(18.50 hodin)
(pokračuje Šojdrová)
Kdo tedy ponese zodpovědnost za kvalitu a dostupnost vzdělávání? Jednotlivé kraje nebo každý kraj zvlášť, samostatně? Kdo ponese zodpovědnost za to, jací pedagogové a za jakou výši odměn budou v těchto školách pracovat? Já prostě tvrdím, že pro tak zásadní změnu v odměňování pedagogických pracovníků nejsou dostatečné podmínky.
Proto tedy prosím, aby byl přijat i tento pozměňovací návrh. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Šojdrové. Hovořit bude pan poslanec Eduard Zeman, připraví se poslanec Tomáš Kvapil.
Poslanec Eduard Zeman: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, omlouvám se za to, že vstupuji na půdu, která by mi zdánlivě nenáležela, ale vstupuji jen v podobném rozsahu, v jakém paní kolegyně Šojdrová, to je v tom, čemu se celý svůj život věnuji, to je oblast školství.
Můj návrh se velmi podobá tomu, co má předřečnice a kolegyně zde říkala, je jen širší. Nejde jen o část pátou, která se týká soukromých škol, jde i o část čtvrtou, která se týká i dalších zřizovatelů, jako jsou obce, tedy jiných zřizovatelů, než je kraj. Domnívám se, že v obou těchto případech zákon nelogicky a předčasně před dorovnáním situace vstupuje na půdu, kam by v tuto chvíli vstupovat neměl, a proto navrhuji, aby celá část čtvrtá a celá část pátá z tisku 365, tedy vládního návrhu, kterým se mění zákon 243/2000 Sb., byla vypuštěna.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Zemanovi. Hovořit bude pan poslanec Tomáš Kvapil, připraví se paní poslankyně Jarmila Boháčková.
Poslanec Tomáš Kvapil: Vážený pane předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych předložil dva pozměňovací návrhy. Nejprve pozměňovací návrh k části první čl. 1, tedy k vlastní novele zákona o rozpočtovém určení daní. Pozměňovací návrh zní: v bodě 3 se slova "v posledním měsíci" nahrazují slovy "v posledním týdnu".
Uvedu krátké zdůvodnění předloženého návrhu. V tom vládním návrhu se hovoří o tom, že částku určenou k převodu v posledním měsíci rozpočtového roku, která již nemohla být z časových důvodů připsána na účet příjemce v témže rozpočtovém roce, převede správce daně na účet příjemce neprodleně po skončení rozpočtového roku jako operaci následujícího rozpočtového roku. Já ten jeden měsíc navrhuji zkrátit na jeden týden s odvoláním na zákon o platebním styku, podle kterého jsou banky povinny provádět bankovní převody v rámci té samé banky do jednoho dne a mezi bankovními ústavy do tří dnů. Proto se domnívám, že týden je dostačující, a podávám tento pozměňovací návrh. Navíc jeho podání rozptýlí obavy především ze strany krajů, že z důvodu vylepšování státního rozpočtu by ty příspěvky, resp. podíl na vybíraných daních nebyl záměrně připisován na jejich účet, což samozřejmě jistě předkladatel neměl v úmyslu.
Druhý pozměňovací návrh se týká části druhé čl. 3. Je to změna zákona o sociálním zabezpečení. Tento pozměňovací návrh zní:
V čl. 3 se doplňují body 5 a 6, které znějí:
Bod 5. V části třetí hlava IV včetně nadpisu a poznámek pod čarou č. 56 a 57 zní: Hlava IV. Příspěvek při péči o blízkou nebo jinou osobu.
§ 80. Příspěvek při péči o blízkou nebo jinou osobu (dále jen příspěvek) náleží občanovi pečujícímu řádně po celý kalendářní měsíc o blízkou osobu, která je
a) převážně nebo úplně bezmocná,
b) starší 80 let a je částečně bezmocná.
Příspěvek náleží též občanovi, který pečuje o jinou než blízkou osobu, pokud spolu žijí ve společné domácnosti. Odkaz na poznámku 56 pod čarou.
§ 81. Odst. 1. Příspěvek podle § 80 náleží též rodiči nebo prarodiči, popř. jinému občanovi, který převzal dítě do péče nahrazující péči rodičů na základě rozhodnutí příslušného orgánu, pečujícímu řádně po celý kalendářní měsíc o nezletilé dítě starší jednoho roku, které je podle zvláštního předpisu dlouhodobě těžce zdravotně postižené, vyžadující mimořádnou péči. Odkaz na poznámku 57.
Odst. 2. Přiznáním tohoto příspěvku zaniká nárok na poskytování rodičovského příspěvku a odměny pěstouna podle zákona o státní sociální podpoře.
Odst. 3. Příspěvek občanu uvedenému v odst. 1 nenáleží, jestliže v rodině jeden z rodičů má z dávek nemocenského pojištění nárok po celý kalendářní měsíc na peněžitou pomoc v mateřství, peněžitou pomoc nebo nemocenské poskytované v souvislosti s porodem, a to ode dne narození dítěte.
§ 82. Výše příspěvku. Odst. 1. Výše příspěvku pro občana uvedeného v § 80 a 81 činí za kalendářní měsíc 1,6násobek částky na osobní potřeby - odkaz na poznámku 55 pod čarou - jestliže pečuje o jednu osobu, nebo 2,75násobku této částky - opět odkaz na poznámku 55 pod čarou - jestliže pečuje o dvě nebo více osob.
Odst. 2. Jestliže občan uvedený v § 81, pobírající příspěvek v době, kdy pečuje o dítě zakládající nárok na tento příspěvek, má po celý kalendářní měsíc z dávek nemocenského pojištění nárok na peněžitou pomoc v mateřství, peněžitou pomoc nebo nemocenské poskytované v souvislosti s porodem, jejichž výše je nižší nežli výše příspěvku, náleží příspěvek ve výši rozdílu mezi tímto příspěvkem a těmito dávkami. Má-li občan uvedený v § 81, pobírající příspěvek, nárok na dávky nemocenského pojištění uvedené v předchozí větě jen po část kalendářního měsíce, náleží mu příspěvek ve výši podle odst. 1.
§ 83. Blízké osoby a bezmocnost se posuzují podle zákona o důchodovém pojištění. Odkaz na poznámku 63.
Poznámka 56 pod čarou: § 115 občanského zákoníku.
Poznámka 57 pod čarou: § 1 vyhlášky č. 284/95 Sb., kterou se provádí zákon o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů.
Za šesté, § 84 a 85 se zrušují.
Nyní krátké zdůvodnění tohoto návrhu. Stejně tak jako u rodičovského příspěvku, povolení bez omezení výdělečné činnosti rodiči, příp. další oprávněné osobě dítěte, které je podle zvláštního předpisu dlouhodobě těžce zdravotně postižené, vyžadující mimořádnou péči, nebo osobě, která řádně pečuje o blízkou osobu, která je převážně nebo úplně bezmocná nebo starší 80 let a částečně bezmocná, umožní poživateli tohoto příspěvku více přispět ke zvýšení životní úrovně rodiny. Přitom je předpoklad, že řádná péče o dítě i o dospělou osobu tuto péči vyžadující zůstane zachována a poskytovatel příspěvku její kvalitu bude průběžně kontrolovat. Zrušení složitých předpokladů, za kterých je v současné době považována za splněnou podmínka celodenní péče o dlouhodobě těžce zdravotně postižené dítě vyžadující mimořádnou péči, také pomůže rodině podílet se na zajišťování celodenní péče tak, aby osoba, která příspěvek pobírá, mohla přitom pracovat, aniž by byla jakýmkoli způsobem zhoršena kvalita této péče.
***