aby něco našla, kontroloři musí něco najít, protože jinak by neobhájili svůj chlebíček, teď s trochou nadsázky řečeno - nicméně pochybení, která byla shledána v tomto případě, jsou opravdu velmi závažná.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP